Lady Bush Pilot

Van alle vluchten thuis

Wie een hart heeft voor recreatieve luchtvaart in België hoorde ongetwijfeld al van Valérie Dereymaeker. Of van haar nickname: Lady Bush Pilot. Googel haar en je ontdekt een schat aan informatie over deze ondernemende dame. Klik eens door en maak een tussenlanding in de talrijke reportages die over deze pilote en haar Piper Super Cub PA-18 zijn verschenen. Of vlieg rechtstreeks op www.ladybushpilot.com, waar Valérie zelf in geuren en kleuren haar vliegavonturen vertelt. Van Australië over Afrika tot in Alaska, waar een instructeur haar de nickname Lady Bush Pilot gaf. Tijd om met Valérie hierover een brousseboompje op te zetten!

Lady Bush Pilot Rate One

Daktari

Nu haar grote Afrika-missie in mei -in een Cessna 182 naar Djibouti! – achter de rug is, willen wij graag weten wie deze avontuurlijke zakenvrouw nu eigenlijk is. Leeft zij het leven waar ze als kind van droomde? En welke uitdagingen staan nog af te vinken op haar bucket list?

Als klein meisje al volgde ik met grote ogen de avonturen van Daktari op tv … Dat heeft zeker meegespeeld in die aantrekkingskracht van Afrika. Mijn eerste passie was reizen. Zo trok ik in mijn jeugd te paard door België en Frankrijk. Ik ben altijd al op zoek naar die kick om dingen te ontdekken, in totale vrijheid … Zonder beperkingen – behalve dan het weer … Het avontuur opsnuiven … En uitdagingen aangaan. En ja, dankzij de luchtvaart kon en kan ik die droom waarmaken.

Je studeerde psychologie en ging ruim 20 jaar geleden aan de slag in de wereld van het vastgoed. Pas in 2012 startte je een opleiding PPL [=private pilote licence]. Was het een kinderdroom om piloot te worden?

Neen, niet meteen. Maar in mijn familie zijn er meerdere piloten en mijn instructeur is een neef van me, dus … Al bij al blijven het avontuur en het reizen mijn grootste motivatie!

Mocht je opnieuw 18 jaar zijn, zou je je leven anders invullen?

O, dankjewel, Caroline, dat ik dankzij jou mijn volwassen leven nog eens mag overdoen! (lacht) Ach, alle gekheid …, ik zou wellicht carrière maken in de luchtvaart. Niet dat ik spijt heb van mijn opleiding tot psychologe, hoor, of van mijn carrière in de immobiliën, verre van!

Alleen, maar nooit alleen.

Wat drijft een vrouw van 53 om die avontuurlijke reizen, toch vol risico, te ondernemen?

In het begin wou ik niet alléén reizen. Ik hoopte om samen met andere recreatieve piloten uitstappen te gaan doen. Ieder met zijn eigen vliegtuig maar dan in formatie. Maar, in tegenstelling tot wat ik dacht, blijken niet alle piloten avonturier of wereldreiziger te zijn…

Toegegeven, ik ben bevoorrecht. Ik mag mijn eigen baas zijn, ik doe mijn werk wanneer en waar ik dat wil. Da’s van een ongekende vrijheid!

En ik heb geen seconde spijt dat ik de reis alléén heb aangedurfd. Want dat liet mij toe tal van fantastische mensen te ontmoeten en vrienden te maken in alle uithoeken van de wereld. Zo maakte ik ook kennis met andere gepassioneerde piloten (vooral in Zuid-Afrika). Hun gulle gastvrijheid en hun kostbare hulp, die vergeet ik nooit.

En weet je, dat ganse traject dat ik heb afgelegd, dat is mijn eigen verdienste. En daar ben ik dus zo trots op!

Air crash! (Oef, net niet …)

Wat was het meest bangelijke moment tijdens je vliegcarrière?

Enkele jaren geleden vlogen we in groep nabij het Bodenmeer. Ik had het traagste vliegtuig en verloor mijn collega’s uit het zicht. Plots zag ik vóór mij een ander vliegtuig, dus ik vermoedde dat ik hen inhaalde. Toen dit vliegtuig almaar groter werd, dacht ik dat het mij opwachtte, ook al omdat we in een gecontroleerde zone vlogen. Tot ik doorhad dat het andere vliegtuig op mijn hoogte vanuit de andere richting kwam aanvliegen! We konden om het laatste nippertje een botsing vermijden!

