fbpx

FlyAdvisor: discover Poland

‘Ik heb mijn vliegbrevet niet behaald om rond de kerktoren te vliegen’, een uitspraak die je wel meer hoort van hobbypiloten. Een mooi voornemen, dat bij velen helaas vaak zonder gevolg blijft. Geef toe, als je tijdens het weekend een vluchtje wil doen, dan moet je al wat tijd kunnen uittrekken. Bovendien moet het weer in ons Belgenlandje dan nog meezitten ook. Na de ‘korte’ FlyAdvisors die we in het verleden vlogen in onze schaarse vrije tijd, besloten we om in juli een grotere uitstap te maken. Omdat ‘zomer’ dit jaar in juli synoniem stond voor mooi weer en ‘vakantie’ gelijk was aan extra vrije tijd, leek de ‘zomervakantie’ het uitgelezen moment om een FlyAdvisor Royal te maken met als bestemming Polen.

 
Julie Zabek en Caroline in de cockpit
Julie Zabek en Caroline in de cockpit

Zondag 30 juni

Julie Zabek, een 20-jarige Pools-Belgische met een Gents accent, zal met ons meevliegen en ons gidsen doorheen – een stukje – van haar vaderland. We vertrekken rond 10u30 op het vliegveld van Ursel (EBUL) met de OO-IFR, een Piper Archer II. Tijdens de vlucht is Julie zeer aandachtig, want ze koestert zelf de ambitie om op korte termijn haar ppl-brevet te behalen.
We hebben ons grondig voorbereid. Onze navigatie tekenen we zorgvuldig uit. Hiervoor gebruiken we de kaart van Nederland (1:500 000), deze kaart zal dienen voor de navigatie tot Borkenberge. Om de andere legs voor te bereiden, kiezen we voor de AirMillion kaart van Centraal-Europa en de vliegkaart van Polen. Als back-up is er ook nog een iPad met Skydemon. We bellen ook naar de luchthavens om ons bezoek aan te kondigen en na te vragen of we er zeker kunnen tanken. Vier personen aan boord en nog meer dan 1300 km te gaan. Onze weight & balance maakt onmiddellijk duidelijk dat we best niet teveel bagage meenemen. Niet evident als vrouwen vragen of ze nog een extra ‘valiesje’ aan boord mogen brengen.

Leg 1 Ursel > Borkenberge (EDLB)

Na take-off in Ursel zetten we meteen koers richting Zeeland. Eerst verplicht het wolkendek ons op 1400 ft te blijven. Even later verhoogt het plafond. Een rechtse bocht boven het ADF- baken STD stuurt ons tussen de CTR’s van Rotterdam en Woensdrecht richting Duitsland. De rivier van Dordrecht naar Nijmegen is de rode draad die we grofweg vliegen. Het is weekend en de verschillende militaire trainingszones zijn niet actief, dit maakt de vlucht toch een stuk eenvoudiger. We bereiken Duitsland en switchen van Amsterdam Information naar Langen Info. Eenmaal over de grens, bereiken we na 20 minuten EDLB. Het veld heeft een mooie geasfalteerde piste van 875m en we maken van de gelegenheid gebruik om tegen een goede prijs te tanken voor de volgende vlucht naar Magdeburg. Nog snel een sanitaire stop en een koffietje in de plaatselijke cafetaria en we kunnen weer vertrekken.

Ursel Borkenberge luchthaven
Ursel Borkenberge luchthaven

Ursel FlyAdvisor RateOne

Leg 2 Borkenberge > Magdeburg

Om 12:00L vertrekken we met een knorrende maag naar onze volgende bes

temming EDBM. Via TripAdvisor hadden we gezien dat er een lekker Italiaans restaurant te vinden is op deze locatie, dus stellen we onze lunch dan ook uit tot op de tweede Duitse luchthaven. De meteo, een van de grootste bekommernissen in aanloop naar deze FlyAdvisor is ons nog steeds gunstig gezind. Eerst vliegen we uit op de VOR van Hamm (HMM). We cruisen rustig op 4200 ft naar onze volgende bestemming. Met de rugwind halen we nu zelf een grondsnelheid van 140 kts. Na anderhalf uur vliegen krijgen we het vliegveld, dat ten zuiden van de stad ligt en makkelijk vindbaar is door de grote piste van 1800m, in ons vizier. Buiten ons vliegtuigje en enkele ULM’s in het circuit is er nauwelijks beweging. De hoge temperaturen van de laatste dagen zullen hierin wel een rol spelen. Na de landing en refueling begeven we ons meteen naar het terras van Paparazzi. Het restaurant heeft een uitgebreide kaart, al kiezen wij voor een snelle lunch: tomaat- mozzarella en pizza. Julie belt haar papa Marek op die ons opwacht in Polen. Rond 18L zullen we landen op het vliegveld van Zielonej Gory (EPZP).

