Na de Sea King en de Falcon 20 nu ook een A109 helikopter
De Agusta A109 komt in het gezelschap te staan van enkele andere bekende toestellen. Eerder kreeg het VLOC ook de iconische zwarte Sea King RS05 als lesmateriaal. Een voormalige corporate jet van Defensie, de Falcon 20, staat er ook en is in bruikleen van de Federale Politie.
De Italiaanse Agusta A109 multi-role helikopter
De Agusta A109 helikopter wordt momenteel bij Defensie ingezet voor verschillende opdrachten, waaronder verkennings-en verbindingsvluchten en medische evacuatie. Met een gewicht van bijna 2 ton en een maximum snelheid van 210 km/u heeft dit Italiaanse toestel er sinds 1992 al heel wat opdrachten in het binnen- en buitenland opzitten. Nu is het tijd voor de allerlaatste missie van de H22: als uniek lesmateriaal dienen voor de studenten binnen het VLOC. Het toestel heeft 4800 uur op de teller staan. Het is meteen ook de laatste NIET IFR heli die op rust gaat. De tien resterende A109’s zijn van het type A109BAi.
Veel belangstelling voor laatste vlucht
Rond 11u kwam het toestel in formatie aan met een tweede A109 vanuit de thuisbasis, de 1ste Wing Bevekom. Piloten van dienst in de H22 waren Nils De Meyer en Stijn Soenens. Ché Hauchecorne en Jo ‘JJ’ Jacobs bemanden het begeleidende toestel, de H27. Na de landing op APRON3 nabij NSAC (het North Sea Aviation Center – het bedrijf dat instaat voor zakenvluchten op de luchthaven Oostende-Brugge) nam de voltallige crew officeel afscheid van het toestel door het plaatsen van hun namen op de neus van de A109. Daarna werden ter plaatse de rotorbladen verwijderd door de techniekers van Defensie. Na het ledigen van de brandstoftank werd het toestel door NSAC op een deskundige manier – over de openbare weg – verplaatst naar de parking van het VLOC. Na de laatste aanpassingen en het demilitariseren van de helikopter, krijgt de A109 met serienummer H22 definitief een plaatsje tussen de andere toestellen. De studenten waren massaal aanwezig om de aankomst van het toestel van dichtbij te volgen. De A109 zal dan ook een toegevoegde waarde bieden tijdens hun cursussen helikoptertechnologie.
Ideale bestemming voor de H22
Het VLOC is het kloppend hart van de grootste luchtvaartcampus van ons land. Het opleidingscentrum grenst aan het tarmac van de luchthaven Oostende-Brugge en is omringd door de pilotenschool Ostend Air College (OAC), het North Sea Aviation Center (NSAC), de Noordzee Vliegclub en Noordzee Helikopters Vlaanderen (NHV). Op deze plek komen unieke opleidingen samen. De Agusta A109 is dan ook de geschikte plaats om het – gepensioneerde – toestel te plaatsen. Ondanks corona blijft luchtvaart heel wat jongeren boeien en biedt de sector haast onbegrensde jobmogelijkheden.
Tekst & foto’s: CO
Lees ook: aankomst Sea King RS05