fbpx

Orgaantransport: een race tegen de tijd!

Er is geen discussie over, ons wegennet slibt dicht. Als er een race is tegen de tijd, kies je beter voor luchttransport dan voor vervoer via onze wegen. Omdat organen slechts enkele uren buiten het lichaam kunnen verblijven en transplantaties altijd gepaard gaan met tijdsdruk, gaan we op zoek naar de route die organen afleggen tussen donor en ontvanger.

De enige foto van Luc met de inmiddels overleden Dr. Van Rood. Niet de beste fotokwaliteit, maar
wel een kostbaar souvenir voor Luc.

Gereglementeerd door Belgische wetgever sinds 1986

In het UZ Gent ontmoetten we verpleger Luc Colenbie. Sinds 1993 is hij er tewerkgesteld als transplantatiecoördinator. Deze functie combineert hij inmiddels met de rol die hij bekleedt als deskundige binnen de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid onder leiding van Minister Maggie De Block. In België zijn naast het ziekenhuis in Aalst ook 7 universitaire ziekenhuizen erkend als transplantatiecentrum. Een team van gemiddeld 30 verpleegkundigen, verspreid over de verschillende centra, coördineren alle Belgische orgaantransplantaties.

Allereerste succes geboekt bij identieke tweeling

Als we spreken over de eerste geslaagde niertransplantatie met levende donor, dan keren we terug naar 1954. De Amerikaanse chirurg J.E. Murray transplanteerde een nier van Ronald Herrick bij diens eeneiige tweelingbroer Richard, die aan een chronische nierziekte leed. Het risicovolle experiment slaagde en het leven van Richard werd met 8 jaar verlengd. “Het succes van de transplantatie was te danken aan de identieke genetische identiteit van het duo”, onderstreept Luc Colenbie, “na de transplantatie bij de tweeling, bleven bij andere patiënten afstotingsverschijnselen optreden, omdat men in die tijd niet wist dat niet alleen een gelijke bloedgroep belangrijk was, maar ook de weefseltypering. Deze fundamentele kennis kwam pas in 1958 aan het licht dankzij onderzoek van onder andere de Nederlandse immunoloog Dr. Van Rood.” Het duurde tot 1963 voordat chirurgen met succes een eerste levertransplantatie uitvoerden in Denver (USA), tot 1967 voor een geslaagde transplantatie van een hart in Kaapstad en België vervolledigt de lijst met de eerste succesvolle longtransplantatie in het Gentse Universitaire ziekenhuis in 1972.

De beste match

Omdat de correcte weefseltypering tussen potentiële donor en ontvanger zo belangrijk is en om zo veel mogelijk mensen te kunnen helpen, richtte Dr. Van Rood Eurotransplant op. Deze organisatie is 24/24 bemand in Leiden (NL) en stemt vraag en aanbod van 8 aangesloten landen op elkaar af. Niet alleen de medische en ethische factoren spelen een rol, ook op logistiek vlak moet de donatie een haalbare kaart zijn. Terwijl je nieren tot 24 uur buiten het lichaam kan bewaren, is dat voor longen 10 uur, voor een lever 12 uur en voor een hart amper 4 uur.

Start de klok, de tijd tikt…

Na de allocatie door Eurotransplanteen, schiet de procedure in gang. Voor hart en longen gaat de chirurg van het ontvangende ziekenhuis altijd ter plaatste op de locatie waar de donor zich bevindt. Pas wanneer de behandelend arts het orgaan goedkeurt, springt het licht op groen en maakt men de patiënt die het orgaan zal ontvangen klaar in het eigen ziekenhuis.

“Het is altijd een race tegen de tijd,” bevestigt Colenbie. “Stel je voor: een hart is ter beschikking in Innsbruck. Ikzelf vertrek met de chirurg richting Wevelgem om met een privévliegtuig naar Innsbruck te vliegen. Daar wacht een ambulance ons op en brengt ons naar het ziekenhuis waar de donor zich bevindt. Eenmaal het lichaam geopend is en de arts tevreden is met het orgaan, maken we alles klaar voor transport. Het orgaan, ingepakt in een koelbox, keert met ons terug per ambulance richting vliegveld, om daarna via luchttransport tijdig in België te komen. Geloof me vrij, er mag niks verkeerd gaan of je bent te laat! Weersomstandigheden, files… vele factoren spelen een rol in het nipte tijdsbestek. Als we het met de ambulance niet halen, dan zetten we desnoods een helikopter in. We hebben geen optie om te falen, we hebben letterlijk een mensenleven in handen,” vertelt de betrokken transplantatiecoördinator.

