fbpx

Lady Bush Pilot

Van alle vluchten thuis

Wie een hart heeft voor recreatieve luchtvaart in België hoorde ongetwijfeld al van Valérie Dereymaeker. Of van haar nickname: Lady Bush Pilot. Googel haar en je ontdekt een schat aan informatie over deze ondernemende dame. Klik eens door en maak een tussenlanding in de talrijke reportages die over deze pilote en haar Piper Super Cub PA-18 zijn verschenen. Of vlieg rechtstreeks op www.ladybushpilot.com, waar Valérie zelf in geuren en kleuren haar vliegavonturen vertelt. Van Australië over Afrika tot in Alaska, waar een instructeur haar de nickname Lady Bush Pilot gaf. Tijd om met Valérie hierover een brousseboompje op te zetten!

Lady Bush Pilot Rate One

Daktari

Nu haar grote Afrika-missie in mei -in een Cessna 182 naar Djibouti! – achter de rug is, willen wij graag weten wie deze avontuurlijke zakenvrouw nu eigenlijk is. Leeft zij het leven waar ze als kind van droomde? En welke uitdagingen staan nog af te vinken op haar bucket list?

Als klein meisje al volgde ik met grote ogen de avonturen van Daktari op tv … Dat heeft zeker meegespeeld in die aantrekkingskracht van Afrika. Mijn eerste passie was reizen. Zo trok ik in mijn jeugd te paard door België en Frankrijk. Ik ben altijd al op zoek naar die kick om dingen te ontdekken, in totale vrijheid … Zonder beperkingen – behalve dan het weer … Het avontuur opsnuiven … En uitdagingen aangaan. En ja, dankzij de luchtvaart kon en kan ik die droom waarmaken.

Je studeerde psychologie en ging ruim 20 jaar geleden aan de slag in de wereld van het vastgoed. Pas in 2012 startte je een opleiding PPL [=private pilote licence]. Was het een kinderdroom om piloot te worden?

Neen, niet meteen. Maar in mijn familie zijn er meerdere piloten en mijn instructeur is een neef van me, dus … Al bij al blijven het avontuur en het reizen mijn grootste motivatie!

Mocht je opnieuw 18 jaar zijn, zou je je leven anders invullen?

O, dankjewel, Caroline, dat ik dankzij jou mijn volwassen leven nog eens mag overdoen! (lacht) Ach, alle gekheid …, ik zou wellicht carrière maken in de luchtvaart. Niet dat ik spijt heb van mijn opleiding tot psychologe, hoor, of van mijn carrière in de immobiliën, verre van!

Alleen, maar nooit alleen.

Wat drijft een vrouw van 53 om die avontuurlijke reizen, toch vol risico, te ondernemen?

In het begin wou ik niet alléén reizen. Ik hoopte om samen met andere recreatieve piloten uitstappen te gaan doen. Ieder met zijn eigen vliegtuig maar dan in formatie. Maar, in tegenstelling tot wat ik dacht, blijken niet alle piloten avonturier of wereldreiziger te zijn…

Toegegeven, ik ben bevoorrecht. Ik mag mijn eigen baas zijn, ik doe mijn werk wanneer en waar ik dat wil. Da’s van een ongekende vrijheid!

En ik heb geen seconde spijt dat ik de reis alléén heb aangedurfd. Want dat liet mij toe tal van fantastische mensen te ontmoeten en vrienden te maken in alle uithoeken van de wereld. Zo maakte ik ook kennis met andere gepassioneerde piloten (vooral in Zuid-Afrika). Hun gulle gastvrijheid en hun kostbare hulp, die vergeet ik nooit.

En weet je, dat ganse traject dat ik heb afgelegd, dat is mijn eigen verdienste. En daar ben ik dus zo trots op!

Air crash! (Oef, net niet …)

Wat was het meest bangelijke moment tijdens je vliegcarrière?

