Air Astrid

‘De piloot van een lijnvliegtuig? Oh, da’s altijd zo’n stoere bink! … Euh … ja toch?’ Neen dus. Want meer dan 40 jaar geleden al doorbreekt de piepjonge Astrid Hustinx het glazen plafond avant la lettre. Haar carrière als pilote in de burgerluchtvaart wacht een hoge vlucht. Vlieg hier met Astrid mee, van Congo tot Tahiti. En waag je ook eens aan haar sprongen uit ons hokjesdenken, out of the box. Of zelfs, zoals Astrid, out of the plane …

Astrid Hustinx
Astrid Hustinx

Geboren om te springen

Astrid ziet het levenslicht in Zele op 9 maart 1950. Op haar tweede verhuist het gezin Hustinx naar het Congolese Elisabethville (vandaag Lubumbashi). Moeder is er vroedvrouw, vader werkt er als technisch manager. “Als kind speelde ik met de knikkers, mee met de jongens”, herinnert Astrid zich, “en ik bouwde locomotieven met restantjes hout. Met vriendinnetjes in een poppenhuis? Ik? Nooit!”. Wanneer ze zeven is, neemt vader Hustinx Astrid mee naar een lokale vliegshow. Ze raakt er betoverd door de parachutesprongen. “Terug thuis wou ik perse óók parachutespringen. Ik nam de parasol uit de tuin en ik sprong … van de trap van het terras … de landing was minder …”. Eind 1961 dwingt de Congolese crisis het gezin Hustinx naar België terug te keren. Maar de droom van het parachutespringen laat Astrid niet los. Op haar zestiende heeft ze, nog minderjarig, daartoe echter de handtekening van beide ouders nodig. “Papa ging niet akkoord, hij zag me liever met beide voetjes op de grond.” Gelukkig werkt vader Hustinx af en toe in Liberia en heeft moeder op het thuisfront het laatste woord. En zo gaat Astrid bijna elk weekend springen. Wanneer ook de paraclub van Spa haar talent opmerkt, springt deze financieel bij voor Astrids aerobatische trainings- en precisiesprongen. Zelfs op internationale wedstrijden, tussen al dat mannelijk springgeweld, staat Astrid voortreffelijk haar vrouwtje! De inkomsten van haar eerste echte job, als medewerkster bij zakenluchtvaartmaatschappijen, laten haar alle hoeken van het luchtruim zien: in vrije val, formatiesprongen, …

Astrid in vrije val
Astrid in vrije val

Van valscherm naar instrumentenscherm

Astrids carrière als pilote is niet minder indrukwekkend. Al gooit de oliecrisis van 1973 eerst roet in het eten … Astrid vindt niet meteen werk als professionele pilote en verdient dan maar haar brood in het wereldje
van de zakenvluchten. “Ik heb ook vliegtuigen gewassen,”, luidt het, “bagage vervoerd, de catering verzorgd, … Ik ben zelfs hostess geweest, op Dassaults Mystère 20 en Falcon 10 … en later ook commercieel afgevaardigde, ik sloot deals af voor leasecontracten van jets.” Maar in 1977 is het dan zover. Astrid wordt copiloot op een Beechcraft-99, waarmee ze vanuit Luik of Charleroi op Heathrow vliegt. Eind 1982 verhuist ze naar Frankrijk. Ze huwt er een Frans piloot, weduwnaar met een dochtertje. Astrid adopteert het meisje. En de Franse nationaliteit. Nog eens vijf jaar later, op haar 37ste, wordt Astrid boordcommandant van de Mystère 20 en de Falcon 10. Een jonge vrouw als gezagvoerder van een civiel vliegtuig, zonder militaire voorgeschiedenis … Chapeau (de capitaine)!

Van Air France …

In 1988 treedt Astrid in dienst van Air Inter, als copilote van een Caravelle Super XII. Zo volgt, na jaren zakenluchtvaart, iets meer tijd voor het gezinsleven. Astrid krijgt een licentie als lijnpilote en weet zich te kwalificeren tot copilote van de Airbus A-320. En dan, op haar 47ste, rond de periode van de fusie tussen Air Inter met Air France, promoveert Astrid tot boordcommandant van de Airbus-familie! Ze vliegt voortaan met de types A-318, A-319, A-320 én A-321. In 2005 mag Astrid zich gezagvoerder noemen van de viermotorige Airbus A-340 en maakt ze, vanop de basis op Tahiti, haar eerste transatlantische en transpacifische vluchten. Kers op de taart: nog geen jaar later bestuurt Astrid Hustinx de tweemotorige Airbus A-330! En tussendoor verliest Astrid nooit haar eerste liefde uit het oog. Parachutespringen. En haar tweede liefde evenmin, namelijk grenzen verleggen: op 5 kilometer hoogte zweefvliegen boven Nieuw-Zeeland, aerobatics bij de befaamde Warbirds in Florida, … Ook na haar ‘pensionering’ in 2012 blijft ze airborne: ULM-vliegtuigen, luchtballons, paragliding, …, the sky is her limit! Geen wonder dat de president van Air France himself Astrid Hustinx de Légion d’Honneur opspeldt! Je zou voor minder, met 15600 vlieguren op de teller!