Genieten in restaurant Paparazzi
Genieten in restaurant Paparazzi

Restaurant paparazzi

Leg 3 Magdeburg > Zielona Gory

Tijdens onze derde en laatste leg van de dag, duikt er een belangrijk vraagstuk op in de cockpit. Na een tiental minuten cruisen richting het VOR baken KLF valt ons een zeer fel reflecterend punt op aan de horizon. Eenmaal dichterbij zien we dat het een grote koepel is, die niet terug aangeduid was op onze 1:1 000 000 kaart. Doorheen de headsets begonnen we allemaal te gissen. Verschillende voorspelling deden de ronde: een moskee, of een sportstadion misschien…?
Na wat research bleek het de loods van de firma Cargolifter te zijn. Tot 2002 diende de koepel als shelter voor hun luchtschip. Sindsdien fungeert het als subtropisch zwemparadijs, blijkbaar het grootste indoor zwemparadijs ter wereld! We vliegen verder en kruisen de Poolse grens. De controller over de radio klinkt verwonderd wanneer hij plots Engels opmerkt in zijn luchtruim.

de loods van de firma Cargolifter, nu het grootste subtropisch zwembad ter wereld
De loods van de firma Cargolifter, nu het grootste subtropisch zwembad ter wereld

“Good evening, OO-IFR approaching your border in 2 minutes, request flight
information service”.

Even later hangen we overhead, maar behalve Julies vader die op de parking staat te zwaaien naar ons, is er niemand te bespeuren op het vliegveld. Toen we, na de landing, naar het vliegveld belden werd het al duidelijk dat de stress en werkdruk hier een pak lager liggen dan bij ons. “No problem, you can park and stay here. You pay tomorrow when you come back,” klinkt het aan de andere kant van de lijn. Bij ondergaande avondzon zien we een viertal Antonovs blinken. Deze zijn ongetwijfeld de blikvangers op dit vliegveldje. Bij het vliegveld is er een restaurant én hotel (www.aeroplan-hotel.pl) . Prima locatie dus om dit vliegveld te kiezen als tussenstop tijdens een rondreisje met je privaat vliegtuig door Polen. Omdat wij te gast zijn bij Marek die van Poolse origine is en er actief is als projectontwikkelaar, trekken wij meteen de stad in. Na een diner in een plaatselijk restaurant Winiarnia Bachus checken we in bij www.rubenhotel.pl. De avond wordt afgesloten op Oost- Europese wijze: een stevige ‘Mad dog’ voor de heren: vodka, tabasco en kersenlikeur. Hallelujah!

Julie Zabek en haar vader Marek Zabek
Julie Zabek en haar vader Marek Zabek

Maandag 1 juli

De komende 2 dagen zullen we de streek verkennen. We bezoeken verschillende vastgoedprojecten van Marek die er in de steigers staan en gaan tussenin waterfietsen, het . kasteel van Lubuskie bezoeken, lunchen aan het uitgestrekte meer. Met twee dames in het gezelschap kunnen we -helaas- ook niet ontkomen aan de grote shopping mall.

Dinsdag 2 juli
Leg 4 Zielonej Gory > Jelenia Gora

In Karpacz, een dorpje net voor de bergen, op een klein uurtje vliegen van onze huidige verblijfplaats, is de projectontwikkelaar actief. In principe kunnen we er met de auto naartoe, maar na een dagje aan de grond, verplaatsen wij ons liever via het luchtruim. In Polen zijn er vele vliegveldjes. Ook Jelenia Gora, op amper 18 km van Karpacz, heeft er een. Omdat de landingsbaan daar amper 610 meter lang is, besluiten we om onze bagage – zeker nu, na het shoppen – mee te geven met de auto. Extra gewicht kunnen we missen. Het stadje is een populaire bestemming voor wintersporters. Dit wordt meteen duidelijk door het aanbod in de plaatselijke winkeltjes. Skipakken, winterkledij, souvenirs… veel geld kan je er in de zomer niet kwijt. Ook het luxueuze hotel Palace Margot Spa, waar we de nacht zullen doorbrengen, is zeer betaalbaar. Voor een kamer met ontbijt betaal je ongeveer 65 €.
Polen was voor ons een ware verrassing. Het beeld dat we voor vertrek van dit land hadden, hebben we volledig moeten bijsturen. We hebben genoten van de gastvrijheid, de vele historische monumenten en de prachtige natuur. Na Finland, kent Polen het grootste aantal meren in Europa. Je kunt er allerhande watersporten beoefenen. Om de extra troef van de meren uit te spelen, lanceert de projectontwikkelaar er momenteel ‘Floating Houses’, een project met huizen op het water. De Poolse keuken is zeer lekker, perfect gekruid en vooral bombastisch. De specialiteiten die ze voorschotelen zijn XXL. Een ding staat vast: Polen smaakt naar meer, letterlijk en figuurlijk.

Woensdag 3 juli

Na een stevig ontbijt tekenen we onze terugvlucht uit. Kortrijk is onze bestemming, want het . vliegveld van Ursel is tijdens de week gesloten. We nemen afscheid van Marek. Ook Julie blijft in Polen om haar vader administratief te ondersteunen bij zijn vastgoedprojecten en om haar PPL-opleiding in Warshau te plannen.

Onze terugvlucht verloopt gelijkaardig aan onze heenvlucht. Gezien de wind ons vandaag minder gunstig gezind was, vliegen we er nu wel bijna 6 uur over, ongeveer een uur langer dan de heenvlucht. Einde van een mooie vakantie en een fantastische vlucht!

Geland in Borckenburg
Geland in Borckenburg
Julie Zabek bij aankomst in Polen
Julie Zabek bij aankomst in Polen