Alexander Kerkhof, algemeen directeur van FIA aan het woord:

Flanders Airport klaar voor de toekomst

De luchthaven van Kortrijk-Wevelgem komt weer op zijn plooi. Door de vele werken op en rond de site kon er het laatste jaar niet op volle capaciteit worden gewerkt. De uitbreiding en investeringen waren nodig om de luchthaven naar een hoger niveau te tillen.  Het is niet langer het ‘VLIEGVELD van Wevelgem’, zoals dat vaak in de volksmond wordt genoemd, maar een volwaardige draaischijf voor business luchtverkeer. Zeg dus voortaan gerust de ‘LUCHTHAVEN van Kortrijk-Wevelgem’ of ‘Flanders Airport’.

Luchthavengebouw Wevelgem

Van bouwwerf tot luchthaven

Na een aantal effectieve sluitingsdagen waarbij toestellen tijdelijk naar elders verhuisden en enkele perioden met beperkingen voor het vliegverkeer, is de luchthaven klaar om er het kwaliteitscertificaat van EASA op te plakken. De infrastructuur werd uitgebreid met liefst 6.000 m2 aan nieuwe onderhouds- en stelplaatsen en de komst van een internationaal erkend onderhoudscentrum voor business jets van de Franse vliegtuigproducent Dassault.

EASA approved

De luchthaven is helemaal conform de Europese regels. Aan de noordzijde werd een nieuwe taxibaan van zo’n kilometer en een dienstweg aangelegd, voorzien van toegangscontrole. Aan de zuidzijde werd een nieuwe taxibaan voorzien van ongeveer twee kilometer. AFISO’s van Skeyes (Aerodrome Flight Information Service Officers) verschaffen vanuit de verkeerstoren alle noodzakelijke informatie. Dankzij het gebruik van de nieuwste gps-technologie kan er nu onder alle weersomstandigheden via de satellietgestuurde aanvliegroutes opgestegen of geland worden.

Ieder zijn eigen bubbel

De luchthaven is nu opgedeeld in drie zones, zodat er plaats blijft voor zowel recreatieve luchtvaart, zakenvluchten als helikopters. Alles is netjes georganiseerd, want veiligheid staat nog steeds voorop.

Alexander Kerkhof

Service is vanzelfsprekend

Alexander Kerkhof, algemeen directeur van FIA  (Flanders International Airport) is fier om samen met zijn team een uitstekende service te kunnen aanbieden aan een trouwe schare klanten, die trouwens nog elke dag toeneemt.  De FBO (fixed based operator) wordt zoals voorheen, en dat al sinds 1992, FIA Handling. Er wordt 800 m2 VIP-terminalruimte en meer dan 13.500 m2 vliegtuigparking aangeboden, om alle vliegtuigtypes aan te kunnen.

“Samen met mijn medewerkers fungeer ik als ‘een soort olie’ die de machine probleemloos draaiende moeten houden. Een luchthaven is geen eindbestemming, maar een tool in een groter geheel. Wij bieden dan ook service op maat van onze klanten. Dat gaat van grondafhandelingsdiensten tot immigratie- en douane-assistentie, regelen van shuttles en logies tot VIP-beveiligingsdienten… om er maar enkele op te noemen,” vertelt Kerkhof.

Back in business!

Zowel Vlaanderen als de POM (Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij voor West- Vlaanderen) investeren in dit project. Ook andere partners zetten hun schouders onder de uitbouw van de luchthaven. En dat is volgens Alexander Kerkhof niet toevallig.  “De locatie van de luchthaven (EBKT/KJK) is ideaal voor bedrijven. We zijn centraal gelegen en liggen vlakbij belangrijke knooppunten. Het heeft even geduurd, maar we zijn volledig back in business!” bevestigt de directeur.

 

Runway Kortrijk Wevelgem

Alle info over de luchthaven en de diensten van FIA Handling vind je op www.flandersairport.be

Tekst: CO – Foto’s: Roland De Groote