fbpx

Niet alleen gevechtspiloten vliegen met straaljagers!

Jachtpiloot worden? Sommigen blijven liever vol bewondering kijken naar deze machtige toestellen, veilig met beide voetjes op de grond. Dat wil niet zeggen dat je nooit een straaljager kunt besturen. Neem nu bijvoorbeeld hobbyist Jan Becaus (49) uit het Oost-Vlaamse Bellem. Hij bouwde zijn eigen Hawker Hunter, voor hem nog steeds een van de mooiste naoorlogse jets.

Jan Becaus met z'n Hawker Hunter
Jan Becaus met z’n Hawker Hunter

Jan moet ongeveer 12 jaar geweest zijn toen hij al gefascineerd was door modelbouw. In zijn geboortedorp Zomergem was hij vaste klant bij de lokale modelbouwclub ‘Blue Birds’. Hij ging er kijken naar de met methanol aangedreven vliegtuigjes vervaardigd uit balsa en triplexhout. Zelf zo’n vliegtuigje bezitten, daar droomde de jongeman van. Op zijn zestiende kocht hij een tweedehands toestelletje met zijn zelfverdiende centen. Hij werd meteen lid van de club en is dat tot op vandaag nog steeds.

Hawker Hunter in volle vaart
Hawker Hunter in volle vaart

Zes jaar geleden groeide Jans interesse voor turbine aangedreven modellen. Hiermee vliegen in Zomergem mag niet, dus trok hij naar de modelbouwclub in het Franse Maubeuge. Voor de bouw van zijn vliegtuig startte hij zijn zoektocht op het internet. Hij kwam bij Mick Reeves in Groot-Brittannië uit, die de ruwe romp voor het toestel zou vervaardigen uit kunststof.

Acht maanden verstreken tot de bestelling bij Jan arriveerde en hij echt aan zijn bouwproject kon beginnen. Hij had veel info en documentatie verzameld over de Hawker Hunter model F6, het toestel dat hij wou bouwen. Hij ging zelfs nog een stap verder. Het zou het toestel 7JB van de Belgische luchtmacht worden. Nabij Chièvres wist Jan nog zo’n toestel staan. Hij reed ernaartoe om details van het toestel vast te leggen op foto.

Via een paar Britse enthousiastelingen kreeg hij zelfs de plannen voor de bouw van de originele vleugels. De ribben en spanten vervaardigen was een monnikenwerk, maar maandenlang zette Jan door tot zijn Hawker de waarheidsgetrouwe vorm begon aan te nemen. Ook de visuele sporen die op de echte jagers nablijven door de jarenlange dienst, bootste hij zorgvuldig na. De elektronische onderdelen en de miniturbine had hij ondertussen ook aangeschaft. Want high-end elektronica heeft ook zijn weg gevonden naar de modelbouwwereld. Zo bouwde Jan een gyro in voor de stabiliteit, gps-ontvanger, digitale servo’s… Zelfs het elektrisch intrekbaar landingsgestel met pneumatische remmen werd na veel vallen en opstaan in de vleugels gemonteerd. De totale kostprijs van de Hawker moet volgens Jan rond de 5000 euro liggen, wat naar hedendaagse normen vrij laag is voor een jet. Voor een kant-en-klaar toestel is 15.000 euro al lang geen uitzondering meer. Als je zelf een toestel bouwt kan je de kostprijs sterk drukken, zolang je de werkuren niet meetelt. Ruimte voor bouwfouten heb je niet. Het streefgewicht voor het toestel was 10 kilo. Met zo’n gevaarte voorzien van 3 liter kerosine en een gloeiendhete turbine met een stuwkracht van 9,5 kilo, kan je je geen crash permitteren.

15 APRIL 2018, HET MOMENT VAN DE WAARHEID!

Na 2 jaar bouwen is de Hawker klaar voor de eerste vlucht. In Maubeuge is er een tarmacpiste van +/- 125 meter lang. Dat is niet overdreven veel voor de Hawker die beschikt over vleugels met een groot draagoppervlak die de opstijg- en landingssnelheid moeten beperken. Jan overloopt zorgvuldig zijn checklist: Alles nog eens gecontroleerd. Zwaartepunt oké? Batterijen opgeladen? Getankt? Vliegtijd ingesteld? De spanning stijgt en de belangstelling van het toestel dat voor het eerst de lucht ingaat is groot. “Collega-piloten willen graag een handje helpen, allemaal goed bedoeld, maar op zo’n momenten word je het liefst met rust gelaten,” dixit Jan.

