fbpx

Op de grond of in de lucht… deze boxers presteren altijd!

Porsche

Na een testrit op het tarmac van Koksijde Air Base, waar onze Porsche Cayman 718 T even mocht verbroederden met de NH90 Caiman helikopter, is de volgende bestemming het vliegveld van Wevelgem. Daar staat ook een Porsche, al is het dan geen auto, maar wel de motor van het sportvliegtuig OO-FWD.

Pierre Dardenne met z'n Porsche
Pierre Dardenne met z’n Porsche

Pierre Dardenne, eigenaar van vliegschool Alfako, schuift de schurende ijzeren deuren van een loods open. “Daar staat hij, ‘de’ Porsche. Werkelijk een toptoestel om mee te vliegen. Een motor die zijn gelijke niet kent. Topmateriaal!”, benadrukt Pierre met enige trots.

Net zoals voor in de auto’s, lanceerde het Duitse merk Porsche boxer-motoren, maar dan voor vliegtuigen. Een boxermotor is een motor waarbij de cilinders horizontaal recht tegenover elkaar gepositioneerd zijn. Bij de auto’s gaat het om 6 cilinders, net zoals voor de vliegtuigmotoren. Dit heeft als voordeel dat het motorblok minder hoog is en dus geringer ruimte inneemt. Extra voordeel is dat het zwaartepunt van een dergelijke motor lager komt te liggen. Een uniek motorconcept dat weinig of geen andere merken kunnen evenaren.

Na een periode op non-actief te staan in de luchtvaartsector, beslisten de creatieve en technische breinen van Porsche om begin de jaren ’80 een motor op de markt te brengen, gebaseerd op hun beroemde luchtgekoelde 3,2 l exemplaar uit hun sportwagen 911. En daar slaagden ze dan ook in. De vliegtuigmotor PFM (Porsche Flight Engines) 3200 was een luchtgekoelde 3,2 zescilinder motor met tweevoudige elektronische onsteking, een tweede alternator, dubbele nokkenas en alles volledig computergestuurd. Verder werden er nog enkele technische wijzigingen aangebracht, steeds met de automotor als basis.

De motor produceerde 212 pk voor take-off bij 5300 toeren/minuut. Een schroef mag natuurlijk niet zo snel draaien en daarvoor werd een reductiebox aangebracht om de driebladschroef met variabele pas tot een maximum aantal toeren te brengen van 2200 rpm. Deze motor wordt gebruikt net zoals een turboprop. Alles gebeurt volledig automatisch: brandstofmengeling, schroefsnelheid, ontsteking… De regeling van de motor gebeurt met een hendel waarmee het verbruik wordt gecontroleerd. Het nodig vermogen komt vanzelf. “Wat prestaties betreft een echte hoogvlieger,” glundert Pierre.

De aanpassing van het type ROBIN DR-400RP was een uitmunten-de operatie. Dit eenmotorig vliegtuig met 4 zitplaatsen bereikt de prestaties van de zwaarste eenmotorige toestellen zoals Beechcraft, Mooney enzovoort. Daarenboven ligt het verbruik ongeveer 25% lager bij gelijke prestaties. Gewone autobenzine is perfect bruikbaar in plaats van de dure Avgas.

Uiteindelijk zou de fabrikant er slechts een 50-tal(*) produceren. Volgens Pierre, die trouwens een van de weinige personen is die gecertifieerd werd om aan deze motoren te werken en ook te verkopen, een spijtige zaak en een verloren investering. Een uitmuntend product, een sterk merk…

Waar liep het mis?

Pierre: ”Het Porsche management heeft het product volgens mij totaal verkeerd in de markt gezet en ook veel te weinig gepromoot. Daarnaast werd er amper gecommuniceerd naar de technici. Vergeet niet dat het advies van technisch personeel een belangrijke rol speelt in het aankoopbeslissingsproces. Daarnaast werd er zelden ingezet op opleiding en begeleiding voor deze mensen. De komst van zo’n moderne motor, waarop nauwelijks onderhoud nodig is, was voor de techniekers een volledig nieuw gegeven. Zij misten een accurate briefing.”

