FlyAdvisor Knokke EBKW

Als je op zoek bent naar een manier om je geld te laten rollen, dan brengen we je in deze FlyAdvisor zeker op ideeën. Hoe ziet jouw ideale daguitstap eruit? Naar zee zonder file, lekker eten en genieten op een terrasje en shoppen…? Samen met Marc Lambert van Toran vliegen we naar Knokke, de meest luxueuze badplaats aan onze Belgische kust.

Toran Helikopter
Toran Helikopter

Een zonnige dag in mei. We vertrekken vanop het vliegveld van Wevelgem. De Robinson 44 met immatriculatie OO-SAF staat klaar en Marc heeft de nodige voorbereidingen al gedaan: meteo en notams , weight & balance, fuel, alles is gecheckt. Ook de helispots in Kruiningen (NL) en Westkapelle – Knokke zijn op de hoogte van onze komst.

Naar Knokke via de noorderburen

Omdat we eerst naar Nederland vliegen, hebben we ons vluchtplan naar Brussel gestuurd. Transponder op 2000 en Kortrijk Radio 120.250. We krijgen toestemming om te vertrekken. Via het rechtse circuit vliegen we in noordelijke richting naar Kruiningen. Eénmaal buiten de RMZ van Kortrijk, schakelen we de radio over naar Brussels information (126.900) van wie we regional QNH en traffic information krijgen. Nu stellen we de radio al in op de frequentie van Dutch Mil (132.35), zodat we probleemloos kunnen overschakelen als we de grens naderen.

 

Enkele minuten voor we Nederland binnenvliegen, melden we ons af bij Brussels info en nemen contact met Dutch Mil. Alles verloopt vlot en er is relatief weinig vliegverkeer. Het wijdse zicht over de Westerschelde is adembenemend mooi.

Een ogenblik later komt onze eerste stop in zicht. Na een verkennende vlucht over onze landingsplaats volgen we de 340° as om te landen. We melden ons af bij Dutch Mil en zetten de OO-SAF neer op Nederlandse bodem. Na de shut down en met de rotorbladen volledig in rust, stappen we uit. Het hartelijke personeel van Inter Scaldes staat klaar om ons te verwelkomen. In dit gastronomisch restaurant kan je heerlijk lunchen en dineren op sterrenniveau. Vandaag drinken we er alleen een kopje koffie op het zonnig terras, terwijl we plannen maken voor het vervolg van onze daguitstap. 

Een lekker kopje koffie
Een lekker kopje koffie

Koffie leeg, koekjes op, administratie klaar en vertrekken maar!

Na de preflight check van ons toestel vertrekken we opnieuw, ditmaal via de as op 310°. We melden ons opnieuw aan bij Dutch Mil en vragen om het tweede vliegplan te activeren. Deze vlucht naar Knokke is vrij kort en na enkele minuten krijgen we Breskens, het Zwin en in de verte ook Knokke in zicht. 

We vliegen op 1250 voet over de natuurgebieden. 
Da’s genieten! 

We melden ons af op onze huidige frequentie en contacteren Knokke radio op 124.705. De wind komt uit het noorden en we kiezen de as 340° als aanvliegroute. Uiteraard houden we rekening met de no fly zones van Knokke.

Tijdens onze landing staan Alain en Patrick, de twee sympathieke toezichters van Knokke heliport klaar om ons te verwelkomen. We vullen het luchthavenboek in en sluiten ons vluchtplan telefonisch af.

Alain en Patrick bij Knokke Heliport
Alain en Patrick bij Knokke Heliport

Het is pas rond de middag, we hebben nog een hele dag voor ons. Wat doen we? Om het toch niet al te decadent te maken, kiezen we voor een lichte lunch in een klein, gezellig restaurantje op de dijk. Weet dat Knokke-Heist ook enkele gastronomische parels rijk is. In de sterrenrestaurants Sel Gris, “Cuines,33” en 
Bartholomeus worden de smaakpapillen gestreeld en vloeien de exquise wijnen en champagnes rijkelijk.

Shopping time

Om te ontsnappen aan de doorsnee winkelketens die tegenwoordig in de Lippenslaan aanwezig zijn, zoals je die ‘copy-paste’ in andere winkelstraten van grootsteden ziet, kiezen wij voor het meest oostelijke deel van de badplaats. Het Zoute is de trendy shoppingplaats met luxe boetieks van de gerenommeerde modemerken. Het zou hier weinig moeite vergen om een creditcard te plunderen, dus houden wij het maar bij window shopping.  

Lui achterovergeleund in een loungezetel, met een kleurrijke aperitief in de hand, sluiten we onze dag af in een zonnige cocktailbar op het strand van Knokke. Of is het Saint-Tropez?

Beeld vanuit de cockpit
Beeld vanuit de cockpit

Mooie liedjes…

Eenmaal terug op de helihaven is het tijd voor de retour. Voor Marc een route die weinig verrassingen inhoudt. Hij vliegt het traject Knokke – Wevelgem wel vaker. Is het niet met studenten van zijn helikopterschool, dan is het met toeristen of zakenmensen die Knokke gaan bezoeken. 

Dit keer dienen we geen vluchtplan in, omdat we in België blijven en niet door gecontroleerd gebied vliegen. Na de preflight check vliegen we richting noord terwijl we Alain over de radio danken voor de medewerking. Amper een kwartier later contacteren we Kortrijk Radio voor de landingsinformatie. “Runway 24, rechtse circuit”, dat is de informatie die we ontvangen. Na de landing een airtaxi naar de firma Toran. We zetten de helikopter binnen, werken de administratie af en praten nog even na tijdens een dinertje in de unieke bistro bij de luchthaven, de Calavera.

Een zalige FlyAdvisor die ons zeker zal bijblijven!

Praktische informatie:www.toran.be www.helimo.be