fbpx
Air Belgium stelt Airbus A330-941 voor

ABsolutely Royal

Air Belgium OO-ABG

De eerste Airbus A330-941neo van Air Belgium OO-ABG (c/n 1861), kwam op 8 oktober fabrieksnieuw vanuit het Franse Toulouse-Blagnac op Brussels Airport aan en werd er op 12 oktober officieel voorgesteld. Het is het eerste van twee toestellen die de luchtvaartmaatschappij in bestelling heeft. Het andere is de OO-ABF (c/n 1844), waarvan de levering voor half november voorzien is.

OO-ABG maakte zijn allereerste vlucht met testregistratie F-WWKQ vanop de luchthaven van Toulouse-Blagnac, waar de eindassemblage en tests van Airbus passagiersvliegtuigen plaatsvindt. Die eerste vlucht gebeurde op 21 juli 2021, de nationale feestdag van België.

Op 15 oktober 2021 voerde het toestel zijn allereerste lijnvlucht uit naar de nieuwste bestemming van Air Belgium: Mauritius, een zonnige eilandenstaat in de Indische Oceaan. De luchtvaartmaatschappij doet die bestemming op dinsdag en vrijdag rechtstreeks vanuit Brussel aan met terugvluchten de volgende dag.

Vanaf 15 december zal de A330-900neo ook de bestaande bestemming Curacao bedienen via Punta Cana in de Dominicaanse Republiek. Dat zal op woensdag en vrijdag gebeuren met terugvluchten dezelfde dag. Het milieuvriendelijke vliegtuig biedt zijn passagiers meer comfort dankzij een geluidsarmere cabine, meer ruimte en een ultramodern in-flight entertainment systeem.

Niky Terzakis

Niky Terzakis, CEO van Air Belgium, is alvast overtuigd van zijn keuze: “De Airbus A330-900neo is niet alleen ecologisch verantwoord, maar ook economisch zinvol met 7% lagere operationele kosten per passagier in vergelijking met de Boeing 787. Het vliegtuig verbruikt minder brandstof en produceert minder lawaai, wat de kosten en taksen verlaagt. De nieuwste technologische ontwikkelingen die in het vliegtuig verwerkt zijn, maken dat het minder onderhoud vergt. De grote overeenkomst tussen de verschillende modellen van de Airbus-familie zorgen ervoor dat bemanningen snel uitgewisseld kunnen worden en dat het onderhoud gemakkelijk verloopt. Air Belgium nam in 2021 al 72 piloten in dienst en plant nog meer aanwervingen. Vermits het vrachtvervoer nog volop boomt en de vraag naar passagiersvervoer na de Covid-19 pandemie opnieuw stijgt, ziet de toekomst er rooskleurig uit.”

Arnaud Feist

Ook andere stakeholders gaven toelichting tijdens de persconferentie. Onder andere Arnaud Feist, CEO van de Brussels Airport Company, nam het woord: “Ik ben verheugd dat Air Belgium voor Brussels Airport koos om zijn aanbod aan langeafstandsvluchten uit breiden met rechtstreekse vluchten naar Mauritius en Curaçao, toeristische bestemmingen die perfect passen bij de markt die de luchthaven beoogt. Door deze vluchten met de allernieuwste Airbus A330-900neo uit te voeren, toont de luchtvaartmaatschappij eveneens haar streven naar een meer milieuvriendelijke luchtvaart, wat ook een van de doestellingen van de luchthaven is.”

Wouter Van Wersch

Aansluitend benadrukte Wouter Van Wersch, Airbus EVP, President of Region & Sales Europe, het belang van het partnership tussen Airbus en Belgische ondernemingen. “De samenwerking bestaat sinds 1974. In 2020 alleen al werd voor 330 miljoen euro aan goederen aankocht door Airbus bij bevoorrechte Belgische partners zoals SABCA, Belairbus en Sabena Aerospace. De voornaamste klanten van Airbus in België zijn Brussels Airlines, Air Belgium, Noordzee Helikopters Vlaanderen en de Belgische Luchtmacht.”

Alexis Vidal

Tot slot wou Alexis Vidal, Airbus VP Widebody Marketing, ons overtuigen met cijfers en eigenschappen van Airbus: “We noteerden in totaal 1.818 A330’s, waarvan 338 A330neo’s. Hiervan zijn er al 1.518, inclusief 63 A330neo’s, geleverd. De A330neo is sinds december 2018 in dienst op 184 routes met een operationele beschikbaarheid van 99.5%. Het is een duurzaam vliegtuig met een hertekende vleugel die het brandstofverbruik vermindert, met ultramoderne motoren die op duurzame vliegtuigbrandstof kunnen draaien en met een modern Air Traffic Management systeem dat de vliegoperaties stroomlijnt. Het is met zijn stille, ruime en comfortabele Airspace cabine ook een vliegtuig voor de passagier.”

Na de persconferentie was het aan ons om het gloednieuwe toestel te ontdekken. Kijk je even mee?

Een van de aerodynamische verbeteringen die het brandstofverbruik van de Airbus A330neo verbeteren, zijn de van composietmaterialen gemaakte Sharklets aan de vleugeluiteinden waarvoor de inspiratie bij de Airbus A350 werd gevonden. Zij vergroten de spanwijdte van het vliegtuig met een viertal meter waardoor zijn liftvermogen vergroot en zijn luchtweerstand verkleint.