DE TURBINE WORDT OPGESTART…

Eerst nog paar taxi-rondjes om de laatste checks uit te voeren, dan naar het begin van de piste en de remmen nog even testen. Nu flaps down en langzaam vol gas. De Hawker rolt steeds sneller over de tarmac, nu een heel klein beetje hoogteroer en hij is los.

…EN DAN HET LUCHTRUIM IN!

“Een magische moment”, getuigt Jan. Na enkele trimcorrecties krijgt hij zijn zenuwen stilaan onder controle en geniet hij van het mooie jachtvliegtuig dat zich schitterend in de bochten legt. Na een 5-tal minuten is het tijd om te landen, risico’s om zonder brandstof te vallen kan je zeker niet nemen. Na een stalltest vermindert Jan het gas en maakt hij zich klaar voor de landing. De Hawker laat zich ook op lage snelheid perfect sturen. Nu flaps uit en aanvliegen op de piste, wellicht het moeilijkste aan jetvliegen. Het doseren van de turbine en het constant in de gaten houden van je snelheid zijn niet evident. Eenmaal boven de piste zet Jan het gas dicht en rond hij het toestel langzaam af. Door de stick naar voor te duwen worden de remmen geactiveerd. Ongeveer halverwege de piste komt het toestel tot stilstand. De man wordt overweldigd door een tweede intens moment van voldoening, iets wat hij op vandaag nog steeds met geen woorden kan beschrijven. Inmiddels heeft Jan meer dan 35 vluchten kt met zijn Hawker. Als grafisch vormgever in hoofdberoep, combineert hij tijdens zijn hobby zijn creatieve geest met zijn interesse in techniek. Het resultaat uiteindelijk zien vliegen voedt zijn vliegmicrobe.

Meer weten? Jan beschreef het hele bouwproces uitvoerig op:
www.modelbouwforum.nl
bij de rubriek ‘turbine aangedreven’.

