Virtual reality
Klaar om een nieuwe omgeving in te stappen, zonder daarbij een stap te moeten verplaatsen? Virtual reality (VR) is een techniek die het idee wekt dat een gebruiker zich daadwerkelijk in de gesimuleerde omgeving bevindt. VR mag dan wel ontstaan zijn in de jaren 80 van vorige eeuw, toch lijkt het of deze techniek nu pas gekend is bij het grote publiek en op brede schaal wordt uitgerold.
De game-industrie experimenteerde in de jaren ’90 al, maar de realisaties van Sega en Nintendo kenden slechts een matig succes. Toen de Oculus Rift in 2015 op de markt gebracht werd, kende virtual reality een heropleving. VR biedt niet alleen mogelijkheden voor consumententoepassingen, ook voor de overheid en de industrie zijn tal van opportuniteiten te bedenken.
De virtuele cockpit
De VIVES luchtvaartcampus in Oostende stelde ons enkele van hun recente ontwikkelingen voor. Een van de projecten is ‘Virtual Reality Maintenance, Repair & Overhaul. In een gesimuleerde omgeving leren vliegtuigtechnici de procedure voor het vervangen van een display unit in de cockpit en dit zonder risico voor de technici of het uiterst kostbaar materiaal. Om de procedure vanaf nul te realiseren werd elke handeling, elke schroef, elk stuk gereedschap in een virtuele omgeving gesimuleerd en interactief gemaakt. Ook vliegtuigbouwers zien de meerwaarden van VR in. Zo is Boeing van mening dat VR-opleidingen de trainingstijd per persoon tot 75% kunnen verminderen door de procedure letterlijk in de vingers te krijgen dankzij het ‘learning by doing’-principe.
Elke seconde dat een vliegtuig leeg aan de grond staat voor onderhoud kost een vliegtuigmaatschappij handenvol geld. Het minimaliseren van deze downtime is voor de luchtvaartindustrie van groot belang.
Professionele virtuele drone-trainingssimulator
Een tweede project waar de studenten luchtvaarttechniek van VIVES momenteel aan werken is een toepassing voor de drone-industrie. Drones worden steeds vaker gebruikt voor inspecties in risicovolle omgevingen op moeilijk toegankelijke locaties met een verhoogde kans op incidenten: denk bijvoorbeeld aan de controle van bouwconstructies of een windmolenpark op zee. Na een marktonderzoek naar Belgische drone-incidenten bleek al snel dat er een noodzaak bestond om dronepiloten een platform aan te bieden waar ze een meer doorgedreven praktijkopleiding kunnen volgen. Met de ‘RPAS Inspection and Safety in a Critical Evironment’- VR drone-trainingssimulator krijgen piloten de mogelijkheid om procedures, vliegvaardigheid en kennis aan te scherpen voor het uitvoeren van risicovolle inspectiemissies. In een gesimuleerde omgeving moet men een visuele inspectie uitvoeren van windturbines op zee.
Bij VIVES zijn ze er van overtuigd er een bloeiende toekomst zit in trainingsmogelijkheden met VR, waardoor mensen nog sneller, beter en veiliger zullen kunnen worden opgeleid.
Meer info:
Vives.be/luchtvaartwww.vives.be/nl/onderzoek/vi-risc
www.vives.be/nl/onderzoek/project/vi-mro-virtual-reality-maintenance-repair-overhaul