fbpx

Pegasus

is niet het enige paard dat vliegt

Dacht je er al eens over na hoe dat gaat, vliegen met paarden? Moeten ze ook 2 uur op voorhand op het vliegveld aanwezig zijn? Reserveer je een box per paard of betaal je, net zoals bij cargo, per kilo? Is er ook een airhostess aan boord die zorgt voor een hapje en een drankje voor de dieren? Na een bezoek aan EHS (European Horse Services) in Meetkerke, de grootste Belgische speler voor paardentransport, werd alles duidelijk. Het West-Vlaamse bedrijf transporteert jaarlijks zo’n drieduizend paarden via de lucht.

Reisbureau voor paarden

Een volledig nieuwe infrastructuur, bestaande uit meer dan 100 stallen, een overdekte piste, een solarium en bovendien… hygiëne ten top. In dit luxehotel verblijven paarden die straks met het vliegtuig op reis vertrekken. Een team van 18 vaste medewerkers staat klaar om werkelijk alles te regelen: van reisdocumenten tot gezondheidscertificaten, van verzorging en ontspanning tot medische opvolging door een gespecialiseerde paardendierenarts die dagelijks aanwezig is. Reisbureau, hotel, transport… een échte all-inclusive, maar dan voor paarden. En dan zijn er ook nog freelance medewerkers zoals de grooms, dat zijn verzorgers die meereizen met de paarden om hen van nabij op te volgen. Vergelijk het met een persoonlijke air hostess.

België in de top 3

België is het mekka voor de paardenfokkerij. Ons land staat ongetwijfeld in de top drie wat de export van springpaarden betreft. Veel Amerikanen komen daarom naar ons land om paarden te kopen. EHS wordt dan vaak ingeschakeld om de reis van het paard naar de Verenigde Staten te regelen. Naast de verkoop van paarden, heb je ook nog het transport naar wedstrijden. Neem bijvoorbeeld de Longines Masters Series, een van de meest prestigieuze springwedstrijden ter wereld. Deelnemende paarden worden uit verschillende landen naar Luik gebracht. De luchthaven is uitgerust met een Horse-In, een accommodatie om paarden in de meest optimale omstandigheden te laten verblijven voor of na een vlucht. Met een chartervliegtuig vertrekken de dieren samen naar het land van de wedstrijd, bijvoorbeeld Hong Kong of New York.

Hoe verschillend is de vlucht voor paarden in vergelijking met die van mensen? Francine Vantorre van EHS geeft een antwoord op onze vragen.

Via welke luchthavens versturen of ontvangen jullie paarden?

Dat hangt af van de bestemming. Elke luchthaven heeft zo zijn specialiteit. In België doen we 2 tot 3 keer per week beroep op de luchthaven van Luik voor vluchten naar New York alsook naar Dubai en Tel Aviv. Op Oostende en Brussels Airport vertrekken ook soms vluchten, al is dat in mindere mate, omdat deze luchthavens minder bestemmingen hebben en er niet echt voor uitgerust zijn. KLM en Martinair zijn de voornaamste spelers op Amsterdam, Cargolux in Luxemburg en voor vluchten naar Japan en China gaat meestal via Lufthansa in Frankfurt.

Hoe ziet die reis van het paard er precies uit?

Dat is sterk afhankelijk van het land van bestemming. Voor sommige landen moeten paarden voor de reis van 7 tot 30 dagen in quarantaine. Voor Australië en Nieuw-Zeeland gelden er zelfs nog strengere regels. De eigenaar van het paard bepaalt hoe zijn paard moet reizen. Net zoals bij mensen wordt er economy en business class aangeboden. Per container is er plaats voor drie paarden, van elkaar gescheiden door een tussenshot. Reist het dier in business class, dan krijgt het een halve tot zelfs een volledige container ter beschikking. We zorgen dat de paarden zo weinig mogelijk stress ervaren. De dieren moeten vijf uur voor vertrek aanwezig zijn op de luchthaven. We bekijken op welke plaats en naast welk ander paard de dieren het best gezet kunnen worden. Ongeveer een twintigtal minuten voor vertrek gaan de dieren aan boord. Ook de groom gaat aan boord en zorgt voor water en hooi voor het paard.

Ervaren paarden ongemakken tijdens de vlucht?

Sommige dieren kunnen last hebben van stress. Wedstrijddieren die vaak vliegen daarentegen hebben daar geen last van. Je kunt het goed vergelijken met vliegtuigreizen bij mensen. Zij die een enkele keer vliegen voor een zomervakantie zijn misschien iets zenuwachtiger in vergelijking met zakenmensen die wekelijks het vliegtuig nemen voor hun job.

Tijdens de vlucht slapen de paarden meestal, terwijl ze rechtop staan in hun box. De grooms zien erop toe dat de dieren voldoende water drinken tijdens de vlucht. Eten doen ze niet, want dat zou kunnen leiden tot krampen of verstopping van het spijsverteringskanaal en uiteindelijk tot koliek. Er worden geen risico’s genomen, dus het dier krijgt alleen wat hooi aangeboden.

Een vliegtuigticket voor een paard, dure grap zeker?

