Aankomst eerste F-35 alvast ‘niet onzichtbaar’

Enkele Nederlandse F-35’s waren reeds eerder in Friesland voor ‘goodwill flights’, maar 31 oktober 2019 gaat de geschiedenisboeken in als de dag waarop de eerste Nederlandse F-35 lightning II geland is op de Vliegbasis Leeuwarden.   Het toestel is een stealth fighter, door zijn vorm en speciale coating is het vliegtuig nagenoeg onzichtbaar voor vijandelijke radar. Dat zal het overigens – als het ooit zover zou komen –  ook zijn voor de radar van menig vijandig toestel. De F-35 kan een aanval uitvoeren als ‘BVR’ (beyond visual range), wat wil zeggen dat het toestel een vijand kan herkennen en uitschakelen terwijl de tegenstander de F-35 niet eens binnen zichtbereik heeft.

Eye of the Tiger

Zo’n 2200 genodigden waren op de basis aanwezig om de aankomst van de F-35 bij te wonen. Wellicht ook nog eens enkele duizenden mensen daarbuiten om de ‘Joint Strike Fighter’ als eerste te spotten. Het toestel werd feestelijk onthaald door de muziekkapel van de Koninklijke Luchtmacht. Rond drie uur in de namiddag was hij er, de eerste F-35, dit keer om in Nederland te blijven! De kist werd over gevlogen vanuit Italië door Luitenant-Kolonel Ian Knight die vanaf 2003 bij de ontwikkeling van de F-35 betrokken was.  Voorafgaand aan de landing was er een prachtige fly-by met de voorgangers van de F-35: de Spitfire, de Hawker Hunter en uiteraard de F-16. Daarnaast waren er in het tijdspad vooraf de Lockheed Starfighter en de Gloster Meteor in dienst.  Het orkest speelde ‘The eye of the tiger’.

009

Nee, niet een collega van ‘James Bond’ 007. Echter nummer 009 doet vermoeden dat er ook al de nummers 001 tot en met 008 zijn. En dat klopt! Die staan nog in de Verenigde Staten en worden momenteel gebruikt voor opleiding en om verdere tests uit te voeren.  De F-35 is een zeer geavanceerd toestel met een hoogontwikkeld sensorenpakket. In de wandelgangen werd hij al gekscherend betiteld als ‘De Vliegende Laptop’. Hij is in weinig te vergelijken met de inmiddels 40 jaar operationele F-16’s. Nederland schaft 46 toestellen aan in totaal.

Schuimdouche

De F-35 werd zoals elk nieuw toestel onthaald met waterbogen, gespoten door de crash-tenders van de basis. Eén van de wagens spoot – per abuis – schuim in plaats van water. Niet bedoeld, maar wel hierdoor een extra bijzonder onthaal wat de piloot ook bijzonder verraste. Ian verklaarde later op de televisie dat hij op dat moment even het zicht kwijt was. Dankzij een zeer geavanceerde helm had de piloot sowieso nog alles rondom hem kunnen zien, als hij dat gewild had. Waar ruitenwissers ontbreken, moest gewoon water het schuim afspoelen. Wel zal de 009 nog aan een inspectie onderworpen worden om de invloed van de ‘schuim douche’ te analyseren.

Goodwill is belangrijk

Nadat het toestel tot stilstand kwam, mochten de bezoekers van dichtbij foto’s maken. Aanvankelijk was er door de omwonenden wel enig verzet voor de komst van de toestellen naar de provincie Friesland. Er werd gevreesd voor geluidsoverlast. Ze werden allemaal uitgenodigd naar de basis en uiteindelijk was er best wel Friese trots te merken onder hen. De basis zorgt voor veel werkgelegenheid in de omgeving, wat niet onbelangrijk is. Dit werd nog eens duidelijk benadrukt tijdens de speech van Staatssecretaris van Defensie Barbara Visser. Ook burgemeester Buma van Leeuwarden onderstreepte het belang van de vliegbasis voor de tewerkstelling in de toekomst. Luitenant generaal Dennis Luyt, commandant der luchtstrijdkrachten bedankte alle betrokkenen die er al zo lang mee bezig zijn en noemde de ontwikkeling van het 5e generatie toestel ‘een vlucht door de tijd’.

Samenwerking met België

De F-009 zal niet meteen operationeel zijn. Eerst staan er nog allerhande evaluaties gepland en ook de deelname aan de ‘Frysian Flag’ oefening in 2020 staat alvast op de agenda. Dat ook België voor de F-35 heeft gekozen stemt Ank Bijleveld, Minister van Defensie in Nederland, alvast tevreden. De samenwerking tussen beide landen zal zorgen voor een sterk stuk defensie, waardoor onze veiligheid en vrijheid, zowel boven als in beide landen gewaarborgd kan worden.

Meer Militaire berichten

A400M Atlas, wat een beest!
12 oktober 2020
Piloot Martin Leeuwis
Jachtvliegers doen een boekje open
13 september 2020
Cover Het Droneboek
Het droneboek van André Jansens
3 september 2020
Screenshot op RateOne website
Luchtvaartgeschiedenis.be en RateOne bundelen de krachten
22 augustus 2020
Koninklijke Aeroclub Keiheuvel neemt afscheid van Mon
20 april 2020
A400M MSN104
Eerste vlucht van de Airbus A400M van het Luxemburgse leger
14 april 2020
Betekenis van de strepen van een piloot
27 december 2019
Een warme actie t.v.v. FONAVIBEL
24 december 2019
Fonavibel, een warme blik achter de schermen van de Belgische Luchtmacht
24 december 2019
Hoogvliegers: een sterk staaltje ‘Top Gun’ uit Nederland
23 december 2019
Glenn Miller 75 jaar geleden verdwenen tijdens vlucht
16 december 2019
Militaire luchtverkeersleiders definitief verhuisd
3 december 2019
Marchetti
50 jaar Marchetti
14 november 2019
Jos snor palmers
In het hol van de… Tiger
14 november 2019
Bram Vermeulen
Wist je dat… de nieuwe weerman luchtcadet was?
8 november 2019
IACE: Belgische luchtcadetten slaan vleugels uit in het buitenland
8 november 2019
Renaud ‘Grat’ Thys Van de Belgische valk naar de Canadese horzel
8 november 2019
F-35, de keuze is gemaakt
8 november 2019
Vleugels, de ultieme beloning voor elke luchtcadet
7 november 2019
International Air Cadet Exchange 2019
10 oktober 2019
Prom 70C Brothers in Arms
10 oktober 2019
Weemoed geïnkt op een gevoelige huid
4 oktober 2019
Sensation flight aan boord van een Mirage M5B
19 september 2019
De laatste vlucht van koning Boudewijn
5 september 2019
‘Musée de l’ALAT et de l’Hélicoptère’, walhalla voor helikopterfanaten
5 september 2019
A(i)rtistic: Liévin d’Ydewalle
14 augustus 2019
RBAC – IACE 2019
23 juli 2019
Achter de schermen bij Airbus in Sevilla: A400M in productie
1 mei 2019
Terugblik: Marc Emonts-Gast
1 mei 2019
RS05 op rust in Oostende
19 januari 2019
Vleugels krijg je niet zomaar, je moet ze verdienen
7 november 2018