Enkele jaren geleden vlogen we in groep nabij het Bodenmeer. Ik had het traagste vliegtuig en verloor mijn collega’s uit het zicht. Plots zag ik vóór mij een ander vliegtuig, dus ik vermoedde dat ik hen inhaalde. Toen dit vliegtuig almaar groter werd, dacht ik dat het mij opwachtte, ook al omdat we in een gecontroleerde zone vlogen. Tot ik doorhad dat het andere vliegtuig op mijn hoogte vanuit de andere richting kwam aanvliegen! We konden om het laatste nippertje een botsing vermijden!

Heb je ook al een manoeuvre uitgevoerd met je vliegtuig, waarvan je achteraf besefte dat het onverantwoord was?

Ja, opstijgen bij variabele wind en windstoten, met van tijd tot tijd rugwind … Geen sinecure!

Aan welke bestemming heb je de mooiste herinneringen overgehouden?

Ah, aan Zuid-Afrika! En aan Israël, waar ik op negatieve hoogte vloog, onder het zeeniveau, op min 1250 voet!

Zijn er ook plaatsen waar je nooit meer naartoe wil (of durft) vliegen?

Naar Servië. Ik werd er allesbehalve vriendelijk onthaald, de brandstof is er onwaarschijnlijk duur, … En ook niet meer naar Turkije. De administratie is er ondoorgrondelijk.

Wie hielp jou bij de voorbereidingen van je reis naar Afrika? En welke personen waren onmisbaar om deze reis te kunnen voltooien?

Ik heb alles alleen voorbereid: de vergunningen om te vliegen en te landen, de avgas, de hotels, de contacten op de grond, … Voor Nigeria heb ik gebruik gemaakt van een handlingservice. En ook voor de landen waar dit verplicht is, natuurlijk, zoals bij mijn aankomst in Spanje.

Elk onderdeel van mijn reis is grondig voorbereid. Ik zeg altijd: goed overwogen is half gevlogen! En bij de minste vermoeidheid of twijfel was mijn vriend Philippe maar een peptalktelefoontje ver! Zijn steun was ten volle welkom!

Eens voorbij Equatoriaal Guinea was de hulp van Luc Trullemans buitengewoon waardevol. Zijn weersvoorspellingen kostten mij wel de nodige stress, vooral in die landen waar de zichtbaarheid slecht is of waar de wind tegen zit, zoals in Mauretanië en in Marokko. Daar loodste Luc mij naar de beste hoogte, waar de wind gunstiger stond.En, o ja, mag ik zeker niet te vergeten: de steun van mijn vrienden en andere piloten is goud waard!

Madam met een plan

Hoeveel vlieguren heb je inmiddels in je logboek staan?

Dat moeten er ongeveer 850 zijn.

Kan je een cijfer kleven op het budget dat je jaarlijks besteedt aan deze toch wel ongewone en vooral dure hobby?

Ik ben daar al lang mee gestopt, hoor! (Valérie knipoogt) Wat niet weet, wat niet deert … En waar men van houdt, dat brengt men niet in rekening, hé! Hoe ziet jouw volgende uitdaging eruit? Zijn er al concrete plannen? Nog een nieuwe grote reis, maar … euh … bijgeloof belet mij daarover al iets te verklappen … Ik werk eraan! Graag zou ik ermee in 2020 van start gaan … En wat mogen wij jou nog toewensen? Het perfecte vliegweer!

Lady Bush Pilot als inspiratiebron

Al van jongs af aan ben ik gefascineerd door avontuur. Samen met mijn ouders heb ik al vele reizen gemaakt. Dankzij hen heb ik een stuk van de wereld kunnen ontdekken. Reizen is voor mij je blik op de wereld en het leven verruimen.

Het verhaal van Lady Bush Pilot heeft indruk op me gemaakt. De wereld op een avontuurlijke manier ontdekken, uit je comfortzone treden en je dromen waarmaken. Valérie in – spireert mij en geeft me energie om te starten met een PPL opleiding. Aangezien ik pendel tussen Polen en België, heb ik besloten om mijn opleiding in Warschau te volgen. Eigen – lijk ben ik een Poolse met een Gents accent. Ik sta te popelen om de challenge te starten en ga er een succesverhaal van maken. Ik deel graag foto’s met mensen die mijn vlieg – microbe delen.

