Op de grond of in de lucht… deze boxers presteren altijd!

Porsche

Na een testrit op het tarmac van Koksijde Air Base, waar onze Porsche Cayman 718 T even mocht verbroederden met de NH90 Caiman helikopter, is de volgende bestemming het vliegveld van Wevelgem. Daar staat ook een Porsche, al is het dan geen auto, maar wel de motor van het sportvliegtuig OO-FWD.

Pierre Dardenne met z'n Porsche
Pierre Dardenne met z’n Porsche

Pierre Dardenne, eigenaar van vliegschool Alfako, schuift de schurende ijzeren deuren van een loods open. “Daar staat hij, ‘de’ Porsche. Werkelijk een toptoestel om mee te vliegen. Een motor die zijn gelijke niet kent. Topmateriaal!”, benadrukt Pierre met enige trots.

Net zoals voor in de auto’s, lanceerde het Duitse merk Porsche boxer-motoren, maar dan voor vliegtuigen. Een boxermotor is een motor waarbij de cilinders horizontaal recht tegenover elkaar gepositioneerd zijn. Bij de auto’s gaat het om 6 cilinders, net zoals voor de vliegtuigmotoren. Dit heeft als voordeel dat het motorblok minder hoog is en dus geringer ruimte inneemt. Extra voordeel is dat het zwaartepunt van een dergelijke motor lager komt te liggen. Een uniek motorconcept dat weinig of geen andere merken kunnen evenaren.

Na een periode op non-actief te staan in de luchtvaartsector, beslisten de creatieve en technische breinen van Porsche om begin de jaren ’80 een motor op de markt te brengen, gebaseerd op hun beroemde luchtgekoelde 3,2 l exemplaar uit hun sportwagen 911. En daar slaagden ze dan ook in. De vliegtuigmotor PFM (Porsche Flight Engines) 3200 was een luchtgekoelde 3,2 zescilinder motor met tweevoudige elektronische onsteking, een tweede alternator, dubbele nokkenas en alles volledig computergestuurd. Verder werden er nog enkele technische wijzigingen aangebracht, steeds met de automotor als basis.

De motor produceerde 212 pk voor take-off bij 5300 toeren/minuut. Een schroef mag natuurlijk niet zo snel draaien en daarvoor werd een reductiebox aangebracht om de driebladschroef met variabele pas tot een maximum aantal toeren te brengen van 2200 rpm. Deze motor wordt gebruikt net zoals een turboprop. Alles gebeurt volledig automatisch: brandstofmengeling, schroefsnelheid, ontsteking… De regeling van de motor gebeurt met een hendel waarmee het verbruik wordt gecontroleerd. Het nodig vermogen komt vanzelf. “Wat prestaties betreft een echte hoogvlieger,” glundert Pierre.

De aanpassing van het type ROBIN DR-400RP was een uitmunten-de operatie. Dit eenmotorig vliegtuig met 4 zitplaatsen bereikt de prestaties van de zwaarste eenmotorige toestellen zoals Beechcraft, Mooney enzovoort. Daarenboven ligt het verbruik ongeveer 25% lager bij gelijke prestaties. Gewone autobenzine is perfect bruikbaar in plaats van de dure Avgas.

Uiteindelijk zou de fabrikant er slechts een 50-tal(*) produceren. Volgens Pierre, die trouwens een van de weinige personen is die gecertifieerd werd om aan deze motoren te werken en ook te verkopen, een spijtige zaak en een verloren investering. Een uitmuntend product, een sterk merk…

Waar liep het mis?

Pierre: ”Het Porsche management heeft het product volgens mij totaal verkeerd in de markt gezet en ook veel te weinig gepromoot. Daarnaast werd er amper gecommuniceerd naar de technici. Vergeet niet dat het advies van technisch personeel een belangrijke rol speelt in het aankoopbeslissingsproces. Daarnaast werd er zelden ingezet op opleiding en begeleiding voor deze mensen. De komst van zo’n moderne motor, waarop nauwelijks onderhoud nodig is, was voor de techniekers een volledig nieuw gegeven. Zij misten een accurate briefing.”

“Daarnaast had je ook Lycoming, de producent van vliegtuigmotoren die door de meeste vliegtuigbouwers wereldwijd worden gebruikt. Een sterke speler die de markt domineerde, helemaal niet eenvoudig als je van nul marktaandeel moet veroveren.”