… tot Air Femme …

Uiteraard vliegt Astrid als vrouwelijke piloot in de burgerluchtvaart een Airbus aan anekdotes bijeen. “Begin jaren ’80 vloog ik op Brussel met een Mystère 20, geregistreerd OO-VPQ, dus Oscar Papa Québec. Maar,” lacht Astrid, ”de controletoren zei steevast ‘Oscar Mama Québec’.

En, o ja, ergens in de zomer van 1987 -ik was die dag stand-by- werd ik gebiept voor een vlucht met een Falcon 10, van Le Bourget naar Bilbao. Mijn vier passagiers zagen een vrouwelijke captain echter niet zitten. Ze belden zelfs rond voor een toestel “avec un autre équipage”… Helaas”, schatert Astrid het uit, “moesten ze het met mij stellen! En omdat hen in Bilbao de ondertekening van een contract wachtte, volgden ze mij naar het vliegtuig, met hangende pootjes. Tot ze mijn copiloot zagen. Oef, een man! Maar de landing in Bilbao was mijn moment de gloire: zijwind, slagregen, slecht zicht, pakken turbulentie. En tóch een zachte ‘kiss’-landing! Iedereen tevreden! Toen ook het contract getekend raakte, vroegen ze mij zelfs als captain voor hun volgende vlucht!”

Air FranceBus, als in luchtbus …

In 2007, tussen twee vluchten met de Airbus 340 door, logeert Astrid zes weken op het Frans-Polynesische Tahiti. Op één van haar uitjes, aan de paradijselijke Blue Lagoon, krijgt ze het gezelschap van toeristen. Die vragen haar naar haar beroep. Astrid heeft hier en nu niet meteen zin in een vrijblijvende babbel en zegt dan maar dat ze buschauffeur is. Groot is haar verbazing wanneer ze twee dagen later, als captain, bij het verwelkomen van de passagiers op haar Airbus, diezelfde toeristen terugziet. Eén van hen, in een trage herkenning van Astrid-in-badpak naar Astrid-in-uniform, prevelt: “Maar, u was toch chauffeur van een bus!?”. Waarop Astrid, gevat lachend, “Ah ja, van een Air-bus …”. Ook die toeristen hebben het geweten!: met Astrid Hustinx, die vrouwelijke captain bij Air France, vlieg je ver voorbij de business as usual …

 
 

