fbpx
Hoe het verleden een nieuwe toekomst krijgt...

Mirage 5 & virtual reality

Ook op het vliegveld van Brustem vinden we een prachtig staaltje van virtual reality. Mirage Sensation Flight is een all in-beleving in de virtuele cockpit van dat jachtvliegtuig. Een avontuurlijk project ontstaan uit de passie voor de Mirage 5 van voormalig Frans ingenieur Michel Barreaux, Belgisch Miragepiloot op rust Marcel “Celle” De Petter en een heel dynamisch team.

Het avontuur begon met een gewoon nummer, het getal 27, en gaat vandaag verder met het cijfer 09. Nochtans gaat het hier niet om wiskunde en nog minder om occulte numerologie…

Michel Barreaux: “Enkele jaren geleden verwierf ik de cockpit van een jachtvliegtuig dat gevlogen had met de Belgische kokarde, in een tijdperk dat door velen beschouwd wordt als het mooiste van de straaljagers. De cabine was van een Mirage 5 met het nummer BA 27 (de internationale versie van de Mirage III van Dassault Aviation), een buitengewoon en zeer elegant toestel met een deltavleugel. Het vliegtuig stond bij mij in Maurepas in Frankrijk, niet louter toevallig, vermits ik gepassioneerd ben door alles wat vliegt sedert… altijd al.

Dame in de cockpit van de Mirage 5

DE TELEFOON RINKELT, ’CELLE’ CALLING FROM BELGIUM, EN DAARMEE BEGINT HET AVONTUUR…

Marcel ‘Celle’ De Petter, voormalig jachtpiloot en instructeur bij de Belgische luchtmacht, leidde de redactie van een boek over de geschiedenis en de belevenissen van de Mirage M5 B, in samenwerking met de Mirage Pilot Association (MPA). De start van een vriendschap en een gedeelde passie, bij alle twee te sterk om het enkel bij het boek te laten. Eén bladzijde in het boek is gewijd aan de virtuele vlucht. Vandaag vliegt immers geen enkele Mirage meer, zij genieten van een verdiende rust. Hier had het avontuur kunnen eindigen, maar het was pas het begin. Ik ben een informaticus en op het raakvlak tussen luchtvaart en computers bevindt zich de wereld van de vluchtsimulatie, die toelaat om de echte luchtvaart zo getrouw mogelijk virtueel te beleven. Met de technologische evolutie, zijn de details van de simulatie vandaag van een uitzonderlijk niveau. De vluchten en de besturingssystemen staan zeer dicht bij de werkelijkheid. Landschappen, reliëf, oriëntatiepunten, steden en vliegvelden worden getrouw weergegeven. Het gesimuleerd besturen van een gevechtsvliegtuig of een passagierstoestel is een uitdaging die sterk lijkt op die van de reële wereld, behoudens, voor het ogenblik, de afwezigheid van “G” en eventuele “paps”. Maar de essentie is er.

Mirages in formatievlucht

RETURN TO BASE

Mijn cockpit keert begin 2014 terug naar België, terug bij de piloot die er gedurende vele jaren mee boven Europa vloog: Celle. Het avontuur had hier kunnen stoppen, maar…

Eveneens in 2018 komt een nieuw vliegtuig toe in Sint-Truiden. Het gaat om de Mirage 5 BD 09, een tweezitter die ook voor opleiding dient en meteen vormt zich een formidabele ploeg rond het vliegtuig: TEAM BD 09. Door hun gedreven enthousiasme herleeft het vliegtuig, zoals in de tijd dat zijn straalmotor nog brulde. Het nieuwe leven van BD 09 krijgt ook steeds meer aandacht op de sociale media. Een nieuwe oproep, ’Celle’ calling from Belgium, I have a new idea… Het avontuur wordt nu met drie beleefd, deze keer samen met Jacques Waldeyer, de eigenaar van BD 09.