De motor
De motor

“Er waren nochtans een pak voordelen aan de motor. Het grootste pluspunt was zonder twijfel de betrouwbaarheid. Deze motor had een levensduur vergelijkbaar met alle andere motormerken, maar had zo goed als geen problemen en had heel weinig onderhoud nodig. De prestaties waren enorm en de prijs was concurrentieel met die van de andere spelers op de markt. Uiteindelijk wisten ze een paar merken te overtuigen om vliegtuigen te bouwen met de Porsche motoren. Zo brachten o.a. Mooney, Cessna en Robin enkele toestellen op de markt.” In 2000 besliste Porsche om ermee te stoppen. Ook de onderdelen werden niet meer geproduceerd. Enkel diegenen zoals Pierre die voldoende wisselstukken hadden gekocht konden deze motoren verder onderhouden.

Helaas komt hier nu stilaan wel een einde aan. Ondanks alle inspanningen om deze motoren luchtwaardig te houden, zal men er zich toch moeten bij neerleggen. Het exemplaar dat bij Alfako staat is eigendom van een fanaat en is meteen de laatste Porsche motor die in omloop is in België. Ondanks alles is Pierre nog steeds Porsche-fan en vindt hij het fantastisch om er nog een in huis te hebben. “Het toestel vliegt als geen ander!”, getuigt Pierre.

(*) verschillende bronnen vermelden andere aantallen, telkens tussen de 50 en 80 stuks.

Na de vlucht met de Robin Porsche, stappen we terug in onze Cayman 718. Hierbij de bevindingen van onze testpiloot Fi-lip Dewulf: De Cayman 718 T is een instapmodel uit het Porsche-gamma. De T staat hier niet voor turbo (hij heeft er nochtans één), maar voor Touring, wat een iets radicalere versie is van deze sportcoupé met centrale 4-cilinder boxer-motor. Een Cayman voor puristen, zo noemt Porsche hem.

Porsche
Porsche

De turbomotor levert 300 pk en is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde 6-versnellingsbak. Schakelen doet hij vlot met de korte en goed in de hand liggende versnellingspook. Alleen de achteruitversnelling inschakelen ging wat stroef en is even wennen. Hij trekt vlot naar zijn maximumtoerental van 6500 toeren/minuut en koppel van 380 Nm. Dit met zijn alom gekende brom achter de ze-tels. Boven 3000 toeren laat hij echt zijn tanden zien en gaat de snelheidsmeter heel snel naar snelheden die een gevaar vormen voor je rijbewijs. Optrekken van 0 naar 100 km/u doet hij in 5,3 seconden en zijn top ligt op 275 km/u.

In de Sport- en Sport Plus stand, te bedienen via het wieltje onder-aan het sportstuur, beschikt hij over een dynamisch gaspedaal-terugslag-functie en worden stuur en chassis aangepast. En dat voel je. Hiervoor koop je een Porsche!

Er wordt wel eens beweerd dat een Porsche sneller afremt dan hij optrekt. Dit is hier het bewijs. Geventileerde en geperforeerde schijfremmen rondom met 20-duimsvelgen zijn standaard. Evenzeer sportwagen waardig. De Porsche kleeft voorts aan de weg en is uiterst stabiel en baanvast. Laag vliegen dus. Hiervoor beschikt hij over het PASM (Porsche Stability Management) in combinatie met een 20 mm verlaagd onderstel. Natuurlijk met achterwielaandrijving en vooral bij nat weer kan dit al eens leiden tot een achterkant die de voorkant wilt inhalen, zeker in Sport of Sport Plus. Overstuur heet zoiets, rijplezier noemen wij dat.

Wat comfort betreft is dit een auto met 2 gezichten. Enerzijds kun je rustig cruisen in de prima steunende sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen, afgewerkt met het cijfer ‘718’ erop geborduurd. Even later is dit een sportauto ‘pur sang’. Instappen gaat vlot, bij het uitstappen is enige lenigheid aangewezen, je zit immers laag. De zetels zijn wel in de hoogte verstelbaar en samen met het perfecte stuur, vindt iedereen een perfecte rijhouding. Sturen doet onze 718 prima. Perfect in de hand liggend sportstuur, dat tevens in de hoogte verstelbaar is. Heel direct stuurgevoel, zoals een sportwagen moet zijn met correcte centrering en feedback. Startprijs vanaf 65 469,- euro. Onze testwagen kostte met enkel metaalglanslak, cruise control, interieurpakket Carrera T en parkassist aan opties al 72 200,- euro. Mits wat gulzigheid door de opties heen, kom je al snel aan bedragen van 90 000,- euro of meer. Een Porsche blijft een begerenswaardige auto, ook al is deze “slechts” een 4-cilinder. Wij zijn fan van zijn baanvastheid, vermogen en rijplezier. Porsche motoren, presteren doen ze! Of dat nu op de baan is of in de lucht…

