fbpx
Piloten Nils en Stijn

Na de Sea King nu ook Agusta A109 voor studenten van het VLOC

Dat er een nauwe samenwerking is tussen Defensie, het VLOC (Vlaams Luchtvaartopleidingscentrum te Oostende) en zijn partners (VIVES, Petrus & Paulus West, VDAB) wordt ook nu weer bevestigd. De Agusta A109 H22 werd op 2 september 2020 overgevlogen van Beauvechain naar Oostende. De helikopter zal er in de toekomst gebruikt worden als lesmateriaal voor de studenten Vliegtuigtechniek en Luchtvaarttechnologie.  De A109 helikopter zal voor het grote publiek te bewonderen zijn tijdens de infodag van VIVES op vrijdag 4 september van 16u tot 20u.

A109 H22 landt in Oostende

Na de Sea King en de Falcon 20 nu ook een A109 helikopter

De Agusta A109 komt in het gezelschap te staan van enkele andere bekende toestellen. Eerder kreeg het VLOC ook de iconische zwarte Sea King RS05 als lesmateriaal. Een voormalige corporate jet van Defensie, de Falcon 20, staat er ook en is in bruikleen van de Federale Politie.

De Italiaanse Agusta A109 multi-role helikopter

De Agusta A109 helikopter wordt momenteel bij Defensie ingezet voor verschillende opdrachten, waaronder verkennings-en verbindingsvluchten en medische evacuatie. Met een gewicht van bijna 2 ton en een maximum snelheid van 210 km/u heeft dit Italiaanse toestel er sinds 1992 al heel wat opdrachten in het binnen- en buitenland opzitten. Nu is het tijd voor de allerlaatste missie van de H22: als uniek lesmateriaal dienen voor de studenten binnen het VLOC. Het toestel heeft 4800 uur op de teller staan. Het is meteen ook de laatste NIET IFR heli die op rust gaat. De tien resterende A109’s zijn van het type A109BAi.

A109 H22 geland in Oostende
Toeschouwers VLOC Oostende
Brandstofwagen op tarmac luchthaven
Demontage van de wieken

Veel belangstelling voor laatste vlucht

Rond 11u kwam het toestel in formatie aan met een tweede A109 vanuit de thuisbasis, de 1ste Wing Bevekom. Piloten van dienst in de H22 waren Nils De Meyer en Stijn Soenens. Ché Hauchecorne en Jo ‘JJ’ Jacobs bemanden het begeleidende toestel, de H27.  Na de landing op APRON3 nabij NSAC (het North Sea Aviation Center – het bedrijf dat instaat voor zakenvluchten op de luchthaven Oostende-Brugge) nam de voltallige crew officeel afscheid van het toestel door het plaatsen van hun namen op de neus van de A109. Daarna werden ter plaatse de rotorbladen verwijderd door de techniekers van Defensie. Na het ledigen van de brandstoftank werd het toestel door NSAC op een deskundige manier – over de openbare weg – verplaatst naar de parking van het VLOC. Na de laatste aanpassingen en het demilitariseren van de helikopter, krijgt de A109 met serienummer H22 definitief een plaatsje tussen de andere toestellen. De studenten waren massaal aanwezig om de aankomst van het toestel van dichtbij te volgen. De A109 zal dan ook een toegevoegde waarde bieden tijdens hun cursussen helikoptertechnologie.

Piloten Nils en Stijn
Piloot Jo 'JJ' Jacobs
A109 transport door NSAC
A109 onderweg naar VLOC
Piloot Che noteert op toestel
Handtekeningen van de crew laatste vlucht A109 H221

Ideale bestemming voor de H22

Het VLOC is het kloppend hart van de grootste luchtvaartcampus van ons land. Het opleidingscentrum grenst aan het tarmac van de luchthaven Oostende-Brugge en is omringd door de pilotenschool Ostend Air College (OAC), het North Sea Aviation Center (NSAC), de Noordzee Vliegclub en Noordzee Helikopters Vlaanderen (NHV). Op deze plek komen unieke opleidingen samen. De Agusta A109 is dan ook de geschikte plaats om het – gepensioneerde – toestel te plaatsen. Ondanks corona blijft luchtvaart heel wat jongeren boeien en biedt de sector haast onbegrensde jobmogelijkheden.

Tekst & foto’s: CO

Infodag VLOC en alle VIVES-campussen: vrijdag 4 september van 16u tot 20u 

 

A109 in VLOC naast Sea King
De wieken van de A109