Fonavibel

Een warme blik achter de schermen van de Belgische Luchtmacht

Op bijna elk luchtvaartevenement zijn ze aanwezig met een promo-stand. Commandant v/h Vliegwezen Annemie Wydaeghe en haar team brengt allerhande gagdets aan de man ten voordele van de vzw Fonavibel. Luchtvaart mag dan wel voor velen tot de verbeelding spreken, de hemel is niet altijd helderblauw. De carrière van een piloot en andere medewerkers van de Luchtmacht kan ook overschaduwd worden door donkerewolken. Fonavibel brengt licht en warmte in duistere tijden.

F-16-piloot: de keerzijde van de medaille

Ooit werd ze verliefd op een F-16 piloot. Ze bewonderde hem, waande zich zelfs in Top Gun. Sandrine Hallet besefte maar al te goed dat haar partner een risicovolle job uitoefende, maar ze nam dat gevaar erbij, want vliegen was alles voor hem. “Zelfs op vakantie keek hij verlangend naar de blauwe lucht en de wolken. Met zijn straaljager in het luchtruim, het gaf hem een fantastisch gevoel. Hem gelukkig zien maakte ook mij gelukkig,” vertelt Sandrine vol mijmering in haar ogen.

Het koppel beleefde een mooie tijd samen, kreeg een dochtertje Margaux en had een hele toekomst voor zich. Tot 9 september 2005. Een zoon, een broer, een vriend, een collega en getalenteerd piloot, maar bovenal een lieve echtgenoot en papa liet op 34-jarige leeftijd het leven bij een vliegtuigcrash.

Vier F-16 vliegtuigen stegen rond 8 uur op in Florennes om enkele schietoefeningen uit te voeren boven het militaire schietveld Vliehorst op het eiland Vlieland in de Waddenzee. Tijdens de terugvlucht vlogen de piloten in formatie op zo’n twee kilometer van elkaar. Visueel hadden ze zo goed als geen contact. Om een onbekende reden viel de radiocommunicatie van het derde toestel F-16 FA-112, met aan boord Cdt. Vl. Fabrice “Raoul” Massaux, volledig weg.

Het toestel crashte even voor 11 uur. Vijf kilometer voor de kust werden brokstukken van het toestel in zee teruggevonden. Ook het stoffelijk overschot van de man kon door de Nederlandse kustwacht geborgen worden. Fabrice “Raoul”, piloot bij de 2de Tactische Wing van Florennes, gekend als een kei in zijn vak, met 1.577 vlieguren in zijn logboek en 8 jaar ervaring op F-16, verongelukte op een onduidelijke manier. Heeft hij een melding gemaakt van een defect? Waarom heeft hij zijn schietstoel niet gebruikt? Lag ruimtelijke desoriëntatie aan de basis van het ongeval?

Sandrine was op haar werk toen ze op de radio over het ongeval hoorde. “Wie zal nu de weduwe zijn, dacht ik nog toen ik het nieuws vernam,” vertelt Sandrine. “Ik stond er op dat ogenblik niet eens bij stil dat het om mijn man kon gaan. Toen mijn broer op mijn werk aankwam, werd alles duidelijk. Mijn wereld stortte in. Samen met onze kleine Margaux, die toen amper 2 jaar was, moest ik alleen verder, zonder hem.”

“Vandaag, inmiddels 13 jaar later, speelt mijn man nog steeds een centrale rol in ons gezin. Margaux leerde haar papa kennen aan de hand van de vele foto’s, de herinneringen, de verhalen… Het doet ons pijn om hem te moeten missen, des te meer op dagen rond zijn geboorte- of sterfdatum, maar we gaan samen door. Er zijn ook momenten van geluk, zeker als ik naar Margaux kijk. Net als ik zou hij zo fier zijn op onze fantastische dochter!”

Vanaf de dag van het ongeval kon Sandrine rekenen op de steun van haar familie en vrienden. Ook van de echtgenotes van de collega-piloten kreeg ze steun. Ze hadden een hechte band door de vele momenten die ze samen beleefden toen hun mannen op missie waren.
Daarnaast speelde Fonavibel een belangrijke rol in dit verhaal. “Kort na het ongeval kwam deze organisatie in ons leven. Ze hielpen me waar nodig: zowel op emotioneel als op financieel vlak. Dankzij hen kon ik deelnemen aan activiteiten ter nagedachtenis van mijn man. Dankzij hen werd ook Margaux geholpen en in contact gebracht met lotgenoten.

Omdat Fonavibel heel veel voor ons heeft betekend tijdens ons ver-werkingsproces en dat eigenlijk nog steeds doet, engageerde ik me al raadgeefster in de organisatie. Ik begrijp – spijtig genoeg- zeer goed wat nieuwe weduwen meemaken en hoe belangrijk Fonavibel op dat moment kan zijn in het leven van die mensen. Dit is dan ook de reden waarom ik alle moed bijeenraap om mijn verhaal in RateOne te brengen. Wie deze organisatie steunt, steunt de Luchtmacht in zijn geheel: piloten, medewerkers, maar ook familieleden in moeilijke tijden.

Maak kennis met Fonavibel

Het secretariaat van de vzw FONAVIBEL wordt geleid door Annemie Wydaeghe, Commandant van het Vliegwezen. Vanuit de kantoren in de kazerne in Peutie, coördineert ze samen met haar medewerkers alle sociale acties en steun t.v.v. de beschermelingen.
FONAVIBEL, officieel gekend als “Nationaal Hulpfonds voor Slachtoffers van het Belgisch Vliegwezen”, werd in 1947 opgericht toen vliegen nog heel gevaarlijk was. Gedurende meer dan 70 jaar is de vzw aan belang blijven toenemen en ook de steun werd stelselmatig uitgebreid.