Meer civiele berichten

Piloot Anneleen Smits
Zonnig of niet, laat je nooit verrassen!
23 juni 2020
Sabca vestiging in Charleroi
Eeuweling Sabca terug in Belgische handen
20 juni 2020
Sabena Aerospace en North Sea Aviation Center parkeren vliegtuigen in Oostende
15 juni 2020
Zicht vanuit een helikopter cockpit
Opleiding tot vliegtuig- of helikopterpiloot geschrapt voor subsisies KMO-portefeuille
12 juni 2020
Philippe Bodson
Philippe Bodson lanceert ASL FLY EXECUTIVE: onbezorgd vliegen zoals in de jaren ’70
11 juni 2020
Versoepeling corona-maatregelen voor lichte luchtvaart
31 mei 2020
Partnership tussen The Aviation Factory en North Sea Aviation Center in Oostende
23 mei 2020
In vlucht
Federaties halen slag thuis! Luchtsport terug mogelijk vanaf 11 mei 2020.
10 mei 2020
Ook recreatieve piloten willen zo snel mogelijk opnieuw de lucht in.
5 mei 2020
Sun Air, vanaf september 2020 op Brussels Airport
Brussels Airport verwelkomt Sun-Air vanaf september 2020
23 april 2020
Koninklijke Aeroclub Keiheuvel neemt afscheid van Mon
20 april 2020
A400M MSN104
Eerste vlucht van de Airbus A400M van het Luxemburgse leger
14 april 2020
De sfeervolle opening van de vernieuwde Skyhall, januari 2020.
Skyhall: nieuwe bestemming voor iconisch luchthavengebouw
4 april 2020
Gevolg COVID-19: raken jonge piloten ooit nog aan een job?
2 april 2020
10-12/9/21
Sanicole Airshow
2 april 2020
Air Antwerp logo
Ook Air Antwerp schort vluchten op vanaf 22 maart
18 maart 2020
10/10/20
Brussels Aviation Collectible Show
Zaventem
6 maart 2020
Repatriëring Europeanen uit Wuhan via Melsbroek
31 januari 2020
vliegtuig Brussels Airlines
Schorsing alle vluchten bij Brussels Airlines vanaf zaterdag 21 maart.
29 januari 2020
Piloot en 2 toeschouwers komen om tijdens airshow in Guatemala
18 januari 2020
Sabena, het turbulente verhaal van een pionier
1 januari 2020
Betekenis van de strepen van een piloot
27 december 2019
Een warme actie t.v.v. FONAVIBEL
24 december 2019
Fonavibel, een warme blik achter de schermen van de Belgische Luchtmacht
24 december 2019
Orgaantransport: een race tegen de tijd!
24 december 2019
Eerste editie, valse start
24 december 2019
De MUG-heli, een onbetaalbaar verschil
24 december 2019
Hoogvliegers: een sterk staaltje ‘Top Gun’ uit Nederland
23 december 2019
Glenn Miller 75 jaar geleden verdwenen tijdens vlucht
16 december 2019
Militaire luchtverkeersleiders definitief verhuisd
3 december 2019
BIV op vliegtuigen? Het aandeel luchtvaart is verwaarloosbaar: slechts 0,02 %
14 november 2019
Jean-Pierre De muyt
Special Job @ BELGOCONTROL
14 november 2019
Marchetti
50 jaar Marchetti
14 november 2019
Jos snor palmers
In het hol van de… Tiger
14 november 2019
CO2 uitstoot vliegtuig
Wat met BIV op vliegtuigen?
10 november 2019
Bram Vermeulen
Wist je dat… de nieuwe weerman luchtcadet was?
8 november 2019
IACE: Belgische luchtcadetten slaan vleugels uit in het buitenland
8 november 2019
Thermiek, de motor voor zweefvliegers
8 november 2019
Nancy Vermeulen
Piloot worden was geen droom, enkel een stap in de goede richting
8 november 2019
Renaud ‘Grat’ Thys Van de Belgische valk naar de Canadese horzel
8 november 2019
F-35, de keuze is gemaakt
8 november 2019
Vleugels, de ultieme beloning voor elke luchtcadet
7 november 2019
meaux airshow 2020
28/06/20
Meaux Airshow
Meaux Esbly Airport, Isles-lès-Villenoy, Frankrijk
4 november 2019
Aankomst eerste F-35 alvast ‘niet onzichtbaar’
3 november 2019
Helikopter kopen of huren?
31 oktober 2019
Belgisch kampioen kunstvliegen 2018
31 oktober 2019
Niky Terzakis, CEO van Air Belgium
31 oktober 2019
Icarus bronsgieterij rate one
Waar dromen versmelten tot kunstwerken
31 oktober 2019
Piere d'ardenne Alfako Rate One
Pilotenopleiding, waar loopt het mis?
31 oktober 2019
info
Air Antwerp biedt via KLM extra diensten aan en mikt op extra omzet
27 oktober 2019
Lady Bush Pilot
10 oktober 2019
International Air Cadet Exchange 2019
10 oktober 2019
Pegasus, is niet het enige paard dat vliegt
10 oktober 2019
Prom 70C Brothers in Arms
10 oktober 2019
Weemoed geïnkt op een gevoelige huid
4 oktober 2019
Op de grond of in de lucht… deze boxers presteren altijd!
4 oktober 2019
Niet alleen gevechtspiloten vliegen met straaljagers!
4 oktober 2019
20/9/20
Flandre Lys Airshow
Merville
19 september 2019
21/7/20
Nationale feestdag
Brussel/Bruxelles
19 september 2019
16-18/7/21
Royal Internationa Air Tattoo
RAF Fairford
19 september 2019
12/6/20
50 jaar Midden-Zeeland Airshow
Arnemuiden
19 september 2019
14-17/4/21
Aero Friedrichshafen
Friedrichshafen
19 september 2019
Sensation flight aan boord van een Mirage M5B
19 september 2019
Euravia Rate One
Zeg niet zomaar ‘studentenclub’ tegen EUROAVIA
19 september 2019
FlyAdvisor: Discover Poland
19 september 2019
FlyAdvisor Knokke EBKW
5 september 2019
De laatste vlucht van koning Boudewijn
5 september 2019
Bruegel siert zesde Belgian Icon-vliegtuig van Brussels Airlines
5 september 2019
‘Musée de l’ALAT et de l’Hélicoptère’, walhalla voor helikopterfanaten
5 september 2019
A(i)rtistic: Liévin d’Ydewalle
14 augustus 2019
RBAC – IACE 2019
23 juli 2019
Achter de schermen bij Airbus in Sevilla: A400M in productie
1 mei 2019
Terugblik: Marc Emonts-Gast
1 mei 2019
RS05 op rust in Oostende
19 januari 2019
Primeur uit Antwerpen: medisch transport via drones
6 december 2018
Vleugels krijg je niet zomaar, je moet ze verdienen
7 november 2018
FlyAdvisor: dagje Midden-Zeeland
14 september 2018