fbpx
Uit RateOne editie 12

Ondernemen NA corona: de visie van topondernemer Philippe Bodson

Phillipe Bodson 1

We bevinden ons nog niet in het post-coronatijdperk, al scheelt het amper een prikje. Het ‘nieuwe normaal’ komt stilaan in zicht. Maar welke impact zal het virus hebben op de toekomst van de bedrijfswereld? Zakendoen is niet alleen handelen en managen, topondernemers zijn ook visionair. Onze eerste babbel voeren we met bedrijfsleider Philippe Bodson (56) van ASL Group. We vragen zijn visie op de toekomst.

Minder maar beter

Dat de pandemie heel wat teweeg heeft gebracht, ook voor ASL Group, dat beaamt de CEO. Maar de balans slaat finaal positief door. “In 2020, het coronajaar zeg maar, realiseerden we toch nog 90% van onze omzet. Er werd wel minder gevlogen, maar onze klantenportefeuille groeide sterk aan. Enerzijds heb je de zakenreizigers die toch 60% van onze omzet vertegenwoordigen. Ze moesten een alternatief vinden om op hun bestemming te geraken. Waar ze pre-corona misschien op automatisch piloot een ticket in business class boekten bij een grote speler, moesten ze door de overheidsrestricties en het beperkt aantal vluchten een oplossing zoeken.” Een groter publiek kreeg hierdoor ASL in het vizier. Zo leerden nieuwe ondernemers het bedrijf kennen en proefden ze van een meer comfortabele manier van reizen. Eenmaal geprobeerd en goed bevonden, de pro’s tegen de contra’s afgewogen, realiseren velen onder hen dat dit ook na corona een ideale manier van reizen is. Meer online meetings, minder fysieke vergaderingen. Minder verplaatsingen maar wel met het comfort van een privéjet.

Airline Deluxe

Zakenmensen hebben uiteraard ook een privéleven met familie en vrienden. Leisure is goed voor ongeveer 30% van de omzet van het bedrijf. De ondernemer in Bodson zag in deze periode van ‘leven in bubbels’ een opportuniteit en lanceerde een nieuw product: Fly Executive. “We laten mensen in stijl doorheen Europa reizen. We vliegen naar bestemmingen die het high-leisure segment aanspreken: Mykonos, Ibiza, Marrakesh…
We doen net het omgekeerde van wat de grote vliegtuigmaatschappijen momenteel aanbieden. Bij ons beleef je een exclusieve vlucht in beperkt gezelschap gebaseerd op kwaliteit, efficiëntie en een excellente service. Je vakantie begint niet als je van het vliegtuig stapt in het land van bestemming, maar wel vanaf het ogenblik dat je de ASL-lounge betreedt. Geen wachtrijen in terminals, geen tijdverlies om je bagage op te halen. Ook niet bijbetalen voor elke extra: alles is inclusief. Van een lekkere snack tijdens de vlucht tot het glaasje champagne. In de pakketprijs zit ook een CO2-compensatie inbegrepen, zo wordt ook aan het klimaat gedacht.” ASL streeft een groen imago na, waarbij ze verschillende engagementen zijn aangegaan bij de Climate Neutral Group. Philippe Bodson is overtuigd:
”De hogere middenklasse is bereid om hiervoor te betalen.” Het aanbod wordt in de nabije toekomst ook uitgebreid met vluchten naar voetbalwedstrijden en concerten. Ook beurzen sluit Bodson niet uit: de vastgoedbeurs Mipim in Cannes, de kunstbeurs Art in Basel.  

Met Fly Executive komt ASL Group met een nieuwe manier van reizen op de markt, die in ‘het nieuwe normaal’ nog verder uitgebreid zal worden. “Het is een ideale formule voor mensen die een privéjet te duur vinden en toch niet als vee willen behandeld worden op de grote luchthavens,” zegt de visionaire ondernemer.  In de herstelstrategie waarvoor de meeste maatschappijen nu kiezen, namelijk het aanbieden van tickets aan dumpingprijzen, ziet hij weinig soelaas. “Vliegtuigtickets zullen in de toekomst opnieuw duurder moeten worden om de bedrijven rendabel te maken. Trouwens, het is niet alleen door corona dat mensen in de toekomst anders gaan moeten reizen, ook de klimaatpolitiek zal hier een prominente rol in spelen.

Ondergaan of ondernemen?

De coronaperiode heeft de Limburgse ondernemer niet doen twijfelen om te investeren.

“ASL Germany is opgericht en we breiden onze faciliteiten ook uit in Luik, Antwerpen, Wevelgem en Rotterdam. Uit macro-economisch oogpunt stel ik vast dat er veel geld in omloop is en dat mensen willen investeren uit vrees voor inflatie,” vertelt Bodson.
Ook voor ASL Academy zijn de ambities helder: “Ons opleidingscentrum is er ter ondersteuning van ASL-operaties en voor de opleiding van een beperkt aantal ATPL-piloten. Er is ook een club opgericht waarbij zakenmensen met ambitie om zelf te leren vliegen een trainingsprogramma kunnen volgen om hun ppl-brevet te behalen.” 

De nuchtere ondernemer besluit met wijze woorden: “Gezond verstand is de basis van het zakendoen. Dat zal ook zo blijven na Corona. Het is gevaarlijk om doelstellingen of hoge verwachtingen voorop te zetten, want daarmee kan je je medewekers enkel teleurstellen als het target niet wordt behaald. Als zakenman blijf ik geloven in de opportuniteiten die zullen onstaan in het ‘nieuwe normaal’. In september 2021 al lanceren we in Luik nog een nieuw project. Voorlopig nog top secret, dus meer info zal voor een volgend interview zijn. Voor mij persoonlijk is de grootste uitdaging Fly Executive verder uit te rollen over gans Europa, want ik geloof zo hard in dit concept.”

bodson 3

Auteur: CO

MIPIM Cannes Affiche ASL