fbpx
Philippe Bodson

Philippe Bodson lanceert ASL FLY EXECUTIVE: onbezorgd vliegen zoals in de jaren ’70

Philippe Bodson

Antwerpen, 9 juni 2020 – De PH-DWA, een Embraer ERJ-145 vliegt ons van Brussel via Chièvres en Knokke naar Antwerpen (BRU-ANR). Na de vlucht zal ondernemer Philippe Bodson, CEO van ASL Group en Air Charters Europe, zijn nieuw luchtvaartconcept voorstellen aan de pers in de lounge van de luchthaven van Deurne. Ook Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD), die het project bijzonder positief onthaalt, is aan boord. Captain Karl Magriet en first officer Erik Van Gelder krijgen de eer om ‘de eerste vlucht van FLY EXECUTIVE’ in hun logbook te schrijven.

Piloten ASL FLY EXECUTIVE

Captain Karl Magriet en first officer Erik Van Gelder.

Default sample caption text
ASL FLY EXECUTIVE wordt in de markt gezet als een all-in formule die de passagier een mix biedt van de kwalitatieve, individuele service van de private luchtvaart en het beste uit de commerciële luchtvaart.

ACE als fundament

In 2018 lanceerde ASL de nieuwe maatschappij ACE (Air Charters Europe). Met deze afdeling biedt men chartervluchten voor groepen aan. Het cliënteel dat men hiermee bereikt komt uit heel Europa en bestaat uit voetbalploegen, bedrijven, private incentives, overheden, het leger, de Europese gemeenschap… De vluchten worden uitgevoerd met Embraer ERJ Jets met een capaciteit van 30 tot 42 zetels.

PH-DWA Embraer Jet

De jets werden speciaal omgebouwd. Al het airline plastiek werd verwijderd en het interieur werd aangepast aan dat wat je van een privé-jet kunt verwachten. Elke stoel heeft een eigen stroomaansluiting, de beenruimte tussen de stoelen is ruimer. Ook de opbergkastjes aan het plafond werden verwijderd, waardoor je direct een luchtiger gevoel krijgt. Er werd extra soundproofing aangebracht in de wanden van het vliegtuig, waardoor het geluidsniveau in de cabine opmerkelijk daalt en het dus veel stiller is dan tijdens een doorsnee vlucht.

Met ACE als fundament, dat meteen een enorm succes bleek te zijn, ontstond het idee voor de oprichting van ASL FLY EXECUTIVE. “De coronatijd ligt niet aan de basis van dit nieuw concept, we waren dit al langer van plan. Covid-19 heeft de timing van de lancering wel wat beïnvloed en versneld,” bevestigt Philippe Bodson.

Philippe Bodson met Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters

Ondernemer Philippe Bodson in gesprek met Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD).

Net zoals vroeger, behalve roken

ASL FLY EXECUTIVE is een nieuw soort lijndienst met een uniek karakter: de luchthaven van vertrek, de periode, de bestemming… Situeer dit concept tussen de privé chartervluchten en de reguliere luchtvaart. Je kunt een ticket boeken voor één of meerdere personen, zonder daarbij de volledige capaciteit van het vliegtuig te moeten afhuren.

Met de slogan “alles is inbegrepen” bieden ze de passagier bovendien service aan van de bovenste plank: een glaasje champagne, een lekkere snack, een stoffen mondkapje, ruime zitplaatsen, 25 kg bagage, mogelijkheid om het ticket kosteloos van eigenaar te veranderen en bovendien een attente crew. Het is een beetje zoals vliegen in de jaren ’70: ontspan en geniet met volle teugen (’t is champagne, geen cava) van een all inclusive. Het enige verschil met toen: roken aan boord blijft verboden!

Met deze comfortabele manier van reizen mikt Bodson op een cliënteel dat niet opteert voor een privé charter, maar wel iets meer wil betalen voor een betere vliegbeleving en een persoonlijke service. Voor een ticket enkele reis van Brussel naar Ibiza bijvoorbeeld, betaal je €495.

 

stewardess van ASL
Foto luchtvaart jaren 70

Ook reiskantoren winnen erbij

In tegenstelling tot de grote maatschappijen, opteert FLY EXECUTIVE voor een doorgedreven samenwerking met de reissector. Net zoals vroeger krijgen erkende reisagentschappen een commissie van 10% op de ticketprijs. Een vergoeding die toen in die tijd gebruikelijk was, maar inmiddels al meer dan 20 jaar geleden werd afgeschaft door de prijsdruk van de low cost maatschappijen. Een ticket boeken doe je dus rechtstreeks of via het netwerk van Selectair, een coöperatieve die 115 zelfstandige reiskantoren in België verenigt. Momenteel zijn zij de eerste en voorlopig enige speler die een overeenkomst met FLY EXECUTIEVE sloot.

Embraer vliegtuig jet ASL Group

 

Venga Airways to Ibiza 

Terwijl Philippe Bodson wel degelijk plannen heeft om op korte termijn een uitgebreid netwerk uit te rollen, vertrekkende op verschillende kleinere luchthavens (zoals o.a. ook Deurne, Kortrijk-Wevelgem en Oostende), wordt het startschot op 4 juli 2020 gegeven met een wekelijkse vlucht vanuit Brussel naar Ibiza. Voor komende winter staat Antwerpen-Innsbruck alvast ook op het programma.

Tante Corona

Tijdens de persvoorstelling in Deurne, nam ook Marcel Buelens, sinds 2014 de CEO van de luchthavens van Antwerpen en Oostende, het woord. Hij benadrukte expliciet dat hij uitkijkt naar de plannen van FLY EXECUTIVE voor zijn luchthavens.

Marcel Buelens CEO luchthaven antwerpen en oostende

“Wie had ooit gedacht dat we in Deurne een nieuw project dat in Zaventem zal starten aan de pers zouden voorstellen? Tante Corona haalt straffe toeren uit!” , lacht Buelens, terwijl hij knipogend in de richting van Bodson kijkt.

Nice to know:

  • Afstand in vogelvlucht BXL – Ibiza: 1347,34 km
  • Vliegtijd met regulier commercieel toestel (snelheid +/- 805 km/u) bedraagt 1u41 min.
  • Vliegtijd met Embraer ERJ-135/145 bedraagt 2u10
  • Ticket enkele reis kost €495
  • Het traject naar Ibiza kon niet opgestart worden vanaf Deurne, omdat de startbaan niet lang genoeg is om met een ‘vol’ vliegtuig op te stijgen.
  • In elk ticket zit steeds een CO2 compensatie bijdrage inbegrepen. Hiermee wordt vrijwillig een bijdrage geleverd aan een klimaatproject. In eerste instantie is Cookstoves geselecteerd.

Tekst & foto’s: CO