Porsche Cayman
Porsche Cayman
PLUS
  • prestaties
  • rijplezier in het algemeen
  • remmen
MIN
  • basisprijs en prijs van opties
  • standaarduitrusting
  • functionaliteit
    (weinig bergvakken)

Meer recreatieve berichten

A400M Atlas, wat een beest!
12 oktober 2020
Achter de schermen bij SABCA
100 jaar SABCA
28 september 2020
Flanders Airport klaar voor de toekomst
28 september 2020
Rik Moons vliegt met ULM
Column – Pan Pan Pan
24 september 2020
Toestel crash Coyette
Na de helikoptercrash: nog steeds moeder van drie, maar ook weduwe en ondernemer
24 september 2020
Badge Sabena Piet Van Riet
Toen gouden strepen nog autoriteit konden afdwingen
24 september 2020
Joke van Vooren in VLOC Oostende
Virtual reality
22 september 2020
Captain Ives Belmans 2019
Belgische piloot in het Rijk van de sjeiks
13 september 2020
Piloot Martin Leeuwis
Jachtvliegers doen een boekje open
13 september 2020
Vertrekkende luchtballonnen
Luchtballonen brengen zorgverleners in de wolken
8 september 2020
Cover Het Droneboek
Het droneboek van André Jansens
3 september 2020
Piloten Nils en Stijn
Na de Sea King nu ook Agusta A109 voor studenten van het VLOC
2 september 2020
Screenshot op RateOne website
Luchtvaartgeschiedenis.be en RateOne bundelen de krachten
22 augustus 2020
Piloot Anneleen Smits
Zonnig of niet, laat je nooit verrassen!
23 juni 2020
Sabca vestiging in Charleroi
Eeuweling Sabca terug in Belgische handen
20 juni 2020
Sabena Aerospace en North Sea Aviation Center parkeren vliegtuigen in Oostende
15 juni 2020
Zicht vanuit een helikopter cockpit
Opleiding tot vliegtuig- of helikopterpiloot geschrapt voor subsisies KMO-portefeuille
12 juni 2020
Philippe Bodson
Philippe Bodson lanceert ASL FLY EXECUTIVE: onbezorgd vliegen zoals in de jaren ’70
11 juni 2020
Versoepeling corona-maatregelen voor lichte luchtvaart
31 mei 2020
Partnership tussen The Aviation Factory en North Sea Aviation Center in Oostende
23 mei 2020
In vlucht
Federaties halen slag thuis! Luchtsport terug mogelijk vanaf 11 mei 2020.
10 mei 2020
Ook recreatieve piloten willen zo snel mogelijk opnieuw de lucht in.
5 mei 2020
Sun Air, vanaf september 2020 op Brussels Airport
Brussels Airport verwelkomt Sun-Air vanaf september 2020
23 april 2020
Koninklijke Aeroclub Keiheuvel neemt afscheid van Mon
20 april 2020
A400M MSN104
Eerste vlucht van de Airbus A400M van het Luxemburgse leger
14 april 2020
De sfeervolle opening van de vernieuwde Skyhall, januari 2020.
Skyhall: nieuwe bestemming voor iconisch luchthavengebouw
4 april 2020
Gevolg COVID-19: raken jonge piloten ooit nog aan een job?
2 april 2020
10-12/9/21
Sanicole Airshow
2 april 2020
Air Antwerp logo
Ook Air Antwerp schort vluchten op vanaf 22 maart
18 maart 2020
10/10/20
Brussels Aviation Collectible Show
Zaventem
6 maart 2020
Repatriëring Europeanen uit Wuhan via Melsbroek
31 januari 2020
vliegtuig Brussels Airlines
Schorsing alle vluchten bij Brussels Airlines vanaf zaterdag 21 maart.
29 januari 2020
Piloot en 2 toeschouwers komen om tijdens airshow in Guatemala
18 januari 2020
Sabena, het turbulente verhaal van een pionier
1 januari 2020
Betekenis van de strepen van een piloot
27 december 2019
Een warme actie t.v.v. FONAVIBEL
24 december 2019
Fonavibel, een warme blik achter de schermen van de Belgische Luchtmacht
24 december 2019
