Niet alleen gevechtspiloten vliegen met straaljagers!

Jachtpiloot worden? Sommigen blijven liever vol bewondering kijken naar deze machtige toestellen, veilig met beide voetjes op de grond. Dat wil niet zeggen dat je nooit een straaljager kunt besturen. Neem nu bijvoorbeeld hobbyist Jan Becaus (49) uit het Oost-Vlaamse Bellem. Hij bouwde zijn eigen Hawker Hunter, voor hem nog steeds een van de mooiste naoorlogse jets.

Jan Becaus met z'n Hawker Hunter
Jan Becaus met z’n Hawker Hunter

Jan moet ongeveer 12 jaar geweest zijn toen hij al gefascineerd was door modelbouw. In zijn geboortedorp Zomergem was hij vaste klant bij de lokale modelbouwclub ‘Blue Birds’. Hij ging er kijken naar de met methanol aangedreven vliegtuigjes vervaardigd uit balsa en triplexhout. Zelf zo’n vliegtuigje bezitten, daar droomde de jongeman van. Op zijn zestiende kocht hij een tweedehands toestelletje met zijn zelfverdiende centen. Hij werd meteen lid van de club en is dat tot op vandaag nog steeds.

Hawker Hunter in volle vaart
Hawker Hunter in volle vaart

Zes jaar geleden groeide Jans interesse voor turbine aangedreven modellen. Hiermee vliegen in Zomergem mag niet, dus trok hij naar de modelbouwclub in het Franse Maubeuge. Voor de bouw van zijn vliegtuig startte hij zijn zoektocht op het internet. Hij kwam bij Mick Reeves in Groot-Brittannië uit, die de ruwe romp voor het toestel zou vervaardigen uit kunststof.

Acht maanden verstreken tot de bestelling bij Jan arriveerde en hij echt aan zijn bouwproject kon beginnen. Hij had veel info en documentatie verzameld over de Hawker Hunter model F6, het toestel dat hij wou bouwen. Hij ging zelfs nog een stap verder. Het zou het toestel 7JB van de Belgische luchtmacht worden. Nabij Chièvres wist Jan nog zo’n toestel staan. Hij reed ernaartoe om details van het toestel vast te leggen op foto.

Via een paar Britse enthousiastelingen kreeg hij zelfs de plannen voor de bouw van de originele vleugels. De ribben en spanten vervaardigen was een monnikenwerk, maar maandenlang zette Jan door tot zijn Hawker de waarheidsgetrouwe vorm begon aan te nemen. Ook de visuele sporen die op de echte jagers nablijven door de jarenlange dienst, bootste hij zorgvuldig na. De elektronische onderdelen en de miniturbine had hij ondertussen ook aangeschaft. Want high-end elektronica heeft ook zijn weg gevonden naar de modelbouwwereld. Zo bouwde Jan een gyro in voor de stabiliteit, gps-ontvanger, digitale servo’s… Zelfs het elektrisch intrekbaar landingsgestel met pneumatische remmen werd na veel vallen en opstaan in de vleugels gemonteerd. De totale kostprijs van de Hawker moet volgens Jan rond de 5000 euro liggen, wat naar hedendaagse normen vrij laag is voor een jet. Voor een kant-en-klaar toestel is 15.000 euro al lang geen uitzondering meer. Als je zelf een toestel bouwt kan je de kostprijs sterk drukken, zolang je de werkuren niet meetelt. Ruimte voor bouwfouten heb je niet. Het streefgewicht voor het toestel was 10 kilo. Met zo’n gevaarte voorzien van 3 liter kerosine en een gloeiendhete turbine met een stuwkracht van 9,5 kilo, kan je je geen crash permitteren.

15 APRIL 2018, HET MOMENT VAN DE WAARHEID!

Na 2 jaar bouwen is de Hawker klaar voor de eerste vlucht. In Maubeuge is er een tarmacpiste van +/- 125 meter lang. Dat is niet overdreven veel voor de Hawker die beschikt over vleugels met een groot draagoppervlak die de opstijg- en landingssnelheid moeten beperken. Jan overloopt zorgvuldig zijn checklist: Alles nog eens gecontroleerd. Zwaartepunt oké? Batterijen opgeladen? Getankt? Vliegtijd ingesteld? De spanning stijgt en de belangstelling van het toestel dat voor het eerst de lucht ingaat is groot. “Collega-piloten willen graag een handje helpen, allemaal goed bedoeld, maar op zo’n momenten word je het liefst met rust gelaten,” dixit Jan.

DE TURBINE WORDT OPGESTART…

Eerst nog paar taxi-rondjes om de laatste checks uit te voeren, dan naar het begin van de piste en de remmen nog even testen. Nu flaps down en langzaam vol gas. De Hawker rolt steeds sneller over de tarmac, nu een heel klein beetje hoogteroer en hij is los.

…EN DAN HET LUCHTRUIM IN!

