fbpx

Militaire luchtverkeersleiders definitief verhuisd

Maandag 2 december 2019 — Sinds 2 december nemen luchtverkeersleiders van Defensie definitief plaats in de gebouwen van skeyes in Steenokkerzeel. Nu de militaire en civiele luchtverkeersleiding samenwerkt, kunnen ze hun operaties veel beter op elkaar afstemmen. Zodra het militaire luchtruim vrij is, kunnen andere vliegtuigen er weer gebruik van maken. Daarenboven zal het partnership ook een gunstige impact hebben op de veiligheid en het ecologische aspect van de luchtvaart.  

Gebouwen skeyes in Steenokkerzeel.

De samenwerking tussen skeyes en Defensie stond ingeschreven in het regeerakkoord. Een efficiënter gebruik van het luchtruim moet alle partijen ten goede komen, zeker nu het luchtvaartverkeer boven België alsmaar toeneemt.

Verandering vraagt aanpassing

De verhuis van Semmerzake naar Steenokkerzeel brengt op vele vlakken veranderingen met zich mee voor de militairen. 22 luchtverkeersleiders van het ATCC nemen nu hun intrek in het luchtverkeersleidingscentrum Canac2 van skeyes. Er waren niet alleen infrastructurele aanpassingen nodig om de nieuwe collega’s te huisvesten, maar ook het operationele systeem onderging grondige wijzigingen om de werkingen op elkaar af te stemmen. Defensie gebruikt overigens SAS2. Dat is hetzelfde systeem als Eurocontrol, de derde speler in ons land die het luchtverkeer op hogere hoogte in goede banen leidt. Ondertussen wordt volop gewerkt aan SAS3, een eengemaakt systeem voor zowel skeyes, Defensie als Eurocontrol. Dat moet klaar zijn in 2024.

Verder is er ook een verschil in bedrijfscultuur. Om iedereen daarop voor te bereiden, werd een traject opgezet waarbij de werknemers van beide organisaties met elkaar kennis konden maken en elkaars werkwijzen konden leren kennen.

Generaal Vansina geeft toespraak.
Generaal Vansina geeft toespraak.

Tijdens een ceremonie, die plaatsvond onder de controletoren sprak ook Generaal-Majoor Frederik Vansina de genodigden toe: “Het burgerluchtvaartverkeer boven België neemt gestaag toe. Dankzij deze synergie kunnen we de behoeften van de Luchtmacht nu en in de toekomst consolideren. Andere landen zoals Nederland, Duitsland en Denemarken hebben een gelijkaardige synergie tussen militaire en civiele luchtverkeersleiding. Ook wij zullen nu dus de vruchten plukken van zo’n samenwerking. Daardoor staan we weer sterker in een internationale context, waarin we onze militaire engagementen willen nakomen. Onze missies in het Belgisch luchtruim zijn daarvoor cruciaal. Met dit perspectief voor ogen kunnen we dan ook onze opdrachten in optimale omstandigheden blijven uitvoeren.”

Talrijke prominenten aanwezig

Verder waren ook Minister van Mobiliteit François Bellot en de CEO van skeyes, Johan Decuyper aanwezig, die vol enhousiamse sprak over de komst van de militairen: “skeyes en Defensie lopen samen een indrukwekkend parcours. Onze technische, operationele en administratieve diensten hebben enorme inspanningen geleverd om ervoor te zorgen dat we onze militaire collega’s vandaag kunnen verwelkomen in Steenokkerzeel. En dat bovendien zonder enige impact op de operationele luchtverkeersleiding gedurende het hele proces. Dat we het Belgische luchtruim in de toekomst samen nog beter en veiliger kunnen beheren, is een bijkomend voordeel in de internationale concurrentie om luchtruim en luchtverkeersleidingsdiensten.”

De plechtigheid werd afgesloten met een fly-by van vier militaire F-16-toestellen.