Iedereen beseft de ernst van de situatie

Colenbie vertelt verder: “Het is niet alleen een druk op de schouders van ons als medisch team, ook de ambulancier en de piloten beseffen goed waarmee ze bezig zijn. De motivatie en betrokkenheid van alle teamleden is van levensbelang om het orgaan tijdig bij de ontvangende patiënt te brengen. En zelfs dan stopt het niet. Niettegenstaande de anonimiteit van de patiënten, blijft het verhaal vaak achteraf in het hoofd van de piloten spelen: hoe liep het af? Hebben ze uiteindelijk met het orgaan een leven kunnen redden?” Luc Colenbie toont ons geëmotioneerd een foto van een grote knuffelbeer, die de piloten afgaven voor een meisje dat het hart kreeg die ze op kerstavond hadden overgevlogen. De transplantatiecoördinator is de persoon die vanaf de eerste tot de laatste minuut het volledige traject van de transplantatie meeloopt. Van het moedige en harde moment van instemming door de familie van de donor tot het al dan niet verlossende moment van de melding van een geslaagde operatie aan de familie van de ontvanger, elke gevoel doorheen het traject wordt door de coördinator meebeleefd. Hoe ga je om met deze roetsjbaan van emoties? Colenbie antwoordt: “Het is inderdaad moeilijk, want je kent het verhaal van beide partijen. Je leeft een stuk met hen mee, maar je moet het toch een plaats geven. De moeilijke momenten van verlies en verdriet compenseer ik met het gevoel van overwinning bij de patiënt die gered werd en de kans krijgt op een (beter) leven. Doorheen je carrière maak je situaties mee die voor eeuwig in je geheugen gegrift staan.

Donor of niet? Praat erover!

Het afgelopen jaar (2017) transplanteerden we in België alleen al 1041 organen. Uit een menselijk lichaam kunnen ze tot 8 organen gebruiken: hart, 2 nieren, longen, lever (kan gesplitst worden), pancreas en de dunne darm. Eén overleden persoon kan het leven van acht andere zieke mensen redden of de kwaliteit ervan verbeteren. De Belgische wetgeving bepaalt dat we automatisch donor zijn als we er ons bij leven niet uitdrukkelijk hebben tegen verzet. Maar het blijft altijd een moeilijke kwestie voor familieleden van een hersendode patiënt, om in te stemmen met orgaandonatie in deze pijnlijke periode, als ze de uitdrukkelijke wil van hun dierbare niet kennen. Daarom, als jij een bijdrage wil leveren aan anderen na je dood, maak dat dan tijdens je leven duidelijk aan je naaste omgeving.

AIRCRAFT

Volgende vliegtuigen worden ingezet voor transport van hart, longen en lever wegens de hoogdringendheid:

• Cessna Citation Mustang

• Cessna Citationjet 525A,B,C (CJ1, CJ2+ en CJ3)

• Piaggio Avanti II

Nieren worden getransporteerd via reguliere lijnvluchten. Afhankelijk van de beschikbare vluchten wordt een maatschappij geselecteerd. Helikopters die ingezet kunnen worden voor orgaantransport moeten, omdat de vluchten veelal ‘s nachts plaatsvinden, beschikken over twee motoren, IFR uitgerust zijn en 2 piloten aan boord hebben. Volgende types uit de privésector komen hiervoor in aanmerking:

• Airbus Helicopters AS 365 Dauphin

• Eurocopter EC145

Wanneer geen enkele helikopter beschikbaar is, wordt er beroep gedaan op de Seaking van Defensie.