“Een magische moment”, getuigt Jan. Na enkele trimcorrecties krijgt hij zijn zenuwen stilaan onder controle en geniet hij van het mooie jachtvliegtuig dat zich schitterend in de bochten legt. Na een 5-tal minuten is het tijd om te landen, risico’s om zonder brandstof te vallen kan je zeker niet nemen. Na een stalltest vermindert Jan het gas en maakt hij zich klaar voor de landing. De Hawker laat zich ook op lage snelheid perfect sturen. Nu flaps uit en aanvliegen op de piste, wellicht het moeilijkste aan jetvliegen. Het doseren van de turbine en het constant in de gaten houden van je snelheid zijn niet evident. Eenmaal boven de piste zet Jan het gas dicht en rond hij het toestel langzaam af. Door de stick naar voor te duwen worden de remmen geactiveerd. Ongeveer halverwege de piste komt het toestel tot stilstand. De man wordt overweldigd door een tweede intens moment van voldoening, iets wat hij op vandaag nog steeds met geen woorden kan beschrijven. Inmiddels heeft Jan meer dan 35 vluchten kt met zijn Hawker. Als grafisch vormgever in hoofdberoep, combineert hij tijdens zijn hobby zijn creatieve geest met zijn interesse in techniek. Het resultaat uiteindelijk zien vliegen voedt zijn vliegmicrobe.

Meer weten? Jan beschreef het hele bouwproces uitvoerig op:
www.modelbouwforum.nl
bij de rubriek ‘turbine aangedreven’.