Dit hulpfonds ontfermt zich over de weduwen, weduwnaars en weeskinderen van militairen en burgers van de Luchtmacht die te vroeg om het leven kwamen. Fonavibel kwam onder de aandacht van het Koningshuis en sinds 2015 staat de vzw zelfs onder de Hoge Bescherming van Hare Majesteit Koningin Mathilde.
Een dynamische en vooral begripvolle ploeg medewerkers volgt de gezinssituatie van de overleden medewerker op, minutieus en met respect voor de privacy. Waar mogelijk verlenen ze onmiddellijke hulp om tegemoet te komen aan de eerste noden van het getroffen gezin. Daarnaast zijn er jaarlijks terugkerende financiële tegemoetkomingen. Zo kunnen de jongste kinderen genieten van Sinterklaascheques, terwijl de ouderen genieten van mooie studiebeurzen, of terugbetaling van stages om maar enkele voorbeelden te noemen. Maar de uitgestoken hand reikt verder dan enkel het financiële….Onder het motto “samen het leed dragen en verzachten”, organiseert het team jaarlijks herdenkingsplechtigheden voor deze beschermelingen. Ook andere sociale activiteiten, zoals een samenkomst tijdens een familiedag op een Air Show staan op de activiteitenlijst. Niet alle ontmoetingen ste-ken in een militair jasje. De beschermelingen vinden zo een netwerk van gelijkgestemden, een mooie zorg voor de “blauwe Luchtvaartfamilie”. 

Hoe komt Fonavibel aan de nodige middelen?

De vzw staat zelf in voor haar bestaan. Naast de bijdragen uit lidmaatschap-pen en de verkoop van gadgets, zijn giften de belangrijkste bron van inkomsten.

Commandant Wydaeghe: “Vorig jaar namen we voor de eerste keer deel aan “De Warmste Week”, dé solidariteitsactie van Studio Brussel. Dat bracht onze organisatie in de kijker en zorgde voor een warm samenhorigheidsgevoel in de aanloop naar de feestdagen.
Dit jaar willen we nog een stapje verder gaan, en nog meer actie voeren voor het goede doel, omdat het broodnodig is! Om alle vliegtuigfanaten te bekoren, lieten we een unieke badge maken. Ons logo, de twee gezichtjes die moeder en kind symboliseren, aangevuld met de meest courante vliegtuigen, werden verwerkt in het vlammetje van “De Warmste Week”.

Deze badge, een pin of andere gadgets kan je aankopen in de shop of op grote evenementen, zoals binnenkort de ‘Belgian Air Force Days’ in Kleine-Brogel. Je steunt hiermee het goede doel.”

Heb je respect voor het werk dat Fonavibel levert aan de 900 beschermelingen, waaronder 123 kinderen, toon dan je warm hart! Voor jouw milde bijdrage of de steun via aankoop van een item in hun shop, kan je rekenen op de eindeloze dank van het Fonavibel-team en alle leden en beschermelingen.

Reportage uit: RateOne Editie 6

Meer Militaire berichten

A400M Atlas, wat een beest!
12 oktober 2020
Piloot Martin Leeuwis
Jachtvliegers doen een boekje open
13 september 2020
Cover Het Droneboek
Het droneboek van André Jansens
3 september 2020
Screenshot op RateOne website
Luchtvaartgeschiedenis.be en RateOne bundelen de krachten
22 augustus 2020
Koninklijke Aeroclub Keiheuvel neemt afscheid van Mon
20 april 2020
A400M MSN104
Eerste vlucht van de Airbus A400M van het Luxemburgse leger
14 april 2020
Betekenis van de strepen van een piloot
27 december 2019
Een warme actie t.v.v. FONAVIBEL
24 december 2019
Hoogvliegers: een sterk staaltje ‘Top Gun’ uit Nederland
23 december 2019
Glenn Miller 75 jaar geleden verdwenen tijdens vlucht
16 december 2019
Militaire luchtverkeersleiders definitief verhuisd
3 december 2019
Marchetti
50 jaar Marchetti
14 november 2019
Jos snor palmers
In het hol van de… Tiger
14 november 2019
Bram Vermeulen
Wist je dat… de nieuwe weerman luchtcadet was?
8 november 2019
IACE: Belgische luchtcadetten slaan vleugels uit in het buitenland
8 november 2019
Renaud ‘Grat’ Thys Van de Belgische valk naar de Canadese horzel
8 november 2019
F-35, de keuze is gemaakt
8 november 2019
Vleugels, de ultieme beloning voor elke luchtcadet
7 november 2019
Aankomst eerste F-35 alvast ‘niet onzichtbaar’
3 november 2019
International Air Cadet Exchange 2019
10 oktober 2019
Prom 70C Brothers in Arms
10 oktober 2019
Weemoed geïnkt op een gevoelige huid
4 oktober 2019
Sensation flight aan boord van een Mirage M5B
19 september 2019
De laatste vlucht van koning Boudewijn
5 september 2019
‘Musée de l’ALAT et de l’Hélicoptère’, walhalla voor helikopterfanaten
5 september 2019
A(i)rtistic: Liévin d’Ydewalle
14 augustus 2019
RBAC – IACE 2019
23 juli 2019
Achter de schermen bij Airbus in Sevilla: A400M in productie
1 mei 2019
Terugblik: Marc Emonts-Gast
1 mei 2019
RS05 op rust in Oostende
19 januari 2019
Vleugels krijg je niet zomaar, je moet ze verdienen
7 november 2018