Heb je ook al een manoeuvre uitgevoerd met je vliegtuig, waarvan je achteraf besefte dat het onverantwoord was?

Ja, opstijgen bij variabele wind en windstoten, met van tijd tot tijd rugwind … Geen sinecure!

Aan welke bestemming heb je de mooiste herinneringen overgehouden?

Ah, aan Zuid-Afrika! En aan Israël, waar ik op negatieve hoogte vloog, onder het zeeniveau, op min 1250 voet!

Zijn er ook plaatsen waar je nooit meer naartoe wil (of durft) vliegen?

Naar Servië. Ik werd er allesbehalve vriendelijk onthaald, de brandstof is er onwaarschijnlijk duur, … En ook niet meer naar Turkije. De administratie is er ondoorgrondelijk.

Wie hielp jou bij de voorbereidingen van je reis naar Afrika? En welke personen waren onmisbaar om deze reis te kunnen voltooien?

Ik heb alles alleen voorbereid: de vergunningen om te vliegen en te landen, de avgas, de hotels, de contacten op de grond, … Voor Nigeria heb ik gebruik gemaakt van een handlingservice. En ook voor de landen waar dit verplicht is, natuurlijk, zoals bij mijn aankomst in Spanje.

Elk onderdeel van mijn reis is grondig voorbereid. Ik zeg altijd: goed overwogen is half gevlogen! En bij de minste vermoeidheid of twijfel was mijn vriend Philippe maar een peptalktelefoontje ver! Zijn steun was ten volle welkom!

Eens voorbij Equatoriaal Guinea was de hulp van Luc Trullemans buitengewoon waardevol. Zijn weersvoorspellingen kostten mij wel de nodige stress, vooral in die landen waar de zichtbaarheid slecht is of waar de wind tegen zit, zoals in Mauretanië en in Marokko. Daar loodste Luc mij naar de beste hoogte, waar de wind gunstiger stond.En, o ja, mag ik zeker niet te vergeten: de steun van mijn vrienden en andere piloten is goud waard!

Madam met een plan

Hoeveel vlieguren heb je inmiddels in je logboek staan?

Dat moeten er ongeveer 850 zijn.

Kan je een cijfer kleven op het budget dat je jaarlijks besteedt aan deze toch wel ongewone en vooral dure hobby?

Ik ben daar al lang mee gestopt, hoor! (Valérie knipoogt) Wat niet weet, wat niet deert … En waar men van houdt, dat brengt men niet in rekening, hé! Hoe ziet jouw volgende uitdaging eruit? Zijn er al concrete plannen? Nog een nieuwe grote reis, maar … euh … bijgeloof belet mij daarover al iets te verklappen … Ik werk eraan! Graag zou ik ermee in 2020 van start gaan … En wat mogen wij jou nog toewensen? Het perfecte vliegweer!

Lady Bush Pilot als inspiratiebron

Al van jongs af aan ben ik gefascineerd door avontuur. Samen met mijn ouders heb ik al vele reizen gemaakt. Dankzij hen heb ik een stuk van de wereld kunnen ontdekken. Reizen is voor mij je blik op de wereld en het leven verruimen.

Het verhaal van Lady Bush Pilot heeft indruk op me gemaakt. De wereld op een avontuurlijke manier ontdekken, uit je comfortzone treden en je dromen waarmaken. Valérie in – spireert mij en geeft me energie om te starten met een PPL opleiding. Aangezien ik pendel tussen Polen en België, heb ik besloten om mijn opleiding in Warschau te volgen. Eigen – lijk ben ik een Poolse met een Gents accent. Ik sta te popelen om de challenge te starten en ga er een succesverhaal van maken. Ik deel graag foto’s met mensen die mijn vlieg – microbe delen.

Victor, Valéries grootste fan!

Toen ik Lady Bush Pilot vorig jaar ontmoette tijdens een fly-in in Malle, vertelde ze me over haar plannen voor een solo-expeditie doorheen Afrika. Vliegen van noord naar zuid langs de Afrikaanse Oostkust. Daarna nog eens in om – gekeerde richting: van Zuid-Afrika tot Marokko. Helemaal alleen! De innemende Valérie klonk uiterst vastberaden, al kon ik, als ik eerlijk moet zijn, moeilijk geloven dat ze zoiets in haar eentje klaar zou spelen.

Ik volgde haar hele reis van dag tot dag, via Face – book en via haar blog. Vaak stuurde ik haar een duimpje, daarna enkele bemoedigende woorden. Ik heb de hele reis meebeleefd. Keer op keer steeg mijn respect voor haar lef en moed.

