Militaire luchtverkeersleiders definitief verhuisd

Maandag 2 december 2019 — Sinds 2 december nemen luchtverkeersleiders van Defensie definitief plaats in de gebouwen van skeyes in Steenokkerzeel. Nu de militaire en civiele luchtverkeersleiding samenwerkt, kunnen ze hun operaties veel beter op elkaar afstemmen. Zodra het militaire luchtruim vrij is, kunnen andere vliegtuigen er weer gebruik van maken. Daarenboven zal het partnership ook een gunstige impact hebben op de veiligheid en het ecologische aspect van de luchtvaart.  

Gebouwen skeyes in Steenokkerzeel.

De samenwerking tussen skeyes en Defensie stond ingeschreven in het regeerakkoord. Een efficiënter gebruik van het luchtruim moet alle partijen ten goede komen, zeker nu het luchtvaartverkeer boven België alsmaar toeneemt.

Verandering vraagt aanpassing

De verhuis van Semmerzake naar Steenokkerzeel brengt op vele vlakken veranderingen met zich mee voor de militairen. 22 luchtverkeersleiders van het ATCC nemen nu hun intrek in het luchtverkeersleidingscentrum Canac2 van skeyes. Er waren niet alleen infrastructurele aanpassingen nodig om de nieuwe collega’s te huisvesten, maar ook het operationele systeem onderging grondige wijzigingen om de werkingen op elkaar af te stemmen. Defensie gebruikt overigens SAS2. Dat is hetzelfde systeem als Eurocontrol, de derde speler in ons land die het luchtverkeer op hogere hoogte in goede banen leidt. Ondertussen wordt volop gewerkt aan SAS3, een eengemaakt systeem voor zowel skeyes, Defensie als Eurocontrol. Dat moet klaar zijn in 2024.

Verder is er ook een verschil in bedrijfscultuur. Om iedereen daarop voor te bereiden, werd een traject opgezet waarbij de werknemers van beide organisaties met elkaar kennis konden maken en elkaars werkwijzen konden leren kennen.

Generaal Vansina geeft toespraak.
Generaal Vansina geeft toespraak.

Tijdens een ceremonie, die plaatsvond onder de controletoren sprak ook Generaal-Majoor Frederik Vansina de genodigden toe: “Het burgerluchtvaartverkeer boven België neemt gestaag toe. Dankzij deze synergie kunnen we de behoeften van de Luchtmacht nu en in de toekomst consolideren. Andere landen zoals Nederland, Duitsland en Denemarken hebben een gelijkaardige synergie tussen militaire en civiele luchtverkeersleiding. Ook wij zullen nu dus de vruchten plukken van zo’n samenwerking. Daardoor staan we weer sterker in een internationale context, waarin we onze militaire engagementen willen nakomen. Onze missies in het Belgisch luchtruim zijn daarvoor cruciaal. Met dit perspectief voor ogen kunnen we dan ook onze opdrachten in optimale omstandigheden blijven uitvoeren.”

Talrijke prominenten aanwezig

Verder waren ook Minister van Mobiliteit François Bellot en de CEO van skeyes, Johan Decuyper aanwezig, die vol enhousiamse sprak over de komst van de militairen: “skeyes en Defensie lopen samen een indrukwekkend parcours. Onze technische, operationele en administratieve diensten hebben enorme inspanningen geleverd om ervoor te zorgen dat we onze militaire collega’s vandaag kunnen verwelkomen in Steenokkerzeel. En dat bovendien zonder enige impact op de operationele luchtverkeersleiding gedurende het hele proces. Dat we het Belgische luchtruim in de toekomst samen nog beter en veiliger kunnen beheren, is een bijkomend voordeel in de internationale concurrentie om luchtruim en luchtverkeersleidingsdiensten.”

De plechtigheid werd afgesloten met een fly-by van vier militaire F-16-toestellen.

4 F-16’s vliegen over, om de ceremonie bij skeyes kracht bij te zetten.

Meer Militaire berichten

A400M Atlas, wat een beest!
12 oktober 2020
Piloot Martin Leeuwis
Jachtvliegers doen een boekje open
13 september 2020
Cover Het Droneboek
Het droneboek van André Jansens
3 september 2020
Screenshot op RateOne website
Luchtvaartgeschiedenis.be en RateOne bundelen de krachten
22 augustus 2020
Koninklijke Aeroclub Keiheuvel neemt afscheid van Mon
20 april 2020
A400M MSN104
Eerste vlucht van de Airbus A400M van het Luxemburgse leger
14 april 2020
Betekenis van de strepen van een piloot
27 december 2019
Een warme actie t.v.v. FONAVIBEL
24 december 2019
Fonavibel, een warme blik achter de schermen van de Belgische Luchtmacht
24 december 2019
Hoogvliegers: een sterk staaltje ‘Top Gun’ uit Nederland
23 december 2019
Glenn Miller 75 jaar geleden verdwenen tijdens vlucht
16 december 2019
Marchetti
50 jaar Marchetti
14 november 2019
Jos snor palmers
In het hol van de… Tiger
14 november 2019
Bram Vermeulen
Wist je dat… de nieuwe weerman luchtcadet was?
8 november 2019
IACE: Belgische luchtcadetten slaan vleugels uit in het buitenland
8 november 2019
Renaud ‘Grat’ Thys Van de Belgische valk naar de Canadese horzel
8 november 2019
F-35, de keuze is gemaakt
8 november 2019
Vleugels, de ultieme beloning voor elke luchtcadet
7 november 2019
Aankomst eerste F-35 alvast ‘niet onzichtbaar’
3 november 2019
International Air Cadet Exchange 2019
10 oktober 2019
Prom 70C Brothers in Arms
10 oktober 2019
Weemoed geïnkt op een gevoelige huid
4 oktober 2019
Sensation flight aan boord van een Mirage M5B
19 september 2019
De laatste vlucht van koning Boudewijn
5 september 2019
‘Musée de l’ALAT et de l’Hélicoptère’, walhalla voor helikopterfanaten
5 september 2019
A(i)rtistic: Liévin d’Ydewalle
14 augustus 2019
RBAC – IACE 2019
23 juli 2019
Achter de schermen bij Airbus in Sevilla: A400M in productie
1 mei 2019
Terugblik: Marc Emonts-Gast
1 mei 2019
RS05 op rust in Oostende
19 januari 2019
Vleugels krijg je niet zomaar, je moet ze verdienen
7 november 2018

Foto’s: Jozef Van den Broeck & persdienst skeyes

Bron: skeyes en Belgian Defence News