fbpx
Topondernemers: Philippe Bodson

Bij ASL Academy kunnen piloten elektrisch vliegen

ASL Academy van ASL Group, is de eerste Belgische pilotenschool die trainingsvluchten aanbiedt op elektrische vliegtuigen. Hiermee komen ze niet alleen met een primeur, maar bewijzen ze ook dat ze geloven in een duurzame toekomst in de luchtvaart.

elektrisch vliegtuig Pipistrel

De twee elektrische Pipistrel Velis Electro-vliegtuigen staan op de luchthaven van Luik en zijn volledig EASA CS-LSA electric type certified. De vliegtuigen beschikken elk over twee zitplaatsen, een T-staartbevestiging en een vast landingsgestel met drie wielen.

De prijs voor dergelijk toestel bedraagt een slordige 195.000 euro. De kostprijs voor een laadbeurt bedraagt ongeveer 20 euro, afhankelijk van waar je de elektriciteit aankoopt of hoe je die opwekt. De toestellen zullen momenteel enkel ingezet worden in de vliegschool in Luik voor circuittraining en lokale vluchten, want Luik is momenteel het enige Belgische vliegveld dat over een laadstation beschikt. Per laadbeurt kan er ongeveer 52 minuten met het toestel worden gevlogen.

Op onze vraag of het behalen van een pilotenlicentie nu ook effectief goedkoper zal worden antwoordt Jaap-Jan Ferweda, CEO bij iFly Benelux bv: “Momenteel nog niet, vrees ik. Het laden van de toestellen mag dan wel voordelig zijn, je moet rekening houden met de investering die gedaan moet worden. Daarnaast mag je ook niet vergeten dat je met een gewoon toestel ongeveer 1500 vlieguren kunt realiseren alvorens de motor vervangen moet worden. Bij een elektrisch vliegtuig zullen de batterijen al na 500 vlieguren aan het einde van hun Latijn zijn.”

Philippe Bodson bij elektrisch vliegtuig

CEO Philippe Bodson van ASL Academy gelooft rotsvast in een duurzame toekomst in de luchtvaart.

Cockpit Pipistrel Velis Elektro

Tekst & foto’s: CO