fbpx
Dany en zijn collega's bij de Seaking
Uit RateOne editie 7

Eerste piloot op Seaking

Na zijn vliegcarrière op Mirage, komt 1Lt Vl. Daniel – Dany – Payeur bij het 40ste smaldeel Heli terecht. Hij voltooit zijn conversie op Sikorsky. ‘Van een vliegtuig met vaste vleugels naar een toestel met ‘rotary wing’ was een hele aanpassing. Ook het sturen is helemaal anders: je moet zowel het voetenstuur als de stuurknuppel gebruiken en dat is wennen,” getuigt Dany.

Dany en zijn collega's bij de Seaking

Terugblik met gemengde gevoelens

In juli 1976 vertrekt hij samen met 3 collega-piloten naar Helston in Cornwall (UK). In de Royal Royal Foreign Training Unit op Culdrose krijgen de vier een intensieve opleiding tot boordcommandant – instructeur. De lessen werden gegeven in het Engels met een Cornish (Keltisch) accent, wat de verstaanbaarheid en het studeren een stuk moeilijker maakte.

De eerste boordcommandanten vervolledigden hun conversie op Seaking in Engeland. De andere piloten volgden enkel een verkorte praktische opleiding van 15 uur in het Verenigd Koninkrijk en hun volledige theoretische vorming (airframe, motoren, vluchtprincipes van de heli…).

Crew Seaking

V.l.n.r. Herman De Rechter, Ronny Raes, Marc Gyssels, Eddy De Landtsheer, Dany Payeur, A. Verhelst en P. Van Den Meersche

In formatie naar België

Op 8 november 1976, een sombere, regenachtige dag, vliegen de vijf Engelse Westland MK 48 Sea Kings naar België. Dany met de RS02, komt in formatie met de anderen aan op de basis van Koksijde, hun nieuwe thuis. Payeur zal instaan voor de opleiding van de nieuwe Sea King piloten. Ze krijgen allemaal een beperkte training van 15 uur, waarbij de elementaire kennis over de Sea King wordt onderricht: airframe, motoren, beginselen van het helikoptervliegen…

Scramble met impact

In januari 1977 komt een oproep binnen: Mirage BA-58 gecrashed in de Westerschelde. Samen met zijn co-piloot, die nog maar net 15 uur opleiding heeft gekregen, haast Dany zich naar de plaats van het ongeval. Een sneeuwstorm, slechte zichtbaarheid… kortom, onder zeer barre weersomstandigheden zoeken ze naar restanten van het jachtvliegtuig. “Ik had de schietstoel onmiddellijk herkend. Ik kende de Mirage van binnen en vanbuiten”, vertelt de ex-Miragepiloot geëmotioneerd, “drie uur lang hebben we gezocht naar overblijfselen. We keerden terug naar de basis met aan boord de helm van de overleden piloot. Ik kende het slachtoffer niet.”

Het is duidelijk dat deze operatie een diepe indruk heeft nagelaten op Payeur. Hij blikt terug met gemengde gevoelens, want de talrijke interventies die hij uitvoerde en waarbij hij overlevenden aan land bracht, hebben hem ook veel voldoening geschonken.

Daniel 'Dany' Payeur toen en nu

Wie is Daniel – DANY – Payeur?

Na zijn carrière in Koksijde werd Dany vlieginstructeur op Marchetti. Intussen was hij ook één van de piloten van het displayteam Swallows. Vervolgens trekt hij naar de luchtmachtbasis van Sheppard. Hij zal gedurende vier jaar jonge piloten opleiden op T-38. Daarna keert hij terug naar België om nog vier jaar displaypiloot te zijn op Alphajet tot zijn pensioen.

Foto’s: persoonlijk archief Daniël Payeur