Orgaantransport: een race tegen de tijd!
24 december 2019
Eerste editie, valse start
24 december 2019
De MUG-heli, een onbetaalbaar verschil
24 december 2019
Hoogvliegers: een sterk staaltje ‘Top Gun’ uit Nederland
23 december 2019
Glenn Miller 75 jaar geleden verdwenen tijdens vlucht
16 december 2019
Militaire luchtverkeersleiders definitief verhuisd
3 december 2019
BIV op vliegtuigen? Het aandeel luchtvaart is verwaarloosbaar: slechts 0,02 %
14 november 2019
Jean-Pierre De muyt
Special Job @ BELGOCONTROL
14 november 2019
Marchetti
50 jaar Marchetti
14 november 2019
Jos snor palmers
In het hol van de… Tiger
14 november 2019
CO2 uitstoot vliegtuig
Wat met BIV op vliegtuigen?
10 november 2019
Bram Vermeulen
Wist je dat… de nieuwe weerman luchtcadet was?
8 november 2019
IACE: Belgische luchtcadetten slaan vleugels uit in het buitenland
8 november 2019
Thermiek, de motor voor zweefvliegers
8 november 2019
Nancy Vermeulen
Piloot worden was geen droom, enkel een stap in de goede richting
8 november 2019
Renaud ‘Grat’ Thys Van de Belgische valk naar de Canadese horzel
8 november 2019
F-35, de keuze is gemaakt
8 november 2019
Vleugels, de ultieme beloning voor elke luchtcadet
7 november 2019
meaux airshow 2020
28/06/20
Meaux Airshow
Meaux Esbly Airport, Isles-lès-Villenoy, Frankrijk
4 november 2019
Aankomst eerste F-35 alvast ‘niet onzichtbaar’
3 november 2019
Helikopter kopen of huren?
31 oktober 2019
Belgisch kampioen kunstvliegen 2018
31 oktober 2019
Niky Terzakis, CEO van Air Belgium
31 oktober 2019
Icarus bronsgieterij rate one
Waar dromen versmelten tot kunstwerken
31 oktober 2019
Piere d'ardenne Alfako Rate One
Pilotenopleiding, waar loopt het mis?
31 oktober 2019
info
Air Antwerp biedt via KLM extra diensten aan en mikt op extra omzet
27 oktober 2019
Lady Bush Pilot
10 oktober 2019
International Air Cadet Exchange 2019
10 oktober 2019
Pegasus, is niet het enige paard dat vliegt
10 oktober 2019
Prom 70C Brothers in Arms
10 oktober 2019
Weemoed geïnkt op een gevoelige huid
4 oktober 2019
Niet alleen gevechtspiloten vliegen met straaljagers!
4 oktober 2019
20/9/20
Flandre Lys Airshow
Merville
19 september 2019
21/7/20
Nationale feestdag
Brussel/Bruxelles
19 september 2019
16-18/7/21
Royal Internationa Air Tattoo
RAF Fairford
19 september 2019
12/6/20
50 jaar Midden-Zeeland Airshow
Arnemuiden
19 september 2019
14-17/4/21
Aero Friedrichshafen
Friedrichshafen
19 september 2019
Sensation flight aan boord van een Mirage M5B
19 september 2019
Euravia Rate One
Zeg niet zomaar ‘studentenclub’ tegen EUROAVIA
19 september 2019
FlyAdvisor: Discover Poland
19 september 2019
FlyAdvisor Knokke EBKW
5 september 2019
De laatste vlucht van koning Boudewijn
5 september 2019
Bruegel siert zesde Belgian Icon-vliegtuig van Brussels Airlines
5 september 2019
‘Musée de l’ALAT et de l’Hélicoptère’, walhalla voor helikopterfanaten
5 september 2019
A(i)rtistic: Liévin d’Ydewalle
14 augustus 2019
RBAC – IACE 2019
23 juli 2019
Air Astrid
9 juli 2019
Achter de schermen bij Airbus in Sevilla: A400M in productie
1 mei 2019
Terugblik: Marc Emonts-Gast
1 mei 2019
RS05 op rust in Oostende
19 januari 2019
Primeur uit Antwerpen: medisch transport via drones
6 december 2018
Vleugels krijg je niet zomaar, je moet ze verdienen
7 november 2018
FlyAdvisor: dagje Midden-Zeeland
14 september 2018