Federaties halen slag thuis!

Luchtsport terug mogelijk vanaf 11 mei 2020.

 

In vlucht

De afgelopen weken verenigden de luchtsportfederaties zich in de werkgroep “Task Force GA Belgium” met als doel hun luchtvaartactiviteiten te mogen hervatten. Omwille van de coranamaatregelen waren VFR-vluchten (Visual Flight Rules) sinds 13 maart niet langer mogelijk in ons Belgisch luchtruim. Michel Dascotte, adjunct kabinetchef van minister van Mobiliteit François Bellot, liet weten dat het licht terug op groen staat vanaf maandag 11 mei 2020.

Volgende voorwaarden werden door de de minister gesteld:

Principe 1:

In het kader van het hervatten van de economische activiteiten zijn alle commerciële vluchten ongeacht het type vliegtuig zoals gedefinieerd door de EASA toegestaan ongeacht of het gaat om VFR of IFR (dit betreft commerciële activiteiten business to business en business to customer).

Principe 2:

De lokale VFR vluchten (met dezelfde start- en landingsplaats en zonder tussenlanding) die als solovlucht of met een familielid dat onder hetzelfde dak woont aan boord uitgevoerd worden en dit voor elk type vliegtuig als voor vluchten met modelvliegtuigen en UAV’s buiten het gecontroleerde luchtruim.

Principe 3:

Alle activiteiten met betrekking tot opleidingen voor elk type luchtvaartuigen (praktische en theoretische lessen) zijn toegestaan. Oefenvluchten VFR mogen enkel buiten het gecontroleerde luchtruim plaatsvinden. Dezelfde strikte regels als voor autorijscholen moeten gerespecteerd worden.

Zowel de voorzitters van de federaties als de recreatieve piloten die we inmiddels hebben gesproken, zijn bijzonder verheugd door dit positieve nieuws. Uiteraard is er nog wat werk aan de winkel om alle vliegvelden te voorzien met de nodige signalisatie en de toestellen terug vliegklaar te maken.

 

Task Force GA Belgium

 

Meer Militaire berichten

Vleugels krijg je niet zomaar, je moet ze verdienen
7 november 2018
RS05 op rust in Oostende
19 januari 2019
Terugblik: Marc Emonts-Gast
1 mei 2019
Achter de schermen bij Airbus in Sevilla: A400M in productie
1 mei 2019
RBAC – IACE 2019
23 juli 2019
A(i)rtistic: Liévin d’Ydewalle
14 augustus 2019
‘Musée de l’ALAT et de l’Hélicoptère’, walhalla voor helikopterfanaten
5 september 2019
De laatste vlucht van koning Boudewijn
5 september 2019
Sensation flight aan boord van een Mirage M5B
19 september 2019
Weemoed geïnkt op een gevoelige huid
4 oktober 2019
Prom 70C Brothers in Arms
10 oktober 2019
International Air Cadet Exchange 2019
10 oktober 2019
Aankomst eerste F-35 alvast ‘niet onzichtbaar’
3 november 2019
Vleugels, de ultieme beloning voor elke luchtcadet
7 november 2019
F-35, de keuze is gemaakt
8 november 2019
Renaud ‘Grat’ Thys Van de Belgische valk naar de Canadese horzel
8 november 2019
IACE: Belgische luchtcadetten slaan vleugels uit in het buitenland
8 november 2019
Bram Vermeulen
Wist je dat… de nieuwe weerman luchtcadet was?
8 november 2019
Jos snor palmers
In het hol van de… Tiger
14 november 2019
Marchetti
50 jaar Marchetti
14 november 2019
Militaire luchtverkeersleiders definitief verhuisd
3 december 2019
Glenn Miller 75 jaar geleden verdwenen tijdens vlucht
16 december 2019
Hoogvliegers: een sterk staaltje ‘Top Gun’ uit Nederland
23 december 2019
Fonavibel, een warme blik achter de schermen van de Belgische Luchtmacht
24 december 2019
Een warme actie t.v.v. FONAVIBEL
24 december 2019
Betekenis van de strepen van een piloot
27 december 2019
A400M MSN104
Eerste vlucht van de Airbus A400M van het Luxemburgse leger
14 april 2020
Koninklijke Aeroclub Keiheuvel neemt afscheid van Mon
20 april 2020