Werkgroep B-67 herdenkt start van WOII op 10 mei in Aalter

ro-start-woii-herdenking-aalter

De Tweede Wereldoorlog begon voor België op 10 mei 1940. De Duitsers deden dat met een verrassingsaanval in ons land. In Aalter was een vliegveld aangelegd voor het Belgisch Militair Vliegwezen, een onderdeel van het Belgisch Leger. Het vliegveld kreeg de naam ‘terrein 26’. Op 11 mei 1940 vond een bijzondere gebeurtenis plaats vanop dit vliegveld, een indrukwekkend stuk luchtvaartgeschiedenis van Aalter dat we niet mogen vergeten.

Het militair vliegwezen had 15 Fairey Battles van het 5de en 9de Smaldeel op Evere staan en 11 toestellen werden in allerijl naar hun dispersie vliegveld Belsele overgevlogen. Omdat Belsele ondertussen ook werd aangevallen nam CO Majoor Piot meteen de beslissing om door te vliegen naar Aalter. Na wat hulp van de lokale landbouwers om de reeds ontstane kraters te dichten was het vliegveld ‘terrein 26 Aalter’ klaar.

Het toestel waarmee ze vlogen was de Fairey Battle I, een eenmotorig vliegtuig dat in 1936 was ontworpen als lichte bommenwerper. Met de registratie T58 tot T73 werden er door België 16 gekocht. In de RAF was dit vliegtuig actief met 3 bemanningsleden, in België vloog men met twee aan boord, een piloot en een observator/boordschutter. Het licht bewapende toestel vloog maximum 390 km/h en kon acht bommen van 50kg of vier van 125 kg meenemen.

Bij dageraad van 11 mei 1940 maakten drie ‘pelotons’ van telkens drie vliegtuigen zich klaar om een aanval uit te voeren vanuit Aalter op de bruggen van Vroenhoven, Veldwezelt en Briegden. De orders om de bruggen te bombarderen werden gegeven via de radio maar helaas, ook de Duitsers luisterden mee…

Kort na het opstijgen verliezen ze meteen al een aantal bemanningsleden door aanvallen van Duitse vliegtuigen, maar de rest zet door. Ze worden onderweg zelfs beschoten door eigen troepen die de opdracht kregen om op alles te schieten wat beweegt in de lucht. Ook de ondersteuning van de ‘peletons’ door Belgische Gloster Gladiators werd afgeblokt door de Duitsers.

Wat dan volgt is een totaal ongelijke strijd. Geen enkele brug kon vernietigd worden en er waren zware verliezen. Vijf bemanningsleden overleven het niet en vijf zijn gekwetst, zes toestellen gaan verloren en drie zijn zwaar beschadigd.

De bemanningen vervulden hun opdracht die hen gegeven werd, goed wetende dat het een zeer moeilijke opdracht zou zijn. Een stuk luchtvaartgeschiedenis van Aalter die we nooit mogen vergeten.

Werkgroep B-67 van Vliegclub Ursel organiseert daarom i.s.m. de gemeente Aalter een lezing in het auditorium van het gemeentehuis van Aalter op dinsdag 10 mei om 19u30. Ingang gratis, geen reservatie nodig. 

 

 

 

Onderwerpen:

Auteur: Caroline Ostyn