“Daarnaast had je ook Lycoming, de producent van vliegtuigmotoren die door de meeste vliegtuigbouwers wereldwijd worden gebruikt. Een sterke speler die de markt domineerde, helemaal niet eenvoudig als je van nul marktaandeel moet veroveren.”

De motor
De motor

“Er waren nochtans een pak voordelen aan de motor. Het grootste pluspunt was zonder twijfel de betrouwbaarheid. Deze motor had een levensduur vergelijkbaar met alle andere motormerken, maar had zo goed als geen problemen en had heel weinig onderhoud nodig. De prestaties waren enorm en de prijs was concurrentieel met die van de andere spelers op de markt. Uiteindelijk wisten ze een paar merken te overtuigen om vliegtuigen te bouwen met de Porsche motoren. Zo brachten o.a. Mooney, Cessna en Robin enkele toestellen op de markt.” In 2000 besliste Porsche om ermee te stoppen. Ook de onderdelen werden niet meer geproduceerd. Enkel diegenen zoals Pierre die voldoende wisselstukken hadden gekocht konden deze motoren verder onderhouden.

Helaas komt hier nu stilaan wel een einde aan. Ondanks alle inspanningen om deze motoren luchtwaardig te houden, zal men er zich toch moeten bij neerleggen. Het exemplaar dat bij Alfako staat is eigendom van een fanaat en is meteen de laatste Porsche motor die in omloop is in België. Ondanks alles is Pierre nog steeds Porsche-fan en vindt hij het fantastisch om er nog een in huis te hebben. “Het toestel vliegt als geen ander!”, getuigt Pierre.

(*) verschillende bronnen vermelden andere aantallen, telkens tussen de 50 en 80 stuks.

Na de vlucht met de Robin Porsche, stappen we terug in onze Cayman 718. Hierbij de bevindingen van onze testpiloot Fi-lip Dewulf: De Cayman 718 T is een instapmodel uit het Porsche-gamma. De T staat hier niet voor turbo (hij heeft er nochtans één), maar voor Touring, wat een iets radicalere versie is van deze sportcoupé met centrale 4-cilinder boxer-motor. Een Cayman voor puristen, zo noemt Porsche hem.

Porsche
Porsche

De turbomotor levert 300 pk en is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde 6-versnellingsbak. Schakelen doet hij vlot met de korte en goed in de hand liggende versnellingspook. Alleen de achteruitversnelling inschakelen ging wat stroef en is even wennen. Hij trekt vlot naar zijn maximumtoerental van 6500 toeren/minuut en koppel van 380 Nm. Dit met zijn alom gekende brom achter de ze-tels. Boven 3000 toeren laat hij echt zijn tanden zien en gaat de snelheidsmeter heel snel naar snelheden die een gevaar vormen voor je rijbewijs. Optrekken van 0 naar 100 km/u doet hij in 5,3 seconden en zijn top ligt op 275 km/u.

In de Sport- en Sport Plus stand, te bedienen via het wieltje onder-aan het sportstuur, beschikt hij over een dynamisch gaspedaal-terugslag-functie en worden stuur en chassis aangepast. En dat voel je. Hiervoor koop je een Porsche!

Er wordt wel eens beweerd dat een Porsche sneller afremt dan hij optrekt. Dit is hier het bewijs. Geventileerde en geperforeerde schijfremmen rondom met 20-duimsvelgen zijn standaard. Evenzeer sportwagen waardig. De Porsche kleeft voorts aan de weg en is uiterst stabiel en baanvast. Laag vliegen dus. Hiervoor beschikt hij over het PASM (Porsche Stability Management) in combinatie met een 20 mm verlaagd onderstel. Natuurlijk met achterwielaandrijving en vooral bij nat weer kan dit al eens leiden tot een achterkant die de voorkant wilt inhalen, zeker in Sport of Sport Plus. Overstuur heet zoiets, rijplezier noemen wij dat.