Het liep niet altijd van een leien dakje: slechte weersomstandigheden, extreme hitte, korte landingspistes, oriëntatieproblemen… Vaak stuurde ik haar via e-mail ook een beetje raad en bemoedigende woorden, iets wat ze zeer op prijs stelde.

Ik bleef erin geloven, zowel in de pilote als in het uitstekende vliegtuigje, een Super-Cub, een sterk verbeterde versie van het verkennings – vliegtuig Piper Cub. Samen hebben ze een uitzonderlijke prestatie neergezet. Ge moet het maar doen… chapeau!

Meer recreatieve berichten

A400M Atlas, wat een beest!
12 oktober 2020
Achter de schermen bij SABCA
100 jaar SABCA
28 september 2020
Flanders Airport klaar voor de toekomst
28 september 2020
Rik Moons vliegt met ULM
Column – Pan Pan Pan
24 september 2020
Toestel crash Coyette
Na de helikoptercrash: nog steeds moeder van drie, maar ook weduwe en ondernemer
24 september 2020
Badge Sabena Piet Van Riet
Toen gouden strepen nog autoriteit konden afdwingen
24 september 2020
Joke van Vooren in VLOC Oostende
Virtual reality
22 september 2020
Captain Ives Belmans 2019
Belgische piloot in het Rijk van de sjeiks
13 september 2020
Piloot Martin Leeuwis
Jachtvliegers doen een boekje open
13 september 2020
Vertrekkende luchtballonnen
Luchtballonen brengen zorgverleners in de wolken
8 september 2020
Cover Het Droneboek
Het droneboek van André Jansens
3 september 2020
Piloten Nils en Stijn
Na de Sea King nu ook Agusta A109 voor studenten van het VLOC
2 september 2020
Screenshot op RateOne website
Luchtvaartgeschiedenis.be en RateOne bundelen de krachten
22 augustus 2020
Piloot Anneleen Smits
Zonnig of niet, laat je nooit verrassen!
23 juni 2020
Sabca vestiging in Charleroi
Eeuweling Sabca terug in Belgische handen
20 juni 2020
Sabena Aerospace en North Sea Aviation Center parkeren vliegtuigen in Oostende
15 juni 2020
Zicht vanuit een helikopter cockpit
Opleiding tot vliegtuig- of helikopterpiloot geschrapt voor subsisies KMO-portefeuille
12 juni 2020
Philippe Bodson
Philippe Bodson lanceert ASL FLY EXECUTIVE: onbezorgd vliegen zoals in de jaren ’70
11 juni 2020
Versoepeling corona-maatregelen voor lichte luchtvaart
31 mei 2020
Partnership tussen The Aviation Factory en North Sea Aviation Center in Oostende
23 mei 2020
In vlucht
Federaties halen slag thuis! Luchtsport terug mogelijk vanaf 11 mei 2020.
10 mei 2020
Ook recreatieve piloten willen zo snel mogelijk opnieuw de lucht in.
5 mei 2020
Sun Air, vanaf september 2020 op Brussels Airport
Brussels Airport verwelkomt Sun-Air vanaf september 2020
23 april 2020
Koninklijke Aeroclub Keiheuvel neemt afscheid van Mon
20 april 2020
A400M MSN104
Eerste vlucht van de Airbus A400M van het Luxemburgse leger
14 april 2020
De sfeervolle opening van de vernieuwde Skyhall, januari 2020.
Skyhall: nieuwe bestemming voor iconisch luchthavengebouw
4 april 2020
Gevolg COVID-19: raken jonge piloten ooit nog aan een job?
2 april 2020
10-12/9/21
Sanicole Airshow
2 april 2020
Air Antwerp logo
Ook Air Antwerp schort vluchten op vanaf 22 maart
18 maart 2020
10/10/20
Brussels Aviation Collectible Show
Zaventem
6 maart 2020
Repatriëring Europeanen uit Wuhan via Melsbroek
31 januari 2020
vliegtuig Brussels Airlines
Schorsing alle vluchten bij Brussels Airlines vanaf zaterdag 21 maart.
29 januari 2020
Piloot en 2 toeschouwers komen om tijdens airshow in Guatemala
18 januari 2020
Sabena, het turbulente verhaal van een pionier
1 januari 2020
Betekenis van de strepen van een piloot
27 december 2019
Een warme actie t.v.v. FONAVIBEL