Meer recreatieve berichten

A400M Atlas, wat een beest!
12 oktober 2020
Achter de schermen bij SABCA
100 jaar SABCA
28 september 2020
Flanders Airport klaar voor de toekomst
28 september 2020
Rik Moons vliegt met ULM
Column – Pan Pan Pan
24 september 2020
Toestel crash Coyette
Na de helikoptercrash: nog steeds moeder van drie, maar ook weduwe en ondernemer
24 september 2020
Badge Sabena Piet Van Riet
Toen gouden strepen nog autoriteit konden afdwingen
24 september 2020
Joke van Vooren in VLOC Oostende
Virtual reality
22 september 2020
Captain Ives Belmans 2019
Belgische piloot in het Rijk van de sjeiks
13 september 2020
Piloot Martin Leeuwis
Jachtvliegers doen een boekje open
13 september 2020
Vertrekkende luchtballonnen
Luchtballonen brengen zorgverleners in de wolken
8 september 2020
Cover Het Droneboek
Het droneboek van André Jansens
3 september 2020
Piloten Nils en Stijn
Na de Sea King nu ook Agusta A109 voor studenten van het VLOC
2 september 2020
Screenshot op RateOne website
Luchtvaartgeschiedenis.be en RateOne bundelen de krachten
22 augustus 2020
Piloot Anneleen Smits
Zonnig of niet, laat je nooit verrassen!
23 juni 2020
Sabca vestiging in Charleroi
Eeuweling Sabca terug in Belgische handen
20 juni 2020
Sabena Aerospace en North Sea Aviation Center parkeren vliegtuigen in Oostende
15 juni 2020
Zicht vanuit een helikopter cockpit
Opleiding tot vliegtuig- of helikopterpiloot geschrapt voor subsisies KMO-portefeuille
12 juni 2020
Philippe Bodson
Philippe Bodson lanceert ASL FLY EXECUTIVE: onbezorgd vliegen zoals in de jaren ’70
11 juni 2020
Versoepeling corona-maatregelen voor lichte luchtvaart
31 mei 2020
Partnership tussen The Aviation Factory en North Sea Aviation Center in Oostende
23 mei 2020
In vlucht
Federaties halen slag thuis! Luchtsport terug mogelijk vanaf 11 mei 2020.
10 mei 2020
Ook recreatieve piloten willen zo snel mogelijk opnieuw de lucht in.
5 mei 2020
Sun Air, vanaf september 2020 op Brussels Airport
Brussels Airport verwelkomt Sun-Air vanaf september 2020
23 april 2020
Koninklijke Aeroclub Keiheuvel neemt afscheid van Mon
20 april 2020
A400M MSN104
Eerste vlucht van de Airbus A400M van het Luxemburgse leger
14 april 2020
De sfeervolle opening van de vernieuwde Skyhall, januari 2020.
Skyhall: nieuwe bestemming voor iconisch luchthavengebouw
4 april 2020
Gevolg COVID-19: raken jonge piloten ooit nog aan een job?
2 april 2020
10-12/9/21
Sanicole Airshow
2 april 2020
Air Antwerp logo
Ook Air Antwerp schort vluchten op vanaf 22 maart
18 maart 2020
10/10/20
Brussels Aviation Collectible Show
Zaventem
6 maart 2020
Repatriëring Europeanen uit Wuhan via Melsbroek
31 januari 2020
vliegtuig Brussels Airlines
Schorsing alle vluchten bij Brussels Airlines vanaf zaterdag 21 maart.
29 januari 2020
Piloot en 2 toeschouwers komen om tijdens airshow in Guatemala
18 januari 2020
Sabena, het turbulente verhaal van een pionier
1 januari 2020
Betekenis van de strepen van een piloot
27 december 2019
Een warme actie t.v.v. FONAVIBEL
24 december 2019
Fonavibel, een warme blik achter de schermen van de Belgische Luchtmacht
24 december 2019
Orgaantransport: een race tegen de tijd!
24 december 2019
Eerste editie, valse start
24 december 2019
De MUG-heli, een onbetaalbaar verschil
24 december 2019
Hoogvliegers: een sterk staaltje ‘Top Gun’ uit Nederland
23 december 2019
Glenn Miller 75 jaar geleden verdwenen tijdens vlucht
16 december 2019
Militaire luchtverkeersleiders definitief verhuisd
3 december 2019
BIV op vliegtuigen? Het aandeel luchtvaart is verwaarloosbaar: slechts 0,02 %
14 november 2019
Jean-Pierre De muyt
Special Job @ BELGOCONTROL
14 november 2019
Marchetti
50 jaar Marchetti
14 november 2019
Jos snor palmers
In het hol van de… Tiger
14 november 2019
CO2 uitstoot vliegtuig
Wat met BIV op vliegtuigen?
10 november 2019
Bram Vermeulen
Wist je dat… de nieuwe weerman luchtcadet was?
8 november 2019
IACE: Belgische luchtcadetten slaan vleugels uit in het buitenland
8 november 2019
Thermiek, de motor voor zweefvliegers
8 november 2019
Nancy Vermeulen
Piloot worden was geen droom, enkel een stap in de goede richting
8 november 2019
Renaud ‘Grat’ Thys Van de Belgische valk naar de Canadese horzel
8 november 2019
F-35, de keuze is gemaakt
8 november 2019
Vleugels, de ultieme beloning voor elke luchtcadet
7 november 2019
meaux airshow 2020
28/06/20
Meaux Airshow
Meaux Esbly Airport, Isles-lès-Villenoy, Frankrijk
4 november 2019
Aankomst eerste F-35 alvast ‘niet onzichtbaar’
3 november 2019
Helikopter kopen of huren?
31 oktober 2019
Belgisch kampioen kunstvliegen 2018
31 oktober 2019
Niky Terzakis, CEO van Air Belgium
31 oktober 2019
Icarus bronsgieterij rate one
Waar dromen versmelten tot kunstwerken
31 oktober 2019
Piere d'ardenne Alfako Rate One
Pilotenopleiding, waar loopt het mis?
31 oktober 2019
info
Air Antwerp biedt via KLM extra diensten aan en mikt op extra omzet
27 oktober 2019
Lady Bush Pilot
10 oktober 2019
International Air Cadet Exchange 2019
10 oktober 2019
Pegasus, is niet het enige paard dat vliegt
10 oktober 2019
Prom 70C Brothers in Arms
10 oktober 2019
Weemoed geïnkt op een gevoelige huid
4 oktober 2019
Op de grond of in de lucht… deze boxers presteren altijd!
4 oktober 2019
20/9/20
Flandre Lys Airshow
Merville
19 september 2019
21/7/20
Nationale feestdag
Brussel/Bruxelles
19 september 2019
16-18/7/21
Royal Internationa Air Tattoo
RAF Fairford
19 september 2019
12/6/20
50 jaar Midden-Zeeland Airshow
Arnemuiden
19 september 2019
14-17/4/21
Aero Friedrichshafen
Friedrichshafen
19 september 2019
Sensation flight aan boord van een Mirage M5B
19 september 2019
Euravia Rate One
Zeg niet zomaar ‘studentenclub’ tegen EUROAVIA
19 september 2019
FlyAdvisor: Discover Poland
19 september 2019
FlyAdvisor Knokke EBKW
5 september 2019
De laatste vlucht van koning Boudewijn
5 september 2019
Bruegel siert zesde Belgian Icon-vliegtuig van Brussels Airlines
5 september 2019
‘Musée de l’ALAT et de l’Hélicoptère’, walhalla voor helikopterfanaten
5 september 2019
A(i)rtistic: Liévin d’Ydewalle
14 augustus 2019
RBAC – IACE 2019
23 juli 2019
Air Astrid
9 juli 2019
Achter de schermen bij Airbus in Sevilla: A400M in productie
1 mei 2019
Terugblik: Marc Emonts-Gast
1 mei 2019
RS05 op rust in Oostende
19 januari 2019
Primeur uit Antwerpen: medisch transport via drones
6 december 2018
Vleugels krijg je niet zomaar, je moet ze verdienen
7 november 2018
FlyAdvisor: dagje Midden-Zeeland
14 september 2018