Wat comfort betreft is dit een auto met 2 gezichten. Enerzijds kun je rustig cruisen in de prima steunende sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen, afgewerkt met het cijfer ‘718’ erop geborduurd. Even later is dit een sportauto ‘pur sang’. Instappen gaat vlot, bij het uitstappen is enige lenigheid aangewezen, je zit immers laag. De zetels zijn wel in de hoogte verstelbaar en samen met het perfecte stuur, vindt iedereen een perfecte rijhouding. Sturen doet onze 718 prima. Perfect in de hand liggend sportstuur, dat tevens in de hoogte verstelbaar is. Heel direct stuurgevoel, zoals een sportwagen moet zijn met correcte centrering en feedback. Startprijs vanaf 65 469,- euro. Onze testwagen kostte met enkel metaalglanslak, cruise control, interieurpakket Carrera T en parkassist aan opties al 72 200,- euro. Mits wat gulzigheid door de opties heen, kom je al snel aan bedragen van 90 000,- euro of meer. Een Porsche blijft een begerenswaardige auto, ook al is deze “slechts” een 4-cilinder. Wij zijn fan van zijn baanvastheid, vermogen en rijplezier. Porsche motoren, presteren doen ze! Of dat nu op de baan is of in de lucht…

Porsche Cayman
Porsche Cayman
PLUS
  • prestaties
  • rijplezier in het algemeen
  • remmen
MIN
  • basisprijs en prijs van opties
  • standaarduitrusting
  • functionaliteit
    (weinig bergvakken)