4 F-16’s vliegen over, om de ceremonie bij skeyes kracht bij te zetten.

Meer Militaire berichten

Foto Lochheed Martin, eerste Belgische F-35 roll-out
Eerste Belgische F-35 overhandigd door Lockheed Martin
11 december 2023
Patrouille Tranchant
16 september 2023
A400M van de 3-ship formatie vliegt onder een helderblauwe hemel richting Brussel voor het luchtdefilé.
Koninklijk luchtdefilé: 10 jaar Koning Filip
25 juli 2023
Cover RateOne editie 17 Striptekenaar Thomas Du Caju
Wat lees je in RateOne 17?
11 maart 2023
De Birdman van Florennes
13 december 2022
Van tweedekker naar Space Shuttle
12 december 2022
Frank De Winne, bezieler van het Europese astronautenkorps
12 december 2022
Zo dicht bij mijn vader
9 december 2022
Falcon Autumn 2022
Falcon Autumn 2022: grootscheepse helikopteroefeningen
7 december 2022
Sinterklaas Belgian Air Force
Sinterklaas maakt 10 RateOne-lezers gelukkig
6 december 2022
Win Aircraft of the Belgian Air Force via RateOne
30 oktober 2022
KSOO Jan Roosen
Jan Roosen, commandant van DTV
18 september 2022
Studeren bij Defensie in Saffraanberg
Zo word je luchtvaarttechnicus!
10 augustus 2022
Seaking wordt tijdelijk postkantoor
27 juli 2022
Affiche Aalter lezing WOII
Werkgroep B-67 herdenkt start van WOII op 10 mei in Aalter
3 mei 2022
Bier Red Devils
Geproefd en goedgekeurd door de generaal
24 maart 2022
F-16's Belgische Luchtmacht
#throwbackthursday 43 jaar geleden
27 januari 2022
Ontwerp basis Koksijde
Een nieuwe basis voor Koksijde
6 januari 2022
Primeur Bpost: Vliegtuigen met een missie
5 december 2021
Voorzitter Seviratus Aureus
Seviratus Aureus, een brug tussen leger en natie
11 juli 2021
A400 M: Nieuwe vloot
25 mei 2021
De 12 werken van Hercules
20 mei 2021
Unieke beschildering als eresaluut aan de ‘Mighty Hercs’
16 maart 2021
‘JACHTVLIEGERS vertellen hun verhaal’ leest als een spannend jongensboek
16 maart 2021
4 Marchetti toestellen
Eindejaar met kleurrijke Marchetti’s in de lucht in plaats van vuurwerk
29 december 2020
CT02 A400M Belgian Air Force
Airbus levert de eerste A400M aan de Belgische Luchtcomponent
23 december 2020
Team BD09 Mirage
Mirage Sensation Flight
12 december 2020
Diamond Dart-550 opvolger van de Siai SF260 Marchetti bij de Belgische Luchtmacht?
8 november 2020
A400M Atlas, wat een beest!
12 oktober 2020
Piloot Martin Leeuwis
Jachtvliegers doen een boekje open
13 september 2020
Cover Het Droneboek
Het droneboek van André Jansens
3 september 2020
Screenshot op RateOne website
Luchtvaartgeschiedenis.be en RateOne bundelen de krachten
22 augustus 2020
Koninklijke Aeroclub Keiheuvel neemt afscheid van Mon
20 april 2020
A400M MSN104
Eerste vlucht van de Airbus A400M van het Luxemburgse leger
14 april 2020
Betekenis van de strepen van een piloot
27 december 2019
Een warme actie t.v.v. FONAVIBEL
24 december 2019
Fonavibel, een warme blik achter de schermen van de Belgische Luchtmacht
24 december 2019
Hoogvliegers: een sterk staaltje ‘Top Gun’ uit Nederland
23 december 2019
Glenn Miller 75 jaar geleden verdwenen tijdens vlucht
16 december 2019
Marchetti
50 jaar Marchetti
14 november 2019
Jos snor palmers
In het hol van de… Tiger
14 november 2019
Bram Vermeulen
Wist je dat… de nieuwe weerman luchtcadet was?
8 november 2019
IACE: Belgische luchtcadetten slaan vleugels uit in het buitenland
8 november 2019
Renaud ‘Grat’ Thys Van de Belgische valk naar de Canadese horzel
8 november 2019
F-35, de keuze is gemaakt
8 november 2019
Vleugels, de ultieme beloning voor elke luchtcadet
7 november 2019
Aankomst eerste F-35 alvast ‘niet onzichtbaar’
3 november 2019
International Air Cadet Exchange 2019
10 oktober 2019
Prom 70C Brothers in Arms
10 oktober 2019
Weemoed geïnkt op een gevoelige huid
4 oktober 2019
Sensation flight aan boord van een Mirage M5B
19 september 2019
De laatste vlucht van koning Boudewijn
5 september 2019
‘Musée de l’ALAT et de l’Hélicoptère’, walhalla voor helikopterfanaten
5 september 2019
A(i)rtistic: Liévin d’Ydewalle
14 augustus 2019
RBAC – IACE 2019
23 juli 2019
Achter de schermen bij Airbus in Sevilla: A400M in productie
1 mei 2019
Terugblik: Marc Emonts-Gast
1 mei 2019
RS05 op rust in Oostende
19 januari 2019
Vleugels krijg je niet zomaar, je moet ze verdienen
7 november 2018

Foto’s: Jozef Van den Broeck & persdienst skeyes

Bron: skeyes en Belgian Defence News