Reportage uit: RateOne 4

Meer civiele berichten

Werkzaamheden runway Oostende 2024
Luchthaven Oostende-Brugge gesloten voor cruciale renovatiewerkzaamheden
26 januari 2024
Foto Lochheed Martin, eerste Belgische F-35 roll-out
Eerste Belgische F-35 overhandigd door Lockheed Martin
11 december 2023
Patrouille Tranchant
16 september 2023
Cover RateOne editie 19
Wat lees je in RateOne 19?
2 september 2023
A400M van de 3-ship formatie vliegt onder een helderblauwe hemel richting Brussel voor het luchtdefilé.
Koninklijk luchtdefilé: 10 jaar Koning Filip
25 juli 2023
Luc Fonteyne nog steeds elke dag actief met zijn paramotoren
Van automechanicus tot hoogvliegende innovator
19 juli 2023
Air Traffic Control Officer (ATCO) Samira Moutawakil
Special job: luchtverkeersleider
10 juli 2023
Cover RateOne editie 18
Wat lees je in RateOne 18?
3 juli 2023
Vliegtuigen op tarmac luchthaven Antwerpen
Eeuwfeest Antwerp Airport met Fly-In en Vliegshow
3 mei 2023
Avro Lancaster cockpit
Lancaster boven België
27 april 2023
Cover RateOne editie 17 Striptekenaar Thomas Du Caju
Wat lees je in RateOne 17?
11 maart 2023
Tailwheel Meet niet langer in Geraardsbergen
26 januari 2023
Skywings OO-SKY Fotocredits Skywings
Skywings gaat piloten opleiden voor de Lufthansa Group
26 januari 2023
De Birdman van Florennes
13 december 2022
Van tweedekker naar Space Shuttle
12 december 2022
Frank De Winne, bezieler van het Europese astronautenkorps
12 december 2022
Zo dicht bij mijn vader
9 december 2022
Drie reusachtige Russen
9 december 2022
Falcon Autumn 2022
Falcon Autumn 2022: grootscheepse helikopteroefeningen
7 december 2022
Sinterklaas Belgian Air Force
Sinterklaas maakt 10 RateOne-lezers gelukkig
6 december 2022
Oostende verwelkomt Roadfour bij NSAC
16 november 2022
Win Aircraft of the Belgian Air Force via RateOne
30 oktober 2022
Kunstwerken gemaakt van A380
Een stukje Airbus A380 in je woonkamer?
4 oktober 2022
KSOO Jan Roosen
Jan Roosen, commandant van DTV
18 september 2022
Studeren bij Defensie in Saffraanberg
Zo word je luchtvaarttechnicus!
10 augustus 2022
Vliegen op goede voet
3 augustus 2022
Seaking wordt tijdelijk postkantoor
27 juli 2022
Dakota DC-3
Dakota DC-3 prinses Amalia in Oostende
27 juli 2022
Florian Arndt
Over vliegen, vallen en… opgraven
18 juli 2022
Top Gun Maverick, een eerste recensie
25 mei 2022
Productielijn Sonaca 200
Einde van Sonaca Aircraft productie
23 mei 2022
Vliegtuig Corendon
Wandelen en vliegtuigen spotten
10 mei 2022
Affiche Expo Velzeke
Expo Velzeke: over vliegen, vallen en opgraven
5 mei 2022
Professionele expertise ten dienste van passie
3 mei 2022
Affiche Aalter lezing WOII
Werkgroep B-67 herdenkt start van WOII op 10 mei in Aalter
3 mei 2022
25 jaar NHV Group
Happy Birthday: NHV Group kwarteeuw actief
3 mei 2022
Interieur restaurant Bel Air Deurne
Lunchen met zicht op de landingsbaan kan eindelijk weer
28 april 2022
Thibaut Cappuyns test pilot
Flight Test Engineer
5 april 2022
Dit zijn de piloten van de nieuwe MUG-heli
24 maart 2022
Bier Red Devils
Geproefd en goedgekeurd door de generaal
24 maart 2022
Eerstesteenlegging bij NSAC
Officieel startschot voor bouw van 12 nieuwe vliegtuighangars op Luchthaven Oostende-Brugge
16 februari 2022
Smartlynx luchtvaartmaatschappij
SmartLynx Airlines breidt vloot uit en start aanwervingscampagne
10 februari 2022
F-16's Belgische Luchtmacht
#throwbackthursday 43 jaar geleden
27 januari 2022
Zara Rutherford met Red Devils Pilots
Red Devils verwelkomen Zara Ruhterford in Belgisch luchtruim
20 januari 2022
Zara Rutherford ULM
Breekt 19-jarige Zara Rutherford morgen het wereldrecord?
16 januari 2022
Ontwerp basis Koksijde
Een nieuwe basis voor Koksijde
6 januari 2022
Bij ASL Academy kunnen piloten elektrisch vliegen
19 december 2021
OO-MED vliegtuig ASL
ASL Fly Med
19 december 2021
Philippe Bodson
Philippe Bodson haalt met ASL slag thuis in Luik
19 december 2021
Luc Coesens
6 december 2021
Primeur Bpost: Vliegtuigen met een missie
