Do you like boys in uniform?

BETEKENIS VAN DE STREPEN VAN EEN PILOOT

Via de epauletten die piloten op de schouders / mouwen dragen, kunnen we aflezen tot welke rang ze behoren. In de volksmond spreekt men over ‘strepen’. Momenteel worden deze merktekens en termen ook in de luchtvaart toegepast, maar ze onstonden eigenlijk bij de marine.

De ‘strepen’ op de epauletten zijn goud- of zilverkleurig en je vindt ze in 2 formaten: smal of breed. Die keuze ligt vrij bij de luchtvaartmaatschappij.  Zilverkleurige strepen worden eerder in Nederland gebruikt op de uniformen van het cabinepersoneel.

Afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij hebben het aantal strepen ook vaak een andere betekenis.

Bij de Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM:

  • 1 streep: second officer in training
  • 2 strepen: second officer (co-co) of first officer in opleiding
  • 3 strepen: first officer of captain in opleiding
  • 4 strepen: captain/gezagvoerder

Bij Ryanair:

  • 2 strepen: (junior) first officer met minder dan 1500 uur of korter dan 1 jaar in dienst
  • 3 strepen: (senior) first officer meer dan 1500 uur of langer dan 1 jaar in dienst
  • 4 strepen: captain/gezagvoerder

Ook in het Belgisch leger worden de rangen van de militairen onder andere aangegeven via het dragen van epauletten. Hier vind je een overzicht van de betekenis van de sterren en strepen bij het leger.

Epauletten met 1, 2, 3 of 4 strepen kopen? Dat kan HIER!  Strepen worden ook vaak onderaan de mouwen van de uniformjas gedragen.

Voor hoeveel strepen ga jij?

Have a nice flight!

 

Meer Militaire berichten

Piloot Martin Leeuwis
Jachtvliegers doen een boekje open
13 september 2020
Cover Het Droneboek
Het droneboek van André Jansens
3 september 2020
Screenshot op RateOne website
Luchtvaartgeschiedenis.be en RateOne bundelen de krachten
22 augustus 2020
Koninklijke Aeroclub Keiheuvel neemt afscheid van Mon
20 april 2020
A400M MSN104
Eerste vlucht van de Airbus A400M van het Luxemburgse leger
14 april 2020
Een warme actie t.v.v. FONAVIBEL
24 december 2019
Fonavibel, een warme blik achter de schermen van de Belgische Luchtmacht
24 december 2019
Hoogvliegers: een sterk staaltje ‘Top Gun’ uit Nederland
23 december 2019
Glenn Miller 75 jaar geleden verdwenen tijdens vlucht
16 december 2019
Militaire luchtverkeersleiders definitief verhuisd
3 december 2019
Marchetti
50 jaar Marchetti
14 november 2019
Jos snor palmers
In het hol van de… Tiger
14 november 2019
Bram Vermeulen
Wist je dat… de nieuwe weerman luchtcadet was?
8 november 2019
IACE: Belgische luchtcadetten slaan vleugels uit in het buitenland
8 november 2019
Renaud ‘Grat’ Thys Van de Belgische valk naar de Canadese horzel
8 november 2019
F-35, de keuze is gemaakt
8 november 2019
Vleugels, de ultieme beloning voor elke luchtcadet
7 november 2019
Aankomst eerste F-35 alvast ‘niet onzichtbaar’
3 november 2019
International Air Cadet Exchange 2019
10 oktober 2019
Prom 70C Brothers in Arms
10 oktober 2019
Weemoed geïnkt op een gevoelige huid
4 oktober 2019
Sensation flight aan boord van een Mirage M5B
19 september 2019
De laatste vlucht van koning Boudewijn
5 september 2019
‘Musée de l’ALAT et de l’Hélicoptère’, walhalla voor helikopterfanaten
5 september 2019
A(i)rtistic: Liévin d’Ydewalle
14 augustus 2019
RBAC – IACE 2019
23 juli 2019
Achter de schermen bij Airbus in Sevilla: A400M in productie
1 mei 2019
Terugblik: Marc Emonts-Gast
1 mei 2019
RS05 op rust in Oostende
19 januari 2019
Vleugels krijg je niet zomaar, je moet ze verdienen
7 november 2018