24 december 2019
Fonavibel, een warme blik achter de schermen van de Belgische Luchtmacht
24 december 2019
Orgaantransport: een race tegen de tijd!
24 december 2019
Eerste editie, valse start
24 december 2019
De MUG-heli, een onbetaalbaar verschil
24 december 2019
Hoogvliegers: een sterk staaltje ‘Top Gun’ uit Nederland
23 december 2019
Glenn Miller 75 jaar geleden verdwenen tijdens vlucht
16 december 2019
Militaire luchtverkeersleiders definitief verhuisd
3 december 2019
BIV op vliegtuigen? Het aandeel luchtvaart is verwaarloosbaar: slechts 0,02 %
14 november 2019
Jean-Pierre De muyt
Special Job @ BELGOCONTROL
14 november 2019
Marchetti
50 jaar Marchetti
14 november 2019
Jos snor palmers
In het hol van de… Tiger
14 november 2019
CO2 uitstoot vliegtuig
Wat met BIV op vliegtuigen?
10 november 2019
Bram Vermeulen
Wist je dat… de nieuwe weerman luchtcadet was?
8 november 2019
IACE: Belgische luchtcadetten slaan vleugels uit in het buitenland
8 november 2019
Thermiek, de motor voor zweefvliegers
8 november 2019
Nancy Vermeulen
Piloot worden was geen droom, enkel een stap in de goede richting
8 november 2019
Renaud ‘Grat’ Thys Van de Belgische valk naar de Canadese horzel
8 november 2019
F-35, de keuze is gemaakt
8 november 2019
Vleugels, de ultieme beloning voor elke luchtcadet
7 november 2019
meaux airshow 2020
28/06/20
Meaux Airshow
Meaux Esbly Airport, Isles-lès-Villenoy, Frankrijk
4 november 2019
Aankomst eerste F-35 alvast ‘niet onzichtbaar’
3 november 2019
Helikopter kopen of huren?
31 oktober 2019
Belgisch kampioen kunstvliegen 2018
31 oktober 2019
Niky Terzakis, CEO van Air Belgium
31 oktober 2019
Icarus bronsgieterij rate one
Waar dromen versmelten tot kunstwerken
31 oktober 2019
Piere d'ardenne Alfako Rate One
Pilotenopleiding, waar loopt het mis?
31 oktober 2019
info
Air Antwerp biedt via KLM extra diensten aan en mikt op extra omzet
27 oktober 2019
International Air Cadet Exchange 2019
10 oktober 2019
Pegasus, is niet het enige paard dat vliegt
10 oktober 2019
Prom 70C Brothers in Arms
10 oktober 2019
Weemoed geïnkt op een gevoelige huid
4 oktober 2019
Op de grond of in de lucht… deze boxers presteren altijd!
4 oktober 2019
Niet alleen gevechtspiloten vliegen met straaljagers!
4 oktober 2019
20/9/20
Flandre Lys Airshow
Merville
19 september 2019
21/7/20
Nationale feestdag
Brussel/Bruxelles
19 september 2019
16-18/7/21
Royal Internationa Air Tattoo
RAF Fairford
19 september 2019
12/6/20
50 jaar Midden-Zeeland Airshow
Arnemuiden
19 september 2019
14-17/4/21
Aero Friedrichshafen
Friedrichshafen
19 september 2019
Sensation flight aan boord van een Mirage M5B
19 september 2019
Euravia Rate One
Zeg niet zomaar ‘studentenclub’ tegen EUROAVIA
19 september 2019
FlyAdvisor: Discover Poland
19 september 2019
FlyAdvisor Knokke EBKW
5 september 2019
De laatste vlucht van koning Boudewijn
5 september 2019
Bruegel siert zesde Belgian Icon-vliegtuig van Brussels Airlines
5 september 2019
‘Musée de l’ALAT et de l’Hélicoptère’, walhalla voor helikopterfanaten
5 september 2019
A(i)rtistic: Liévin d’Ydewalle
14 augustus 2019
RBAC – IACE 2019
23 juli 2019
Air Astrid
9 juli 2019
Achter de schermen bij Airbus in Sevilla: A400M in productie
1 mei 2019
Terugblik: Marc Emonts-Gast
1 mei 2019
RS05 op rust in Oostende
19 januari 2019
Primeur uit Antwerpen: medisch transport via drones
6 december 2018
Vleugels krijg je niet zomaar, je moet ze verdienen
7 november 2018
FlyAdvisor: dagje Midden-Zeeland
14 september 2018