Het definitieve einde van een vliegtuig

overzicht-vliegtuig

Boeing B727-233 N6814 (c/n 19489) vloog voor het eerst op 14 juni 1968. Het vliegtuig werd twee weken later, op 28 juni 1968, fabrieksnieuw aan American Airlines geleverd en verzorgde gedurende een kwarteeuw passagiersvluchten voor deze luchtvaartmaatschappij.

Express One International, een in Orlando, Florida, gebaseerde luchtvaartmaatschappij die nationale en internationale vrachtdiensten uitvoerde voor o.a. DHL, verwierf het toestel in september 1993 en liet het tot een B727-223F vrachtvliegtuig ombouwen. Express One leasede N6814 tijdelijk aan de Amerikaanse maatschappij Roadway Global Air.

N6814 werd OO-DHT toen hij op 28 november 1994 bij het Belgische European Air Transport (EAT) in dienst kwam. EAT vloog het toestel voor DHL in de kleuren van die maatschappij. Op 14 maart 2002 werd het vrachtvliegtuig voor Swiftair in het Spaanse register ingeschreven als EC-IDQ, maar het bleef voor DHL vliegen.

1024x768_motor-open

Nauwelijks anderhalf jaar later, op 16 oktober 2003, werd de Boeing 727 aan de Katholieke Hogeschool Brugge-Oostende (nu: VIVES Vlaams Luchtvaartopleidingscentrum) geschonken, waar hij tot voor kort dienst deed als didactisch materieel.

pratt-whitney

De Boeing 727 was met drie zeer luidruchtige Pratt & Whitney JT8D motoren uitgerust. Om te voldoen aan de US Noise Control Act van 1972, die de geleidelijk invoering van stillere Stage 3 vliegtuigen oplegde, werden de twee tegen de romp gemonteerde motoren van een fluisterkit voorzien om hun geluidsniveau te verlagen.
Toen de Oostendse school het vliegtuig ontving, verving ze het DHL kleurenschema door het rood-witte VIVES logo.

Het in kleine stukken versnipperde vliegtuig kwam deze week samen met twee van zijn drie motoren bij Fenix Recycling in Brustem toe. Daar wordt het verder verwerkt voor de uiteindelijke recyclage van zijn grondstoffen.

Auteur & foto’s: Jos Schoofs

Onderwerpen: ,

Auteur: Caroline Ostyn