BIV op vliegtuigen? Het aandeel luchtvaart is verwaarloosbaar: slechts 0,02 %

BIV op vliegtuigen? Het aandeel luchtvaart is verwaarloosbaar: slechts 0,02 %

Uitstoot van vliegtuig
Airliner in vlucht – zichtbare uitstoot

 

Koen Van den Heuvel (CD&V) stelde afgelopen week een vraag aan minister Matthias Diependaele (NV-A) over de BIV voor vliegtuigen. De minister kwam op dinsdag 13/11 met een antwoord in het Vlaams Parlement. Daarin kwamen toch wel enkele opmerkelijke cijfers op tafel, die we graag even met onze lezers delen.

Diependaele: “Er zijn verschillende redenen waarom deze categorie niet is vergroend. We moeten het in perspectief zien met de rest. Ongeveer 700.000 voertuigen per jaar moeten BIV betalen. Meer dan 92 procent daarvan zijn wagens, 7 procent zijn motorfietsen. Het aandeel luchtvaart is 0,02 procent en het aandeel boten is 0,08 procent. Dat is absoluut verwaarloosbaar klein. Het gaat over zeer weinig inschrijvingen. Van de 200 luchtvaartuigen die in 2018 werden ingeschreven, valt de meerderheid dan ook nog eens onder het verlaagde tarief voor ‘Ultra Light Motorised’ (ULM) en paramotoren. Vorig jaar zijn er slechts 46 landvliegtuigen ingeschreven. Bovendien zijn dit niet allemaal Boeings of Airbussen. Het kunnen ook Cessna’s zijn en dergelijke. Het gaat over zeer kleine aantallen.”

Verder verwees de minister ook nog naar het beleid op Europees niveau: “Het zal voornamelijk op Europees niveau aangepakt moeten worden. We zullen met hen in overleg moeten gaan. Dat staat in het plan van minister Demir, het Luchtbeleidsplan 2030 (pdf), waar de emissies van vliegtuigen in belangrijke mate zijn beïnvloed door internationale normen. Het is op dat niveau dat we afspraken moeten maken.”

Ook Anke Van dermeersch (Vlaams Belang) en Bruno Tobback (sp.a) mengden zich verder in het debat.

Wil je graag de hele discussie tussen partijen bekijken? Kijk dan even op de website van het Vlaams Parlement.

Bron: Ludwig Verduyn – Vlaams Parlement TV

Foto: Joel & Jasmin Førestbird

Auteur: Caroline Ostyn