Meer recreatieve berichten

Oostende verwelkomt Roadfour bij NSAC
16 november 2022
Win Aircraft of the Belgian Air Force via RateOne
30 oktober 2022
Kunstwerken gemaakt van A380
Een stukje Airbus A380 in je woonkamer?
4 oktober 2022
KSOO Jan Roosen
Jan Roosen, commandant van DTV
18 september 2022
Studeren bij Defensie in Saffraanberg
Zo word je luchtvaarttechnicus!
10 augustus 2022
Vliegen op goede voet
3 augustus 2022
Seaking wordt tijdelijk postkantoor
27 juli 2022
Dakota DC-3
Dakota DC-3 prinses Amalia in Oostende
27 juli 2022
Florian Arndt
Over vliegen, vallen en… opgraven
18 juli 2022
Top Gun Maverick, een eerste recensie
25 mei 2022
Productielijn Sonaca 200
Einde van Sonaca Aircraft productie
23 mei 2022
Vliegtuig Corendon
Wandelen en vliegtuigen spotten
10 mei 2022
Affiche Expo Velzeke
Expo Velzeke: over vliegen, vallen en opgraven
5 mei 2022
Professionele expertise ten dienste van passie
3 mei 2022
Affiche Aalter lezing WOII
Werkgroep B-67 herdenkt start van WOII op 10 mei in Aalter
3 mei 2022
25 jaar NHV Group
Happy Birthday: NHV Group kwarteeuw actief
3 mei 2022
Interieur restaurant Bel Air Deurne
Lunchen met zicht op de landingsbaan kan eindelijk weer
28 april 2022
Thibaut Cappuyns test pilot
Flight Test Engineer
5 april 2022
Dit zijn de piloten van de nieuwe MUG-heli
24 maart 2022
Bier Red Devils
Geproefd en goedgekeurd door de generaal
24 maart 2022
Eerstesteenlegging bij NSAC
Officieel startschot voor bouw van 12 nieuwe vliegtuighangars op Luchthaven Oostende-Brugge
16 februari 2022
Smartlynx luchtvaartmaatschappij
SmartLynx Airlines breidt vloot uit en start aanwervingscampagne
10 februari 2022
F-16's Belgische Luchtmacht
#throwbackthursday 43 jaar geleden
27 januari 2022
Zara Rutherford met Red Devils Pilots
Red Devils verwelkomen Zara Ruhterford in Belgisch luchtruim
20 januari 2022
Zara Rutherford ULM
Breekt 19-jarige Zara Rutherford morgen het wereldrecord?
16 januari 2022
Ontwerp basis Koksijde
Een nieuwe basis voor Koksijde
6 januari 2022
Bij ASL Academy kunnen piloten elektrisch vliegen
19 december 2021
OO-MED vliegtuig ASL
ASL Fly Med
19 december 2021
Philippe Bodson
Philippe Bodson haalt met ASL slag thuis in Luik
19 december 2021
Luc Coesens
6 december 2021
Primeur Bpost: Vliegtuigen met een missie
5 december 2021
Drone op luchthaven
Brussels Airport engageert zich als aandeelhouder in het drone-innovatiebedrijf SkeyDrone van skeyes
19 oktober 2021
Cabinepersoneel Air Belgium
Air Belgium: ABsolutely Royal
17 oktober 2021
Dany en zijn collega's bij de Seaking
Eerste piloot op Seaking
26 augustus 2021
Eric en Fréderic Vormezeele
Jagersnest Brasschaat
16 augustus 2021
Filip Vandeputte Axis Insurance
Denk gerust Aviabel, maar zeg voortaan AXIS Insurance
6 augustus 2021
Chef Tim Boury RateOne
Brussels Airlines serveert sterren aan de hemel
2 augustus 2021
Phillipe Bodson 1
Ondernemen NA corona: de visie van topondernemer Philippe Bodson
2 augustus 2021
SafeSky
SafeSky: niet alleen zien, maar ook gezien worden
20 juli 2021
Waarheen met onze Brusselse luchtvaartcollectie ?
14 juli 2021
Boeing VIVES ontmandeld
Het definitieve einde van een vliegtuig
14 juli 2021
Aankomst vliegtuig in Teuge
Guinness World Record: 18-jarige Travis vliegt solo rond de wereld
12 juli 2021
Voorzitter Seviratus Aureus
Seviratus Aureus, een brug tussen leger en natie
11 juli 2021
Erik Vermeersch manager NSAC
NSAC bouwt aan de toekomst
5 juli 2021
Bezoek Koning Filip op Brussels Airport
10 juni 2021
10.8.2 1972 Hijackb
Vliegtuigkaping Sabena met Netanyahu aan boord
3 juni 2021
Dieter maakt nostalgische droomvluchten met Sabena
28 mei 2021
Greta Plas
AIR TERMINUS
26 mei 2021
Jo VD Woestyne
Wat als… een vliegveld plots een Brexitparking wordt?
25 mei 2021
Schatkamer van Sabena
25 mei 2021
A400 M: Nieuwe vloot
25 mei 2021
De 12 werken van Hercules
20 mei 2021
Cartouche in vlucht
Ken jij Cartouche Air Force al?
21 april 2021
JU 52 OO-AUB link koningshuis
De zus van Prince Philip, en de ramp bij Oostende
11 april 2021
Koen Milis DGLV
