Vintage vliegervaring: de WACO UEC
De WACO UEC, een vintage tweedekker uit de jaren dertig, biedt een ongeëvenaarde vliegervaring die de romantiek van de luchtvaart uit een vervlogen tijdperk opnieuw tot leven brengt. Sinds januari 2024 maakt NC12467, gebouwd in 1932, deel uit van het SDJ Aerobatics team gebaseerd in Oostende.
WACO Aircraft Company, gevestigd in Troy, Ohio, begon in 1931 met het ontwerpen van cabinevliegtuigen als aanvulling op hun reeds aanzienlijke assortiment open-cockpit tweedekkers. De UEC, uitgerust met een 220 pk, zeven-cilinder Continental-motor, werd geïntroduceerd in 1933 als opvolger van de OEC, die oorspronkelijk een Kinner-motor had. Dit model bood meer kracht en betrouwbaarheid, wat het aantrekkelijk maakte voor piloten die op zoek waren naar een robuust en luxueus vliegtuig.
Na een lange geschiedenis aan de Amerikaanse westkust, werd het vliegtuig in 1943 opgeslagen met 771 vlieguren op de teller. In de jaren zestig onderging de UEC een significante upgrade met een Continental R670-11 motor, waardoor het vliegtuig opnieuw dienst deed tot in 1984. Het maakte tot dan in totaal 896 vlieguren.
Restauratie
In 2012 begon een uitgebreide restauratie in Duitsland, voordat het project in 2014 naar het Verenigd Koninkrijk werd gebracht. Tom Gilbert en zijn team bij Enstone voltooiden de restauratie in 2016, waarbij het vliegtuig werd voorzien van een gerestaureerde Continental W-670-6A motor en een nieuwe 98-inch Sensenich houten propeller. De gedetailleerde restauratie omvatte het behoud van authentieke materialen en technieken, waardoor de UEC zijn originele charme behield.
Constructie en Techniek
De WACO UEC is gebouwd met een stalen buisromp bedekt met doek en houten vleugels, waarbij de onderste vleugels smaller zijn dan de bovenste. Deze constructie, typisch voor de periode, biedt een licht en wendbaar toestel dat tegelijkertijd robuust is. De vleugels zijn intern versterkt met houten ribben, een techniek die toen geavanceerd was en bijdroeg aan de luchtwaardigheid van het vliegtuig.
De motorinstallatie is een van de meest kenmerkende aspecten van de WACO UEC. De 220 pk Continental-motor is slechts gedeeltelijk omhuld door een aluminium Speedring, ontworpen om de luchtweerstand te verminderen en lucht effectief rond de cilinders te leiden. Dit geeft het vliegtuig zijn karakteristieke dikke stompe neus uitstraling, wat zowel visueel aantrekkelijk als functioneel effectief is.
Interieur en Cockpit
Het interieur van de WACO UEC ademt de luxe van de jaren dertig. De ruime cabine biedt plaats aan vier personen en is overspoeld met licht dankzij de dakbeglazing. De stoelen zijn bekleed met hoogwaardig leer, en het wortelnoten dashboard, hoewel geschilderd op aluminium, geeft een elegante afwerking. De “throw-over” stuurkolom met het grote, ronde stuurwiel is een uniek kenmerk dat bijdraagt aan de vintage esthetiek.
De cockpit is uitgerust met moderne gemakken zonder de historische integriteit aan te tasten. Dit omvat moderne schijfremmen van een Beechcraft Baron, wat een aanzienlijke verbetering is ten opzichte van de originele remmen. De roerpedalen, die verticaal uit de vloer steken, en de grote, schommelende remplaten zorgen voor een ongeëvenaarde controle tijdens het taxiën en landen.
Vliegervaring
Het vliegen met de WACO UEC is een unieke ervaring die het beste van de luchtvaarttradities combineert met moderne betrouwbaarheid. De zevencilinder Continental-motor start met een diep, ritmisch gebrom dat bijna meditatief werkt. Eenmaal in de lucht, biedt de tweedekker een soepele en responsieve vlucht, met een uitzonderlijk goed zicht rondom dankzij de uitgebreide beglazing.
De WACO UEC presteert uitstekend bij lage snelheden, wat het ideaal maakt voor sightseeing en recreatieve vluchten. De grote houten propeller draagt bij aan de authentieke vliegervaring, terwijl de moderne instrumentatie zorgt voor een veilige en betrouwbare bediening.
De WACO UEC is meer dan alleen een vliegtuig; het is een vliegend museumstuk dat de grandeur van de luchtvaart in de jaren dertig herleeft. Dankzij de zorgvuldige restauratie en het behoud van originele kenmerken, biedt dit vliegtuig een onvergetelijke reis terug in de tijd.
Technische Specificaties:
Prestaties
- Maximale snelheid: 213 km/u
- Kruissnelheid: 185 km/u
- Overtreksnelheid: 78 km/u
- Klimsnelheid: 244 m/min
- Vliegbereik: 926 km met reserve
- Brandstofverbruik: 45 l/u
Gewichten en Belading
- Aantal zitplaatsen: 4
- Maximaal startgewicht: 1.225 kg
- Leeggewicht: 794 kg
- Laadvermogen: 431 kg
- Bagagecapaciteit: 26 kg
- Brandstofcapaciteit: 250 liter
Afmetingen
- Spanwijdte: 9,8 m (boven), 8,6 m (onder)
- Vleugeloppervlakte: 22,8 m²
- Lengte: 7,5 m
- Hoogte: 2,6 m
Specificaties
- Constructie: Stalen buis, hout, doek
- Motor: Continental R-670, zeven-cilinder radiaal
- Maximale vermogen: 220 pk
- Propeller: Tweebladig Sensenich, hout
- Landingsgestel: Taildragger, met Cleveland schijfrem upgrade
Prijs
- Oorspronkelijke prijs in 1932: €5.470 plus opties
- Huidige waarde voor een gerestaureerd exemplaar: €150.000 en hoger
-Reportage uit RateOne editie 21-
Tekst en foto’s: Tom Brinckman