Het idee is eenvoudig, de bezoekers van de BD 09 het uitzicht, de ervaringen en de intense emotionele gewaarwordingen van de piloten aan boord van de Mirage 5 laten herbeleven. We beschikken over een excellente simulator en de SIM-gemeenschap stelt een ADD-ON bibliotheek ter beschikking waaruit we kunnen putten om de omgeving van de oude Basis van Brustem EBST tot leven te wekken. Je neemt plaats aan boord van het echte jachtvliegtuig, BD 09, je zet een virtual reality bril op en maakt een virtuele “Sentation Flight” over de oude basis. Je zit als een echte piloot in een echte cockpit. Het vliegtuig stijgt op, vliegt in gesloten formatie, vergezeld van wingmen tijdens de vlucht. Ze vliegen op 250 voet en aan 480 knopen. Ook manoeuvres zoals split-up en landing in formatie staan op het programma. Het zicht op de omgeving van Sint-Truiden is in detail weergegeven, zoals bijvoorbeeld de Koninklijk School van Saffraanberg, evenals het geheel van herkenningspunten rond landingsbaan 24.

De echte uitdaging bestond erin om de vlucht zo getrouw mogelijk na te bootsen zoals de piloot ze destijds beleefde, aan boord van een vliegtuig met superieure prestaties en in een gesloten formatie. De gesimuleerde vlucht verschilt amper van een echte vlucht op het gebied van sensaties, oriëntatie en de manier van besturen. Herhaalde trainingssessies en een voortdurende verbetering van de vliegeigenschappen van de Mirage 5, dankzij de herhaalde adviezen van Celle, lieten toe een correct resultaat te bereiken . Celle heeft daarbij blijk gegeven van geduld, ikzelf van doorzettingsvermogen.

OUD-PILOTEN IN DE WOLKEN OVER REALISATIE

Vandaag herbeleven de bezoekers drie rondvluchten in formatie boven Brustem. De ervaring is zeer meeslepend en dicht bij de werkelijkheid door de gelijkenis van de virtuele cockpit op de echte. We werken eraan om sommige details nog te verbeteren. Oud-piloten van Mirage 5 hadden de gelegenheid de vlucht mee te maken en zij waren niet teleurgesteld door de ervaring, integendeel. Ze hadden veel aandacht voor de kleine details, die alleen zij kunnen opmerken. Dankzij BD 09, een tandem tweezitter, kunnen deze emoties gedeeld worden tijdens een vlucht met twee personen, eentje op de plaats vooraan en eentje achteraan, door de mogelijkheid om via de radio met mekaar en met een operator op de grond te praten. We hebben nog nieuwe vluchten in voorbereiding om andere fases uit het leven van Belgische Mirage-piloten te laten herbeleven, zoals bijvoorbeeld de schietoefeningen die destijds regelmatig plaats hadden boven Corsica. Het project bevindt zich waarschijnlijk pas in zijn begin vermits verdere ontwikkelingen worden overwogen. Machines en grafische kaarten, die onontbeerlijk zijn voor de virtal technology, worden nog maar net volwassen. Ze blijven constant in evolutie, waardoor ze altijd meer technische en visuele mogelijkheden bieden.

Maar om op ons project terug te komen, het kon er naar mijn mening enkel maar komen door passie, vriendschap en de wil tot communicatie en overleg… Al gebeurt de ontwikkeling van het systeem bij mij thuis in de omgeving van Parijs, het zijn de leden van het TEAM BD 09 die na elke transitiefase de exploitatie van de Sentation Flight verder op zich nemen. Teamwork!”

Wil je graag zelf eens meevliegen?

Meer info via:

Facebook: Mirage 5 BD 09 Restoration Group

Website: www.miragebd09.be

20€ per persoon per SF tijdens normale openingsuren. Voor groepen en teambuilding activiteiten is de prijs te bespreken. Openingsdagen zijn in principe de 2de zaterdag en de 4de woensdag van de maand, maar best is even contact opnemen gezien corona. De procedure Covid is van toepassing en wordt door het team strikt nageleefd.

Gevechtspiloot Celle De Petter

Yves Van de Broeck legde het verhaal van Miragepiloot Marcel “Celle” De Petter vast voor Belgian Voices of the Sky. De DVD vind je in onze webshop. 

Yves van den Brouck en Marcel De Petter