5 december 2021
Drone op luchthaven
Brussels Airport engageert zich als aandeelhouder in het drone-innovatiebedrijf SkeyDrone van skeyes
19 oktober 2021
Cabinepersoneel Air Belgium
Air Belgium: ABsolutely Royal
17 oktober 2021
Dany en zijn collega's bij de Seaking
Eerste piloot op Seaking
26 augustus 2021
Eric en Fréderic Vormezeele
Jagersnest Brasschaat
16 augustus 2021
Filip Vandeputte Axis Insurance
Denk gerust Aviabel, maar zeg voortaan AXIS Insurance
6 augustus 2021
Chef Tim Boury RateOne
Brussels Airlines serveert sterren aan de hemel
2 augustus 2021
Phillipe Bodson 1
Ondernemen NA corona: de visie van topondernemer Philippe Bodson
2 augustus 2021
SafeSky
SafeSky: niet alleen zien, maar ook gezien worden
20 juli 2021
Waarheen met onze Brusselse luchtvaartcollectie ?
14 juli 2021
Boeing VIVES ontmandeld
Het definitieve einde van een vliegtuig
14 juli 2021
Aankomst vliegtuig in Teuge
Guinness World Record: 18-jarige Travis vliegt solo rond de wereld
12 juli 2021
Voorzitter Seviratus Aureus
Seviratus Aureus, een brug tussen leger en natie
11 juli 2021
Erik Vermeersch manager NSAC
NSAC bouwt aan de toekomst
5 juli 2021
Bezoek Koning Filip op Brussels Airport
10 juni 2021
10.8.2 1972 Hijackb
Vliegtuigkaping Sabena met Netanyahu aan boord
3 juni 2021
Dieter maakt nostalgische droomvluchten met Sabena
28 mei 2021
Greta Plas
AIR TERMINUS
26 mei 2021
Jo VD Woestyne
Wat als… een vliegveld plots een Brexitparking wordt?
25 mei 2021
Schatkamer van Sabena
25 mei 2021
A400 M: Nieuwe vloot
25 mei 2021
De 12 werken van Hercules
20 mei 2021
Cartouche in vlucht
Ken jij Cartouche Air Force al?
21 april 2021
JU 52 OO-AUB link koningshuis
De zus van Prince Philip, en de ramp bij Oostende
11 april 2021
Koen Milis DGLV
Nieuwe wind moet storm binnen DGLV luwen
4 april 2021
Patrick De Roeck
Corona zet abrupt een punt achter 42-jarige pilotencarrière
29 maart 2021
Koen Milis DGLV
Nieuwe app SafeSky moet luchtruim veiliger maken
28 maart 2021
Sabena-Fokker OO-AIN in finals boven Haren
Rechtbank verklaart Nederlands kroonjuweel Fokker failliet
17 maart 2021
Unieke beschildering als eresaluut aan de ‘Mighty Hercs’
16 maart 2021
‘JACHTVLIEGERS vertellen hun verhaal’ leest als een spannend jongensboek
16 maart 2021
Laurence bouwt modellen van toestellen waar ze in haar vorig leven mee vloog
9 maart 2021
Ongeval OO-SJB stewerdess Jacqueline Rombout
Zestig Jaar geleden – De dramatische Vlucht 548 van Sabena
13 februari 2021
Qatar Airways op Brussels Airport
Qatar Airways krijgt eresaluut van brandweer voor decennium op Brussels Airport
3 februari 2021
De sfeervolle opening van de vernieuwde Skyhall, januari 2020.
De Skyhall op Brussels Airport wordt een vaccinatiecentrum
15 januari 2021
Opleiding piloot
Kunnen leerling-piloten hun opleiding in dubbele besturing hernemen?
9 januari 2021
4 Marchetti toestellen
Eindejaar met kleurrijke Marchetti’s in de lucht in plaats van vuurwerk
29 december 2020
B-17 Paul Tibbets
Wevelgem en Enola Gay
26 december 2020
Sabena OO-CBQ
Luchtbrug Congo – Zaventem
25 december 2020
CT02 A400M Belgian Air Force
Airbus levert de eerste A400M aan de Belgische Luchtcomponent
23 december 2020
Restanten vliegtuig in tent
Vliegtuigwrak Lancaster verhuist
20 december 2020
Team BD09 Mirage
Mirage Sensation Flight
12 december 2020
Palmer De Vlieger
Palmer De Vlieger
11 december 2020
Dakota vliegtuig
Recensie boek C-47B Dakota
11 december 2020
Diamond Dart-550 opvolger van de Siai SF260 Marchetti bij de Belgische Luchtmacht?
8 november 2020
Oprichter FlyingGroup Bernard Van Milders
FLYINGGROUP investeert fors!
29 oktober 2020
A400M Atlas, wat een beest!
12 oktober 2020
Achter de schermen bij SABCA
100 jaar SABCA
28 september 2020
Flanders Airport klaar voor de toekomst
28 september 2020
Rik Moons vliegt met ULM
Column – Pan Pan Pan
24 september 2020
Toestel crash Coyette
Na de helikoptercrash: nog steeds moeder van drie, maar ook weduwe en ondernemer
24 september 2020