F-35, de keuze is gemaakt

De legendarische F-16’s hebben inmiddels gedurende 40 jaar alles bewezen inzake luchtsuperioriteit. Als opvolger werd gekozen voor het Amerikaanse F-35 toestel, een staaltje toptechnologie, toekomstgericht en bijgevolg, waardige opvolger.  De beslissing is al met al vlot verlopen. Op enkele religieuze debatten in het parlement na, waren uiteindelijk technologie en toekomstgerichtheid duidelijk aan de orde.

Jean de Moraes - BiMS Industrial Expert - Security & Defense
Jean de Moraes – BiMS Industrial Expert – Security & Defense

Deze gang van zaken is ook geen toeval. In de eerste plaats verscheen het lastenkohier op de website van Defensie, geen geschikte lectuur voor op zondagmorgen bij de warme broodjes en de koffie. Maar kwestie transparantie toch een primeur voor een project van die omvang en technische complexiteit.

Daarnaast nam het BSDI (Belgian Security & Defense Industry) het initiatief om de drie andere beroepsfederaties (FLAG, BAG en EWA) uit te nodigen in de Aeronautical Working Group om de verschillende aanbieders vooraf voldoende kansen te geven hun voorstellen toe te lichten in alle transparantie. Buiten de desbetreffende industrie, kon vrijwel iedereen die het wou komen meeluisteren. Een vernieuwig die de dossierkennis technisch en functioneel transparant maakte voor alle spelers.

Vaak kwam de vraag waarom Europa in hemelsnaam niet in staat is een moderne jager te ontwikkelen. Laten wij duidelijk zijn, onze ingenieurs en onze industrie zijn minstens gelijkwaardig met collega’s van andere landen. Alleen, het ontwikkelen van dit soort toestellen vraagt grosso modo 20 jaar met de verplichting om aan de eindstreep in alle opzichten de beste te zijn. En daarnaast moet men vooraf zeker zijn van een voldoende afzetmarkt alvorens de nodige miljarden te investeren. Zo niet verliezen de aandeelhouders hopen geld en dan stopt het verhaal.

F35
F35

Kan men zich niet verzoenen met de imperatieven van een strakke competitieve en hoogtechnologische markt, dan spelen anderen korter op de bal. Zo gaat dat nu eenmaal.

Het Eurofighter project was destijds een goede poging. Helaas doken er al snel meningsverschillen op tussen de Fransen en de Britten, zodat uiteindelijk Frankrijk het schip verliet. Dat gaf aanleiding tot de ontwikkeling van het Franse Rafale toestel van Dassault.

Voor alle duidelijkheid, Dassault heeft niet deelgenomen aan de competitie voor de vervanging van de F-16. Intussen beslisten de Duitse bondskanselier Angela Merkel en de Franse president Emmanuel Macron om samen een nieuw Europees gevechtsvliegtuig te bouwen. Van haar kant pakte de Britse Theresa May ook uit met een nieuw gevechtsvliegtuig, de Tempest, een project waaraan de Britse bedrijven BAE Systems en Rolls-Royce, het Italiaanse Leonardo en de Europese raketfabrikant MBDA zullen deelnemen.

Zoals het er nu naar uitziet, zullen in de toekomst dus drie Europese gevechtsvliegtuigen met elkaar in strijd gaan: het Zweedse SAAB, het Duits – Franse initiatief en het Brits-Italiaanse project. Inzake Europese standaardisatie… proficiat en “bonne chance” voor een coherente Europese defensie. Afspraak dus rond 2050.

Reportage uit: RateOne editie 07

Meer Militaire berichten

A400M Atlas, wat een beest!
12 oktober 2020
Piloot Martin Leeuwis
Jachtvliegers doen een boekje open
13 september 2020
Cover Het Droneboek
Het droneboek van André Jansens
3 september 2020
Screenshot op RateOne website
Luchtvaartgeschiedenis.be en RateOne bundelen de krachten
22 augustus 2020
Koninklijke Aeroclub Keiheuvel neemt afscheid van Mon
20 april 2020
A400M MSN104
Eerste vlucht van de Airbus A400M van het Luxemburgse leger
14 april 2020
Betekenis van de strepen van een piloot
27 december 2019
Een warme actie t.v.v. FONAVIBEL
24 december 2019
Fonavibel, een warme blik achter de schermen van de Belgische Luchtmacht
24 december 2019
Hoogvliegers: een sterk staaltje ‘Top Gun’ uit Nederland
23 december 2019
Glenn Miller 75 jaar geleden verdwenen tijdens vlucht
16 december 2019
Militaire luchtverkeersleiders definitief verhuisd
3 december 2019
Marchetti
50 jaar Marchetti
14 november 2019
Jos snor palmers
In het hol van de… Tiger
14 november 2019
Bram Vermeulen
Wist je dat… de nieuwe weerman luchtcadet was?
8 november 2019
IACE: Belgische luchtcadetten slaan vleugels uit in het buitenland
8 november 2019
Renaud ‘Grat’ Thys Van de Belgische valk naar de Canadese horzel
8 november 2019
Vleugels, de ultieme beloning voor elke luchtcadet
7 november 2019
Aankomst eerste F-35 alvast ‘niet onzichtbaar’
3 november 2019
International Air Cadet Exchange 2019
10 oktober 2019
Prom 70C Brothers in Arms
10 oktober 2019
Weemoed geïnkt op een gevoelige huid
4 oktober 2019
Sensation flight aan boord van een Mirage M5B
19 september 2019
De laatste vlucht van koning Boudewijn
5 september 2019
‘Musée de l’ALAT et de l’Hélicoptère’, walhalla voor helikopterfanaten
5 september 2019
A(i)rtistic: Liévin d’Ydewalle
14 augustus 2019
RBAC – IACE 2019
23 juli 2019
Achter de schermen bij Airbus in Sevilla: A400M in productie
1 mei 2019
Terugblik: Marc Emonts-Gast
1 mei 2019
RS05 op rust in Oostende
19 januari 2019
Vleugels krijg je niet zomaar, je moet ze verdienen
7 november 2018