Meer recreatieve berichten

Werkzaamheden runway Oostende 2024
Luchthaven Oostende-Brugge gesloten voor cruciale renovatiewerkzaamheden
26 januari 2024
Foto Lochheed Martin, eerste Belgische F-35 roll-out
Eerste Belgische F-35 overhandigd door Lockheed Martin
11 december 2023
Patrouille Tranchant
16 september 2023
Cover RateOne editie 19
Wat lees je in RateOne 19?
2 september 2023
A400M van de 3-ship formatie vliegt onder een helderblauwe hemel richting Brussel voor het luchtdefilé.
Koninklijk luchtdefilé: 10 jaar Koning Filip
25 juli 2023
Luc Fonteyne nog steeds elke dag actief met zijn paramotoren
Van automechanicus tot hoogvliegende innovator
19 juli 2023
Air Traffic Control Officer (ATCO) Samira Moutawakil
Special job: luchtverkeersleider
10 juli 2023
Cover RateOne editie 18
Wat lees je in RateOne 18?
3 juli 2023
Vliegtuigen op tarmac luchthaven Antwerpen
Eeuwfeest Antwerp Airport met Fly-In en Vliegshow
3 mei 2023
Avro Lancaster cockpit
Lancaster boven België
27 april 2023
Cover RateOne editie 17 Striptekenaar Thomas Du Caju
Wat lees je in RateOne 17?
11 maart 2023
Tailwheel Meet niet langer in Geraardsbergen
26 januari 2023
Skywings OO-SKY Fotocredits Skywings
Skywings gaat piloten opleiden voor de Lufthansa Group
26 januari 2023
De Birdman van Florennes
13 december 2022
Van tweedekker naar Space Shuttle
12 december 2022
Frank De Winne, bezieler van het Europese astronautenkorps
12 december 2022
Zo dicht bij mijn vader
9 december 2022
Drie reusachtige Russen
9 december 2022
Falcon Autumn 2022
Falcon Autumn 2022: grootscheepse helikopteroefeningen
7 december 2022
Sinterklaas Belgian Air Force
Sinterklaas maakt 10 RateOne-lezers gelukkig
6 december 2022
Oostende verwelkomt Roadfour bij NSAC
16 november 2022
Win Aircraft of the Belgian Air Force via RateOne
30 oktober 2022
Kunstwerken gemaakt van A380
Een stukje Airbus A380 in je woonkamer?
4 oktober 2022
KSOO Jan Roosen
Jan Roosen, commandant van DTV
18 september 2022
Studeren bij Defensie in Saffraanberg
Zo word je luchtvaarttechnicus!
10 augustus 2022
Vliegen op goede voet
3 augustus 2022
Seaking wordt tijdelijk postkantoor
27 juli 2022
Dakota DC-3
Dakota DC-3 prinses Amalia in Oostende
27 juli 2022
Florian Arndt
Over vliegen, vallen en… opgraven
18 juli 2022
Top Gun Maverick, een eerste recensie
25 mei 2022
Productielijn Sonaca 200
Einde van Sonaca Aircraft productie
23 mei 2022
Vliegtuig Corendon
Wandelen en vliegtuigen spotten
10 mei 2022
Affiche Expo Velzeke
Expo Velzeke: over vliegen, vallen en opgraven
5 mei 2022
Professionele expertise ten dienste van passie
3 mei 2022
Affiche Aalter lezing WOII
Werkgroep B-67 herdenkt start van WOII op 10 mei in Aalter
3 mei 2022
25 jaar NHV Group
Happy Birthday: NHV Group kwarteeuw actief
3 mei 2022
Interieur restaurant Bel Air Deurne
Lunchen met zicht op de landingsbaan kan eindelijk weer
28 april 2022
Thibaut Cappuyns test pilot
Flight Test Engineer
5 april 2022
Dit zijn de piloten van de nieuwe MUG-heli
24 maart 2022
Bier Red Devils
Geproefd en goedgekeurd door de generaal
24 maart 2022
Eerstesteenlegging bij NSAC
Officieel startschot voor bouw van 12 nieuwe vliegtuighangars op Luchthaven Oostende-Brugge
16 februari 2022
Smartlynx luchtvaartmaatschappij
SmartLynx Airlines breidt vloot uit en start aanwervingscampagne
10 februari 2022
F-16's Belgische Luchtmacht
#throwbackthursday 43 jaar geleden
27 januari 2022
Zara Rutherford met Red Devils Pilots
Red Devils verwelkomen Zara Ruhterford in Belgisch luchtruim
20 januari 2022
Zara Rutherford ULM
Breekt 19-jarige Zara Rutherford morgen het wereldrecord?
16 januari 2022
Ontwerp basis Koksijde
Een nieuwe basis voor Koksijde
6 januari 2022
Bij ASL Academy kunnen piloten elektrisch vliegen
19 december 2021
OO-MED vliegtuig ASL
ASL Fly Med
19 december 2021
Philippe Bodson
Philippe Bodson haalt met ASL slag thuis in Luik
19 december 2021
Luc Coesens
6 december 2021
Primeur Bpost: Vliegtuigen met een missie