Victor, Valéries grootste fan!

Toen ik Lady Bush Pilot vorig jaar ontmoette tijdens een fly-in in Malle, vertelde ze me over haar plannen voor een solo-expeditie doorheen Afrika. Vliegen van noord naar zuid langs de Afrikaanse Oostkust. Daarna nog eens in om – gekeerde richting: van Zuid-Afrika tot Marokko. Helemaal alleen! De innemende Valérie klonk uiterst vastberaden, al kon ik, als ik eerlijk moet zijn, moeilijk geloven dat ze zoiets in haar eentje klaar zou spelen.

Ik volgde haar hele reis van dag tot dag, via Face – book en via haar blog. Vaak stuurde ik haar een duimpje, daarna enkele bemoedigende woorden. Ik heb de hele reis meebeleefd. Keer op keer steeg mijn respect voor haar lef en moed.

Het liep niet altijd van een leien dakje: slechte weersomstandigheden, extreme hitte, korte landingspistes, oriëntatieproblemen… Vaak stuurde ik haar via e-mail ook een beetje raad en bemoedigende woorden, iets wat ze zeer op prijs stelde.

Ik bleef erin geloven, zowel in de pilote als in het uitstekende vliegtuigje, een Super-Cub, een sterk verbeterde versie van het verkennings – vliegtuig Piper Cub. Samen hebben ze een uitzonderlijke prestatie neergezet. Ge moet het maar doen… chapeau!

