Niky Terzakis, CEO van Air Belgium
Niky Terzakis, CEO van Air Belgium
Special Jobs
Niky Terzakis, nagenoeg geboren op een Sabenavlucht tussen België en Congo, heeft een heel bijzondere band met de luchtvaart. Twee jaar geleden lanceerde deze voormalige baas van TNT Airways het idee om een nieuwe Belgische luchtvaartmaatschappij op te richten. In juni steeg het eerste vliegtuig van Air Belgium op in Charleroi met bestemming Hongkong. Een volgende stap in het avontuur van deze veelzijdige man die even kosmopolitisch als verknocht aan België is. Al brengt dat heel wat stress, inspanningen en werk met zich mee, deze 57-jarige man blijft even gepassioneerd als op de eerste dag.
Was het oprichten en leiden van uw eigen vliegtuigmaatschappij een jongensdroom?
Ik droomde ervan om piloot te worden en verder te groeien in de luchtvaart, niet in het bijzonder om een maatschappij op te richten en te leiden. Ik werd piloot en deed veel ervaring op, maar vliegen alleen zou voor mij gewoonweg niet voldoende geweest zijn. Ik wou al altijd een luchtvaartbedrijf runnen. Het is een complexe, snel veranderende en vooral boeiende branche. Vliegen is voor mij een fantastisch moment en telkens een soort van beloning.
Welke opleiding hebt u genoten?
Die is nogal gevarieerd. Gezien zeilen mijn hobby was, ging ik eerst de kant op van de koopvaardij en vervolgens van de handel, de luchtvaart en de logistiek … Heel veelzijdig dus. Ik deed alles met passie en als die doodbloedde, zocht ik iets anders.
En hoe kwam u aan het hoofd van Air Belgium?
Ik heb de sector goed geobserveerd, veel mensen ontmoet, ideeën uitgewisseld en had vooral zin om iets te doen voor mijn land en mijn streek. Na veel onderzoek was ik overtuigd en ben ik ervoor gegaan!
Waarmee houdt u zich dagelijks bezig?
Ik zal u moeten teleurstellen, want het dagelijkse bestuur van een maatschappij is niet echt aanlokkelijk: heel veel vergaderingen en stress. Elke dag zijn er tal van nieuwe problemen die opgelost moeten worden. Ik moet 24 uur beschikbaar zijn, zowel fysiek als mentaal. Ik mag vooral niet met het hoofd in de wolken lopen, maar moet met beide voeten op de grond blijven. Maar ondanks alles ben ik enorm trots en tevreden, zowel voor mezelf als voor het personeel, wanneer ik onze vliegtuigen zie opstijgen en de wereld doorkruisen met een gelukkige bemanning en klanten die tevreden onze diensten ontdekken.
Gezien de ingewikkelde context bij Ryanair en Brussels Airlines, was het lanceren van Air Belgium dan geen onbezonnen plan?
Dat is het ongetwijfeld voor velen. Ik zie me gelukkig niet als onbezonnen (glimlacht), maar wel als ambitieus voor de groep die we vertegenwoordigen. Schrik voorkomt geen gevaar. Als je vooruit wil en dingen realiseren in je leven, dan moet je ondernemend zijn. Ik denk dat mijn medewerkers evenmin onbezonnen zijn en toch zijn ze bij Air Belgium gekomen voor het project zelf, niet voor het comfort of het geld.
U beschrijft uzelf als polyvalent, energiek, met zin voor innovatie en handeldrijven. Er zit belgitude achter dat alles …
Beslist! Al is mijn vader Griek en mijn moeder Belgische, ik hou van België! Hoewel ik trots ben op mijn Griekse roots, voel ik me wel Belg. België is tot het beste in staat. Belgen worden erg gewaardeerd in het buitenland, in het bijzonder voor hun belgitude. Ik heb het altijd moeilijk om het doemdenken van sommigen tegenover ons land te begrijpen, terwijl er een overstelpend aantal bekwame mensen zijn, die elke dag en overal ter wereld haar knowhow en haar kwaliteit verdedigen en verkopen.
Waarom was het zo belangrijk om deze belgitude aan Air Belgium te geven?
Een vliegtuigmaatschappij verbindt niet alleen verschillende landen met elkaar, ze is ook een goede weerspiegeling van haar eigen land. Ze is eveneens één van de eerste visitekaartjes van een land. We zijn een Belgische luchtvaartmaatschappij en het is dan ook vanzelfsprekend dat ons imago en onze dienstverlening een afspiegeling van onze vlag moeten zijn.
Is België volgens u slecht vertegenwoordigd in de lucht? Waarom?
België is gastland van Europese instellingen, geklemd tussen grote naties, en er zijn gewoonweg niet voldoende vliegtuigverbindingen met andere landen buiten de EU. Alle moderne economische centra ter wereld beschikken over goede luchtverbindingen. Ons land moet die ook hebben om al haar kwaliteiten te kunnen tonen.
Waarvan droomt u voor Air Belgium?
Van een maatschappij die erkend en gewaardeerd wordt voor haar kwaliteitsvolle service, haar betrouwbaarheid en haar efficiëntie. Ik droom ervan dat ze een positief en toekomstgericht beeld van België en haar inwoners propageert.
Interview door Michaël Lesent
Reportage uit RateOne Editie 5