fbpx

Wist je dat… de nieuwe weerman luchtcadet was?

November 2018. Bram Verbruggen (32) uit Langdorp wordt gelanceerd als weerman bij de Vlaamse radiozender MNM. Amper 3 maand later, begin februari, mag hij ook zijn intrede doen op de Vlaamse televisie als kersvers collega van Frank Deboosere en Sabine Hagedoren. Een nieuwe weerman op VRT, die bovendien ook nog militair meteoroloog is. Wat het nieuws niet haalde, maar voor ons als luchtvaartliefhebbers nog interessanter is, is het overzicht van Brams carrière.  Hij kwam voor het eerst ‘echt’ in aanraking met meteo bij RBAC, The Royal Belgian Air Cadets.

Bram Vermeulen
Bram Vermeulen

Na een jongerenstage bij Bevrijding 5° Linie en met interesse voor alles wat met vliegen te maken heeft, schreef Bram zich in voor de selecties van de Belgische luchtcadetten. In 2003 startte de jonge cadet met zijn opleiding tot zweefvliegpiloot.

“Hubert Janssen leerde me vliegen, een topkerel! We hebben nog contact met elkaar en hij is een van mijn trouwe volgers op sociale media.”

Tijdens de vliegkampen lag de focus wel degelijk op vliegen, maar ook meteo was een niet onbelangrijk onderdeel van de opleiding. Turbulentie, thermiek, crosswind, wolkenvorming… Bram raakte er steeds meer door gefascineerd. ‘Ik leerde de kracht van de natuur kennen door de vliegervaringen die ik er opdeed,’ vertelt hij.

“Het een must voor elke weervoorspeller om een aantal vluchten te doen tijdens de opleiding tot meteoroloog. Alleen op die manier leer je je “klant” kennen. Ik heb bijvoorbeeld enkele parachutesprongen gedaan en begrijp onze para-klanten nu beter.”

Na het middelbaar koos Bram voor een opleiding tot officier aan de Koninklijke Militaire School in Brussel. Tijdens zijn studies kreeg hij de kans om stage te lopen bij de Meteorologische Wing. Toen hij na vijf jaar zijn masterdiploma behaalde, trok hij naar het Verenigd Koninkrijk. Aan de UK Met Office, de Britse tegenhanger van het KMI, studeerde hij verder en specialiseerde zich. Met zijn extra diploma op zak, algemene Initial Forecasting Course (IFC), volgde een traject van “on-the-job” learning in de Meteorologische Wing als synoptisch voorspeller, operationeel voorspeller en lokaal voorspeller en chef-station op de F-16 basis van Kleine-Brogel.

Nu combineert Bram beide banen: weerman bij VRT én parttime werk (4/5e) bij de protocoldienst van Defensie. “Gelukkig hebben mijn militaire collega’s en ook Frank en Sabine begrip voor mijn ‘dubbele job’, die flexibiliteit vraagt bij de planning. Als officier bij Defensie verander je om de 3 à 4 jaar van functie, dus is het voor mij nog wat onduidelijkheid wat er mij te komende jaren te wachten staat. Gelukkig heb ik meerdere opties en kan ik kiezen voor iets wat te combineren valt met mijn werk bij VRT, want die combinatie zou ik graag zo lang mogelijk volhouden.”

Sabine Hagedoren, Bram Vermeulen en Frank Deboosere
Sabine Hagedoren, Bram Vermeulen en Frank Deboosere

In de weinige vrije tijd die hem nog rest, probeert Bram zich als kaderlid toch nog in te zetten voor The Belgian Air Cadets. Hij was in het verleden al lesgever meteorologie tijdens het theoriekamp in de paasvakantie. Van 2014 tot 2016 was hij ook kampverantwoordelijke tijdens het zomerkamp in Weelde. Zo kon hij af en toe ook nog eens vliegen met de toestellen waar hij solo op is: Twin II, Twin I, Jeans en DG505. “Al zijn mijn vliegervaringen wel beperkt gebleven tot toertjes draaien rond EBWE (Weelde) en EBBE (Beauvechain),’ bekent Bram.

En ook al kan hij die taken in de toekomst misschien niet langer op zich nemen, toch blijft hij zijn sympathie houden voor deze jongerenvereniging. Tot slot deelt hij zijn ervaring graag met de jonge zweefvliegpiloten via RateOne:

Bakstenen pompen! 

…daar kijkt elke luchtcadet naar uit! Het enige nadeel is dan dat je uren weg kan blijven en dat dus je teamgenoten met wie je de glider deelt, uren op de grond moeten wachten.

Naar mijn mening houdt de wind het grootste potentiële gevaar in voor beginnende piloten. Niet alleen crosswind, maar ook het afdrijven met de wind mee tijdens het zoeken naar thermiek.  Om dan tegen de wind in je weg terug te vinden naar het vliegveld!

Bram

Volg Bram op Instagram via @MeteoBram