Het kleurenschema van de vliegtuigen van Air Belgium is een van de mooiste van de laatste jaren. De romp, het verticale staartvlak en de motorgondels zijn wit terwijl de vleugels en de horizontale staartvlakken lichtgrijs zijn. De Belgische nationale kleuren (zwart, geel en rood volgens de vlag, maar rood, geel en zwart volgens de grondwet) wervelen rond de romp, de top van de staart en de de vleugeltippen. Het logo van de vliegmaatschappij – de letters A en B in zwart en rood onder een gele, koninklijke kroon – versiert de motorgondels en het verticale staartvlak. Vooraan op de romp staat de korte en kristalheldere naam van de luchtvaartmaatschappij, Air Belgium. Niet alleen het kleurenschema van de vliegtuigen geeft aan dat Air Belgium een op en top Belgisch bedrijf is, maar ook de menu’s aan boord doen dat. De maaltijden worden exclusief met Belgische ingrediënten bereid volgens traditionele nationale recepten.

RR Motor vliegtuig

De Airbus A330-900neo’s van Air Belgium worden aangedreven door twee Rolls-Royce Trent 7000 turbofan motoren met een maximale stuwkracht van 324,0 kN (33.027 kgf) tijdens de start en van 289,2 kN (29.480 kgf) tijdens de vlucht. In vergelijking met de Trent 700 van de oorspronkelijke A330, heeft de Trent 7000 van de A330neo een 30 cm grotere fan (2,8 m i.p.v. 2,5 m), een dubbel zo grote bypass ratio (10 i.p.v. 5), een gehalveerd geluidsniveau en een 14% beter brandstofverbruik. Samen met de aerodynamische verbeteringen aan het toestel, zorgt dat voor 25% minder brandstofverbruik en CO2-uitstoot en 27% minder NOx-vervuiling per reiziger in vergelijking met vliegtuigen van de vorige generatie, zoals de Boeing 767-300ER en Boeing 777-200ER. De nieuwe motoren kunnen nu al op gemengde duurzame vliegtuigbrandstoffen draaien, waardoor ze groener zijn dan hun voorgangers. Op termijn zullen ze 100% zuivere biobrandstoffen kunnen gebruiken. Omwille van de grotere diameter van de fan van de Trent 7000, worden de motorgondels hoger onder de vleugels opgehangen dan het geval is voor de Trent 700 op de klassieke A330’s.

Landingsgestel vliegtuig

De OO-ABG heeft nog niet veel van zijn rubber verbrand vermits hij tot nu toe nog maar enkel zijn testprogramma in Toulouse-Blagnac en zijn ferry-vlucht naar de luchthaven van Brussel uitvoerde. De Airbus A330-900neo heeft een maximum opstijggewicht van 251 ton en kan daarmee een afstand van 7.200 NM (13.334 km) overbruggen. Het toestel kan maximaal 139.090 liter brandstof meevoeren en heeft een hoogst toegelaten landingsgewicht van 191 ton. Onder de passagierscabine is er ruimte voor 33 LD3 (4,5 m³) vrachtcontainers. De nieuwe A330 van Air Belgium kan tot 8% meer passagiers meenemen met een maximum opstijggewicht dat 30 ton lager is dan dat van de A340.

Cockpit OO-ABG

De cockpit van de Airbus A330-900neo bevat een aantal van de nieuwste technologische toepassingen die voor de A350 ontwikkeld werden, zoals een via wifi verbonden tablet met Electronic Flight Bag (EFB, elektronische boorddocumenten), head-up displays, touchscreens en een Runway Overrun Prevention System (ROPS, een systeem dat voorkomt dat het vliegtuig voorbij het einde van de baan rolt). De A330 en A330neo vertonen een hoge graad van gelijkenis: een halve dag zelfstudie volstaat voor de conversie van een piloot van het ene naar het ander type.

EconomyClass

Het nieuwe vliegtuig van Air Belgium biedt plaats aan 286 passagiers in drie klassen: 235 zitplaatsen acht naast elkaar (2-4-2) in Economy Class, 21 zitplaatsen zeven naast elkaar (2-3-2) in Premium Class en 30 zitplaatsen vier naast elkaar (1-2-1) in Business Class. Met zijn A330neo, lanceert Airbus ook zijn nieuwe Airspace cabine met bredere zitplaatsen, 66% meer opbergruimte voor bagage en een omgevingsverlichting in alle kleuren die o.a. de natuurlijke zonsopkomst en zonsondergang kan nabootsen om zo de vermoeidheid en jetlag na een langeafstandsvlucht te milderen. De cabine is de meest geluidsarme in haar soort: 3 dB stiller dan die van de Boeing 787. De omgevingslucht van de passagiersruimte wordt om de twee à drie minuten ververst. Dat gebeurt via dezelfde HEPA-filters die in ziekenhuizen gebruikt worden om stofdeeltjes te verwijderen en het aantal ziektekiemen te verminderen.

businessclass

In Business Class is er door het kleinere aantal passagiers per oppervlakte-eenheid geen nood aan centrale opbergplaatsen voor bagage aan het plafond. Door die weg te laten, wordt het gevoel van ruimte in de grote cabine nog versterkt.

babybedje in vliegtuig

Op het centrale paneel van de scheidingswanden tussen de verschillende klassen kunnen twee babymandjes opgehangen worden. Let op het hoofdkussen in Air Belgium stijl.

De Airbus A330-900neo beschikt over de nieuwste generatie van in-flight entertainment en over breedband wifi. Air Belgium rekent voor het gebruik van internet tijdens de vlucht geen extra kosten aan.

Klaar voor vertrek? Meer info: Air Belgium

Tekst & foto’s: Jos Schoofs