Meer recreatieve berichten

Werkzaamheden runway Oostende 2024
Luchthaven Oostende-Brugge gesloten voor cruciale renovatiewerkzaamheden
26 januari 2024
Foto Lochheed Martin, eerste Belgische F-35 roll-out
Eerste Belgische F-35 overhandigd door Lockheed Martin
11 december 2023
Patrouille Tranchant
16 september 2023
Cover RateOne editie 19
Wat lees je in RateOne 19?
2 september 2023
A400M van de 3-ship formatie vliegt onder een helderblauwe hemel richting Brussel voor het luchtdefilé.
Koninklijk luchtdefilé: 10 jaar Koning Filip
25 juli 2023
Luc Fonteyne nog steeds elke dag actief met zijn paramotoren
Van automechanicus tot hoogvliegende innovator
19 juli 2023
Air Traffic Control Officer (ATCO) Samira Moutawakil
Special job: luchtverkeersleider
10 juli 2023
Cover RateOne editie 18
Wat lees je in RateOne 18?
3 juli 2023
Vliegtuigen op tarmac luchthaven Antwerpen
Eeuwfeest Antwerp Airport met Fly-In en Vliegshow
3 mei 2023
Avro Lancaster cockpit
Lancaster boven België
27 april 2023
Cover RateOne editie 17 Striptekenaar Thomas Du Caju
Wat lees je in RateOne 17?
11 maart 2023
Tailwheel Meet niet langer in Geraardsbergen
26 januari 2023
Skywings OO-SKY Fotocredits Skywings
Skywings gaat piloten opleiden voor de Lufthansa Group
26 januari 2023
De Birdman van Florennes
13 december 2022
Van tweedekker naar Space Shuttle
12 december 2022
Frank De Winne, bezieler van het Europese astronautenkorps
12 december 2022
Zo dicht bij mijn vader
9 december 2022
Drie reusachtige Russen
9 december 2022
Falcon Autumn 2022
Falcon Autumn 2022: grootscheepse helikopteroefeningen
7 december 2022
Sinterklaas Belgian Air Force
Sinterklaas maakt 10 RateOne-lezers gelukkig
6 december 2022
Oostende verwelkomt Roadfour bij NSAC
16 november 2022
Win Aircraft of the Belgian Air Force via RateOne
30 oktober 2022
Kunstwerken gemaakt van A380
Een stukje Airbus A380 in je woonkamer?
4 oktober 2022
KSOO Jan Roosen
Jan Roosen, commandant van DTV
18 september 2022
Studeren bij Defensie in Saffraanberg
Zo word je luchtvaarttechnicus!
10 augustus 2022
Vliegen op goede voet
3 augustus 2022
Seaking wordt tijdelijk postkantoor
27 juli 2022
Dakota DC-3
Dakota DC-3 prinses Amalia in Oostende
27 juli 2022
Florian Arndt
Over vliegen, vallen en… opgraven
18 juli 2022
Top Gun Maverick, een eerste recensie
25 mei 2022
Productielijn Sonaca 200
Einde van Sonaca Aircraft productie
23 mei 2022
Vliegtuig Corendon
Wandelen en vliegtuigen spotten
10 mei 2022
Affiche Expo Velzeke
Expo Velzeke: over vliegen, vallen en opgraven
5 mei 2022
Professionele expertise ten dienste van passie
3 mei 2022
Affiche Aalter lezing WOII
Werkgroep B-67 herdenkt start van WOII op 10 mei in Aalter
3 mei 2022
25 jaar NHV Group
Happy Birthday: NHV Group kwarteeuw actief
3 mei 2022
Interieur restaurant Bel Air Deurne
Lunchen met zicht op de landingsbaan kan eindelijk weer
28 april 2022
Thibaut Cappuyns test pilot
Flight Test Engineer
5 april 2022
Dit zijn de piloten van de nieuwe MUG-heli
24 maart 2022
Bier Red Devils
Geproefd en goedgekeurd door de generaal
24 maart 2022
Eerstesteenlegging bij NSAC
Officieel startschot voor bouw van 12 nieuwe vliegtuighangars op Luchthaven Oostende-Brugge
16 februari 2022
Smartlynx luchtvaartmaatschappij
SmartLynx Airlines breidt vloot uit en start aanwervingscampagne
10 februari 2022
F-16's Belgische Luchtmacht
#throwbackthursday 43 jaar geleden
27 januari 2022
Zara Rutherford met Red Devils Pilots
Red Devils verwelkomen Zara Ruhterford in Belgisch luchtruim
20 januari 2022
Zara Rutherford ULM
Breekt 19-jarige Zara Rutherford morgen het wereldrecord?
16 januari 2022
Ontwerp basis Koksijde
Een nieuwe basis voor Koksijde
6 januari 2022
Bij ASL Academy kunnen piloten elektrisch vliegen
19 december 2021
OO-MED vliegtuig ASL
ASL Fly Med
19 december 2021
Philippe Bodson
Philippe Bodson haalt met ASL slag thuis in Luik
19 december 2021
Luc Coesens
6 december 2021
Primeur Bpost: Vliegtuigen met een missie