Nieuwe wind moet storm binnen DGLV luwen
4 april 2021
Patrick De Roeck
Corona zet abrupt een punt achter 42-jarige pilotencarrière
29 maart 2021
Koen Milis DGLV
Nieuwe app SafeSky moet luchtruim veiliger maken
28 maart 2021
Sabena-Fokker OO-AIN in finals boven Haren
Rechtbank verklaart Nederlands kroonjuweel Fokker failliet
17 maart 2021
Unieke beschildering als eresaluut aan de ‘Mighty Hercs’
16 maart 2021
‘JACHTVLIEGERS vertellen hun verhaal’ leest als een spannend jongensboek
16 maart 2021
Laurence bouwt modellen van toestellen waar ze in haar vorig leven mee vloog
9 maart 2021
Ongeval OO-SJB stewerdess Jacqueline Rombout
Zestig Jaar geleden – De dramatische Vlucht 548 van Sabena
13 februari 2021
Qatar Airways op Brussels Airport
Qatar Airways krijgt eresaluut van brandweer voor decennium op Brussels Airport
3 februari 2021
De sfeervolle opening van de vernieuwde Skyhall, januari 2020.
De Skyhall op Brussels Airport wordt een vaccinatiecentrum
15 januari 2021
Opleiding piloot
Kunnen leerling-piloten hun opleiding in dubbele besturing hernemen?
9 januari 2021
4 Marchetti toestellen
Eindejaar met kleurrijke Marchetti’s in de lucht in plaats van vuurwerk
29 december 2020
B-17 Paul Tibbets
Wevelgem en Enola Gay
26 december 2020
Sabena OO-CBQ
Luchtbrug Congo – Zaventem
25 december 2020
CT02 A400M Belgian Air Force
Airbus levert de eerste A400M aan de Belgische Luchtcomponent
23 december 2020
Restanten vliegtuig in tent
Vliegtuigwrak Lancaster verhuist
20 december 2020
Team BD09 Mirage
Mirage Sensation Flight
12 december 2020
Palmer De Vlieger
Palmer De Vlieger
11 december 2020
Dakota vliegtuig
Recensie boek C-47B Dakota
11 december 2020
Diamond Dart-550 opvolger van de Siai SF260 Marchetti bij de Belgische Luchtmacht?
8 november 2020
Oprichter FlyingGroup Bernard Van Milders
FLYINGGROUP investeert fors!
29 oktober 2020
A400M Atlas, wat een beest!
12 oktober 2020
Achter de schermen bij SABCA
100 jaar SABCA
28 september 2020
Flanders Airport klaar voor de toekomst
28 september 2020
Rik Moons vliegt met ULM
Column – Pan Pan Pan
24 september 2020
Toestel crash Coyette
Na de helikoptercrash: nog steeds moeder van drie, maar ook weduwe en ondernemer
24 september 2020
Badge Sabena Piet Van Riet
Toen gouden strepen nog autoriteit konden afdwingen
24 september 2020
Joke van Vooren in VLOC Oostende
Virtual reality
22 september 2020
Captain Ives Belmans 2019
Belgische piloot in het Rijk van de sjeiks
13 september 2020
Piloot Martin Leeuwis
Jachtvliegers doen een boekje open
13 september 2020
Vertrekkende luchtballonnen
Luchtballonen brengen zorgverleners in de wolken
8 september 2020
Cover Het Droneboek
Het droneboek van André Jansens
3 september 2020
Piloten Nils en Stijn
Na de Sea King nu ook Agusta A109 voor studenten van het VLOC
2 september 2020
Screenshot op RateOne website
Luchtvaartgeschiedenis.be en RateOne bundelen de krachten
22 augustus 2020
Piloot Anneleen Smits
Zonnig of niet, laat je nooit verrassen!
23 juni 2020
Sabca vestiging in Charleroi
Eeuweling Sabca terug in Belgische handen
20 juni 2020
Sabena Aerospace en North Sea Aviation Center parkeren vliegtuigen in Oostende
15 juni 2020
Zicht vanuit een helikopter cockpit
Opleiding tot vliegtuig- of helikopterpiloot geschrapt voor subsisies KMO-portefeuille
12 juni 2020
Philippe Bodson
Philippe Bodson lanceert ASL FLY EXECUTIVE: onbezorgd vliegen zoals in de jaren ’70
11 juni 2020
Versoepeling corona-maatregelen voor lichte luchtvaart
31 mei 2020
Partnership tussen The Aviation Factory en North Sea Aviation Center in Oostende
23 mei 2020
In vlucht
Federaties halen slag thuis! Luchtsport terug mogelijk vanaf 11 mei 2020.
10 mei 2020
Paul Windey
Ook recreatieve piloten willen zo snel mogelijk opnieuw de lucht in.
5 mei 2020
Sun Air, vanaf september 2020 op Brussels Airport
Brussels Airport verwelkomt Sun-Air vanaf september 2020
23 april 2020
Koninklijke Aeroclub Keiheuvel neemt afscheid van Mon
20 april 2020
A400M MSN104
Eerste vlucht van de Airbus A400M van het Luxemburgse leger
14 april 2020