fbpx
Uit RateOne editie 14

Nieuwe reddende engel in de lucht

Nieuwe MUG-heli 2022

Vanaf maart 2022 zie je een nieuwe MUG-heli vliegen in ons luchtruim. De AS355F2 Ecureuil 2 met callsign OO-HSN die sinds 2005 in dienst was, werd vervangen door een nieuw en performanter toestel: een Airbus H135.

Het nieuwe toestel vliegt onder de immatriculatie code F-GMTU, omdat de helikopter wordt gehuurd bij de Franse operator SAF (Secours Aérien Français). Het contract werd afgesloten voor een periode van vijf jaar.

V.l.n.r. Danny Plaisier, Steven Vancoillie, Karel Kinable, Bart Vandamme, Alexander Vermeire, Johan De Block.

Johan De Block (53) leidt het pilotenteam.  Deze ex-militair vloog jaren F-16 en sloot zijn carrière af bij Defensie af op SeaKing. Johan is ook de drijvende kracht achter het Belgian Open Aerobatic Championship in Koksijde. Van de vijf overige piloten zijn er nog eens vier militairen bij. Danny Plaisier (55) vloog tot 2012 als militair piloot o.a. op SeaKing. Hij was ook een periode actief bij NHV en het Duitse HTM. Sinds 2015 voert hij met de MUG-heli vluchten uit voor Dr. Nicolas Müller en zijn verpleegkundig team.

Eind 2020 vervoegde Karel Kinable (51) de pilotencrew. Ook zijn carrière was er een bij de Luchtmacht. SeaKing en NH-90 hebben voor deze piloot geen geheimen meer. Sinds zijn pensioen is Karel ook vlieginstructeur bij TopCat in Koksijde. Alexander Vermeire (42) is nog steeds militair actief. Na vijftien jaar op SeaKing patrouilleert hij vanop Deurne voor onze Kustwacht met een Britten-Norman BN-2B-21 Islander. Vliegen met de MUG-heli beschouwt hij momenteel als een hobby. Nieuwkomer in het team is Bart Vandamme (45). Na zijn carrière op helikopter bij het 40ste Smaldeel werd hij ook nog instructeur op Marchetti. Hij vloog enkele jaren voor NHV en engageert zich nu voor het eerst voor de MUG-heli.

De enige niet-militaire piloot is meteen ook de jongste. Steven Vancoillie (41) baat Heli Business in Wevelgem uit en is al sinds 2016 bij het MUG-team. In totaal heeft hij meer dan 9000 vlieguren in zijn logboek.

Aan vliegervaring zeker geen gebrek bij deze piloten. Met de vorige MUG-heli werden maar liefst twintigduizend missies uitgevoerd, dat zijn er omgerekend +/- zestig per maand. Elke piloot is zowat vijf dagen per maand stand-by. 

Wil je het project van de MUG-heli steunen? Neem zeker een kijkje op hun website.

Foto: Soetkin Vandecandelaere