Skyhall: nieuwe bestemming voor iconisch luchthavengebouw

Eind 2019 kon Brussels Airport behoorlijke cijfers voorleggen. Meer dan 26 miljoen passagiers – een stijging met 2,7 % tegenover het recordjaar ervoor – vlogen naar tweehonderd verschillende bestemmingen. Om de groei de baas te blijven, staan er aanzienlijke infrastructuurwerken op de planning. RateOne was erbij toen de Skyhall, de grande dame van het Zaventemse luchthavenpatrimonium, zich in haar nieuwe outfit voorstelde.

Halfweg jaren ’50 dreunde de vlakte tussen Melsbroek en Zaventem bij elke slag die een heipaal dieper de grond in drong. België maakte zich klaar voor de Wereldtentoonstelling van 1958. Voor onze nationale luchthaven – toen nog Melsbroek – was dit gebeuren een kantelmoment. Verwacht werd dat het aantal buitenlandse bezoekers exponentieel zou toenemen. Maar de gebouwen van Melsbroek konden dergelijke aantallen niet aan. De plannen waren groots: tussen de startbanen van de voormalige oorlogsbasis, op grondgebied Zaventem, werd een gigantisch complex ingepland. De nieuwe luchthaven zou niet zomaar een start- en vertrekplaats zijn, maar een oord waar de dromen van de internationale burgerluchtvaart een plaatsje zouden vinden: restaurants en tax free shopping in winkels waar België haar luxeproducten in de kijker kon zetten.

Skyhall vooraanzicht 1958
In 1958 was de nieuwe luchthaven klaar. Het gebouw was deels opgetrokken in aluminium, met grote glaspartijen. Vooraan de Douglas DC-7 Seven Seas. (foto Sabena)

De samenstelling van het architectenteam was een compromis à la belge: het bestond uit de Brusselaar Maxime Brunfaut, de Vlaming Geo Bontinck en de Waal Joseph Moutschen. In nauwelijks twee jaar tijd verrees hun futuristische ontwerp uit de vlakte: een betonnen skelet waartegen glazen en aluminium elementen geplaatst werden. Ook het dak was een grote aluminium overspanning waar rekening werd gehouden met het in- en uitzetten van het metaal.

Skyhall binnen 1958
In de hal een grote loopbrug vanwaar de bezoekers de passagiers opwachten. De reizigers verwijlen nog even in de taksvrije zone. (foto Sabena)

Zaventem werd meteen een begrip. Een halve eeuw lang defileerden miljoenen passagiers en bezoekers over de brug doorheen het gebouw. Stilaan kreeg de Skyhall een plaats in het collectieve Belgische geheugen. Maar na de opening van de nieuwe terminal en Pier B in 1994, en de ingebruikname van Pier A, deemsterde rond de eeuwwisseling de drukte weg.  De Skyhall beantwoordde niet meer aan de actuele normen en comforteisen voor een hedendaagse luchthaven. Na zestig jaar dienst was het gebouw aan een opknapbeurt toe.

Begin 2017 startte Brussels Airport met de complexe renovatie. In een eerste fase werd de glas- en staalstructuur van de façade onder handen genomen. De ingenieuze dakconstructie werd volledig vernieuwd, maar met respect voor de verhoudingen en lijnen van haar toenmalige ontwerpers. Het hele project kostte Brussel Airport 23 miljoen.

Woensdag 29 januari 2020 drukten CEO Arnaud Feist en voorzitter Marc Descheemaecker symbolisch op de rode knop waardoor het doek viel over de jarenlange schoonheidsoperatie.

De nieuwe bestemming valt ietwat buiten het luchthavengebeuren – haar rol van ontvangsthal voor een vliegend reizigerspubliek is uitgespeeld. Maar Zaventem, en bij uitbreiding de hoofdstad van Europa, hebben er een evenementenhal bij die kan ingeschakeld worden voor tentoonstellingen, lezingen en premium evenementen. De site is makkelijk bereikbaar met de trein (hopelijk is de Diabolo-toeslag geen rem), en men investeert volop in nieuwe parkeertorens waar men de wagen kwijt kan.

Het gedurfde architecturale design blijft haast ongewijzigd en herbeleeft vandaag haar grandeur. Wat nooit ophoudt, en steeds verandert, is het verbluffend zicht op de vliegtuigen en de startbaan – een onbetaalbare troef voor een nieuwe toekomst.

Tekst: Cynrik De Decker

 

 

 

 

Meer Militaire berichten

Vleugels krijg je niet zomaar, je moet ze verdienen
7 november 2018
RS05 op rust in Oostende
19 januari 2019
Terugblik: Marc Emonts-Gast
1 mei 2019
Achter de schermen bij Airbus in Sevilla: A400M in productie
1 mei 2019
RBAC – IACE 2019
23 juli 2019
A(i)rtistic: Liévin d’Ydewalle
14 augustus 2019
‘Musée de l’ALAT et de l’Hélicoptère’, walhalla voor helikopterfanaten
5 september 2019
De laatste vlucht van koning Boudewijn
5 september 2019
Sensation flight aan boord van een Mirage M5B
19 september 2019
Weemoed geïnkt op een gevoelige huid
4 oktober 2019
Prom 70C Brothers in Arms
10 oktober 2019
International Air Cadet Exchange 2019
10 oktober 2019
Aankomst eerste F-35 alvast ‘niet onzichtbaar’
3 november 2019
Vleugels, de ultieme beloning voor elke luchtcadet
7 november 2019
F-35, de keuze is gemaakt
8 november 2019
Renaud ‘Grat’ Thys Van de Belgische valk naar de Canadese horzel
8 november 2019
IACE: Belgische luchtcadetten slaan vleugels uit in het buitenland
8 november 2019
Bram Vermeulen
Wist je dat… de nieuwe weerman luchtcadet was?
8 november 2019
Jos snor palmers
In het hol van de… Tiger
14 november 2019
Marchetti
50 jaar Marchetti
14 november 2019
Militaire luchtverkeersleiders definitief verhuisd
3 december 2019
Glenn Miller 75 jaar geleden verdwenen tijdens vlucht
16 december 2019
Hoogvliegers: een sterk staaltje ‘Top Gun’ uit Nederland
23 december 2019
Fonavibel, een warme blik achter de schermen van de Belgische Luchtmacht
24 december 2019
Een warme actie t.v.v. FONAVIBEL
24 december 2019
Betekenis van de strepen van een piloot
27 december 2019
A400M MSN104
Eerste vlucht van de Airbus A400M van het Luxemburgse leger
14 april 2020
Koninklijke Aeroclub Keiheuvel neemt afscheid van Mon
20 april 2020