5 december 2021
Drone op luchthaven
Brussels Airport engageert zich als aandeelhouder in het drone-innovatiebedrijf SkeyDrone van skeyes
19 oktober 2021
Cabinepersoneel Air Belgium
Air Belgium: ABsolutely Royal
17 oktober 2021
Dany en zijn collega's bij de Seaking
Eerste piloot op Seaking
26 augustus 2021
Eric en Fréderic Vormezeele
Jagersnest Brasschaat
16 augustus 2021
Filip Vandeputte Axis Insurance
Denk gerust Aviabel, maar zeg voortaan AXIS Insurance
6 augustus 2021
Chef Tim Boury RateOne
Brussels Airlines serveert sterren aan de hemel
2 augustus 2021
Phillipe Bodson 1
Ondernemen NA corona: de visie van topondernemer Philippe Bodson
2 augustus 2021
SafeSky
SafeSky: niet alleen zien, maar ook gezien worden
20 juli 2021
Waarheen met onze Brusselse luchtvaartcollectie ?
14 juli 2021
Boeing VIVES ontmandeld
Het definitieve einde van een vliegtuig
14 juli 2021
Aankomst vliegtuig in Teuge
Guinness World Record: 18-jarige Travis vliegt solo rond de wereld
12 juli 2021
Voorzitter Seviratus Aureus
Seviratus Aureus, een brug tussen leger en natie
11 juli 2021
Erik Vermeersch manager NSAC
NSAC bouwt aan de toekomst
5 juli 2021
Bezoek Koning Filip op Brussels Airport
10 juni 2021
10.8.2 1972 Hijackb
Vliegtuigkaping Sabena met Netanyahu aan boord
3 juni 2021
Dieter maakt nostalgische droomvluchten met Sabena
28 mei 2021
Greta Plas
AIR TERMINUS
26 mei 2021
Jo VD Woestyne
Wat als… een vliegveld plots een Brexitparking wordt?
25 mei 2021
Schatkamer van Sabena
25 mei 2021
A400 M: Nieuwe vloot
25 mei 2021
De 12 werken van Hercules
20 mei 2021
Cartouche in vlucht
Ken jij Cartouche Air Force al?
21 april 2021
JU 52 OO-AUB link koningshuis
De zus van Prince Philip, en de ramp bij Oostende
11 april 2021
Koen Milis DGLV
Nieuwe wind moet storm binnen DGLV luwen
4 april 2021
Patrick De Roeck
Corona zet abrupt een punt achter 42-jarige pilotencarrière
29 maart 2021
Koen Milis DGLV
Nieuwe app SafeSky moet luchtruim veiliger maken
28 maart 2021
Sabena-Fokker OO-AIN in finals boven Haren
Rechtbank verklaart Nederlands kroonjuweel Fokker failliet
17 maart 2021
Unieke beschildering als eresaluut aan de ‘Mighty Hercs’
16 maart 2021
‘JACHTVLIEGERS vertellen hun verhaal’ leest als een spannend jongensboek
16 maart 2021
Laurence bouwt modellen van toestellen waar ze in haar vorig leven mee vloog
9 maart 2021
Ongeval OO-SJB stewerdess Jacqueline Rombout
Zestig Jaar geleden – De dramatische Vlucht 548 van Sabena
13 februari 2021
Qatar Airways op Brussels Airport
Qatar Airways krijgt eresaluut van brandweer voor decennium op Brussels Airport
3 februari 2021
De sfeervolle opening van de vernieuwde Skyhall, januari 2020.
De Skyhall op Brussels Airport wordt een vaccinatiecentrum
15 januari 2021
Opleiding piloot
Kunnen leerling-piloten hun opleiding in dubbele besturing hernemen?
9 januari 2021
4 Marchetti toestellen
Eindejaar met kleurrijke Marchetti’s in de lucht in plaats van vuurwerk
29 december 2020
B-17 Paul Tibbets
Wevelgem en Enola Gay
26 december 2020
Sabena OO-CBQ
Luchtbrug Congo – Zaventem
25 december 2020
CT02 A400M Belgian Air Force
Airbus levert de eerste A400M aan de Belgische Luchtcomponent
23 december 2020
Restanten vliegtuig in tent
Vliegtuigwrak Lancaster verhuist
20 december 2020
Team BD09 Mirage
Mirage Sensation Flight
12 december 2020
Palmer De Vlieger
Palmer De Vlieger
11 december 2020
Dakota vliegtuig
Recensie boek C-47B Dakota
11 december 2020
Diamond Dart-550 opvolger van de Siai SF260 Marchetti bij de Belgische Luchtmacht?
8 november 2020
Oprichter FlyingGroup Bernard Van Milders
FLYINGGROUP investeert fors!
29 oktober 2020
A400M Atlas, wat een beest!
12 oktober 2020
Achter de schermen bij SABCA
100 jaar SABCA
28 september 2020
Flanders Airport klaar voor de toekomst
28 september 2020
Rik Moons vliegt met ULM
Column – Pan Pan Pan
24 september 2020
Toestel crash Coyette
Na de helikoptercrash: nog steeds moeder van drie, maar ook weduwe en ondernemer
24 september 2020