5 december 2021
Drone op luchthaven
Brussels Airport engageert zich als aandeelhouder in het drone-innovatiebedrijf SkeyDrone van skeyes
19 oktober 2021
Cabinepersoneel Air Belgium
Air Belgium: ABsolutely Royal
17 oktober 2021
Dany en zijn collega's bij de Seaking
Eerste piloot op Seaking
26 augustus 2021
Eric en Fréderic Vormezeele
Jagersnest Brasschaat
16 augustus 2021
Filip Vandeputte Axis Insurance
Denk gerust Aviabel, maar zeg voortaan AXIS Insurance
6 augustus 2021
Chef Tim Boury RateOne
Brussels Airlines serveert sterren aan de hemel
2 augustus 2021
Phillipe Bodson 1
Ondernemen NA corona: de visie van topondernemer Philippe Bodson
2 augustus 2021
SafeSky
SafeSky: niet alleen zien, maar ook gezien worden
20 juli 2021
Waarheen met onze Brusselse luchtvaartcollectie ?
14 juli 2021
Boeing VIVES ontmandeld
Het definitieve einde van een vliegtuig
14 juli 2021
Aankomst vliegtuig in Teuge
Guinness World Record: 18-jarige Travis vliegt solo rond de wereld
12 juli 2021
Voorzitter Seviratus Aureus
Seviratus Aureus, een brug tussen leger en natie
11 juli 2021
Erik Vermeersch manager NSAC
NSAC bouwt aan de toekomst
5 juli 2021
Bezoek Koning Filip op Brussels Airport
10 juni 2021
10.8.2 1972 Hijackb
Vliegtuigkaping Sabena met Netanyahu aan boord
3 juni 2021
Dieter maakt nostalgische droomvluchten met Sabena
28 mei 2021
Greta Plas
AIR TERMINUS
26 mei 2021
Jo VD Woestyne
Wat als… een vliegveld plots een Brexitparking wordt?
25 mei 2021
Schatkamer van Sabena
25 mei 2021
A400 M: Nieuwe vloot
25 mei 2021
De 12 werken van Hercules
20 mei 2021
Cartouche in vlucht
Ken jij Cartouche Air Force al?
21 april 2021
JU 52 OO-AUB link koningshuis
De zus van Prince Philip, en de ramp bij Oostende
11 april 2021
Koen Milis DGLV
Nieuwe wind moet storm binnen DGLV luwen
4 april 2021
Patrick De Roeck
Corona zet abrupt een punt achter 42-jarige pilotencarrière
29 maart 2021
Koen Milis DGLV
Nieuwe app SafeSky moet luchtruim veiliger maken
28 maart 2021
Sabena-Fokker OO-AIN in finals boven Haren
Rechtbank verklaart Nederlands kroonjuweel Fokker failliet
17 maart 2021
Unieke beschildering als eresaluut aan de ‘Mighty Hercs’
16 maart 2021
‘JACHTVLIEGERS vertellen hun verhaal’ leest als een spannend jongensboek
16 maart 2021
Laurence bouwt modellen van toestellen waar ze in haar vorig leven mee vloog
9 maart 2021
Ongeval OO-SJB stewerdess Jacqueline Rombout
Zestig Jaar geleden – De dramatische Vlucht 548 van Sabena
13 februari 2021
Qatar Airways op Brussels Airport
Qatar Airways krijgt eresaluut van brandweer voor decennium op Brussels Airport
3 februari 2021
De sfeervolle opening van de vernieuwde Skyhall, januari 2020.
De Skyhall op Brussels Airport wordt een vaccinatiecentrum
15 januari 2021
Opleiding piloot
Kunnen leerling-piloten hun opleiding in dubbele besturing hernemen?
9 januari 2021
4 Marchetti toestellen
Eindejaar met kleurrijke Marchetti’s in de lucht in plaats van vuurwerk
29 december 2020
B-17 Paul Tibbets
Wevelgem en Enola Gay
26 december 2020
Sabena OO-CBQ
Luchtbrug Congo – Zaventem
25 december 2020
CT02 A400M Belgian Air Force
Airbus levert de eerste A400M aan de Belgische Luchtcomponent
23 december 2020
Restanten vliegtuig in tent
Vliegtuigwrak Lancaster verhuist
20 december 2020
Team BD09 Mirage
Mirage Sensation Flight
12 december 2020
Palmer De Vlieger
Palmer De Vlieger
11 december 2020
Dakota vliegtuig
Recensie boek C-47B Dakota
11 december 2020
Diamond Dart-550 opvolger van de Siai SF260 Marchetti bij de Belgische Luchtmacht?
8 november 2020
Oprichter FlyingGroup Bernard Van Milders
FLYINGGROUP investeert fors!
29 oktober 2020
A400M Atlas, wat een beest!
12 oktober 2020
Achter de schermen bij SABCA
100 jaar SABCA
28 september 2020
Flanders Airport klaar voor de toekomst
28 september 2020
Rik Moons vliegt met ULM
Column – Pan Pan Pan
24 september 2020
Toestel crash Coyette
Na de helikoptercrash: nog steeds moeder van drie, maar ook weduwe en ondernemer
24 september 2020