Dat hangt er allemaal een beetje van af. Het is niet zo dat er standaard vluchten worden voorzien voor paarden. Wij plannen de reis op basis van het aantal en de bestemming. We leven in een kleine wereld, waarin we goed communiceren met onze klanten en partners. Hebben wij bijvoorbeeld een plaats over in een container, dan bieden we die plek aan aan collega’s die misschien nog een paard willen transporteren. Zo wordt er optimaal gepland, zodat er een maximale bezetting is. Hebben wij het transport geregeld, dan wordt de eigenaar van het paard op de hoogte gebracht wanneer zijn paard precies zal reizen. Reist een paard in economy class, dus met 3 paarden in één container, dan komt de reis naar New York ongeveer op € 2500 per paard. Dit omvat de vlucht en de begeleiding door de groom. Daarbij moet je uiteraard ook nog de kosten voor de stalling, de organisatie, het wegtransport en de nodige vaccinaties rekenen.

Een succesvolle business dus?

Je hoort ons niet klagen, al mag het allemaal niet onderschat worden. De kennis die nodig is en de investeringen om deze service te kunnen aanbieden… het is allemaal niet evident. Natuurlijk hebben we geluk dat de paardensport zeer populair is en dat dat in de toekomst wellicht niet snel zal veranderen.

Steward van paarden

Special jobs: groom

In het landelijke Beernem, spreken we af met Gino Verplancke (50). Hij woont er in een oude hoeve, met achteraan, hoe kan het ook anders… een paardenstal. Twee Haflingers komen ons onmiddellijk begroeten. We krijgen een klein uurtje de tijd voor een interview met de groom, want er staat diezelfde avond nog een vlucht op zijn programma.

Gino is zijn hele leven al actief in het paardenwereldje. Eerst gewoon als liefhebber, daarna professioneel als hengstenhouder. Toen het tien jaar geleden plots iets moeilijker ging in de sector, besloot Gino om ‘bij te klussen’. Op aanraden van een bevriend hoefsmid startte hij als groom, een job waarvan hij nooit eerder had gehoord en dus niet eens wist dat het bestond. Inmiddels heeft hij honderden vluchten gedaan, waarvan zo’n 2/3 naar New York.

Als ik airmiles zou verdienen,

dan kan ik nog een paar keer op reis…

Welke taken voert een groom uit?

Ik werk op zelfstandige basis, onder andere voor European Horse Services uit Meetkerke. In het seizoen – van september tot eind februari – doe gemiddeld twee vluchten per week.

Meestal vlieg ik vanop Luik. De Israëlische luchtvaartmaatschappij CAL en ook ASL Group zijn daar zeer actief. Ik ben ongeveer 5 uur op voorhand aanwezig op de luchthaven. Containers checken, de stallen voorzien van hooi en water, de administratieve rompslomp afhandelen. Eenmaal de paarden – na een tweetal uur –  geacclimatiseerd zijn, begint het laden. Als paarden ‘wijd’ gaan staan, duidt dit meestal op stress. Dat wil ik vermijden, aangezien de ruimte in de container eerder beperkt is en de ‘paardenkracht’ van zo’n dier voor nogal wat opschudding kan zorgen.  Voor de boarding gaan de airboxes (stallen waarin de paarden staan tijdens de vlucht) inclusief de paarden ook nog op de weegbrug, zodat de loadmaster de weight & balance kan berekenen.

Eenmaal aan boord overleg ik nog even met de piloten. Ik vind het belangrijk dat ze duidelijk geïnformeerd zijn over de toestand van de dieren. De piloten passen op mijn verzoek de temperatuur per zone aan en zorgen, indien nodig, voor wat extra licht in de cargoruimte. In de airboxes zelf is het vrij donker. Soms begeleid ik één paard, soms meerdere. Dat is afhankelijk van de voorschriften van de luchtvaartmaatschappij en uiteraard van de wensen van de klant.

Tijdens de vlucht vertoef ik afwisselend in de airboxes en mijn jumpseat. Ik voorzie de dieren van water en check hun gezondheids- en gemoedstoestand. Als ik problemen zie of verwacht, blijf ik ook vaak langere tijd in het cargoruim bij ‘mijn passagiers’.

“Ik moet de paarden op de been houden tijdens de vlucht, als ze gaan liggen zijn we verloren.”

Na de landing worden de paarden gelost. De transporteur die de paarden afhaalt wordt door mij gebriefd en de nodige administratieve formaliteiten worden afgehandeld. Na een uur of drie zit ik al terug aan boord van datzelfde cargotoestel richting België, met een andere crew en meestal zonder paarden.

Over welke kwaliteiten beschikt een goede groom?

Kennis van en ervaring met paarden is een absolute noodzaak. Weten welke rassen of bloedlijnen gevoelig zijn voor problemen tijdens de vlucht. Risico’s kunnen inschatten en juist kunnen anticiperen. Ik heb dan ook een uitgebreide cursus gevolgd, een soort Eerste Hulp Bij PAARDEN, om ziekteverschijnselen tijdig te kunnen detecteren, medicatie en zo nodig ook een kalmerend middel te kunnen toedienen. Als alles goed gaat is het kinderspel. Als het fout gaat, moet je adequaat kunnen handelen en beslissingen nemen.

Verder is talenkennis ook belangrijk. Ik communiceer zowel met de piloten, de autoriteiten, het grondpersoneel als de vrachtwagenchauffeurs. De ene spreekt Frans, de andere Duits, Engels is dan weer de voertaal in de luchtvaart en ook een mondje Spaans komt me vaak goed van pas. ‘Je krijgt makkelijker dingen gedaan’, als je dezelfde taal spreekt.

Avontuurlijk ingesteld zijn, dat is toch ook wel een vereiste.

Wat is het mooie aan de job?

Ik werk met paarden en krijg de wereld te zien! Ik bezoek locaties waar ik anders nooit zou komen. Als er technische mankementen zijn aan een vliegtuig en we niet onmiddellijk kunnen terugkeren, maak ik van de nood een deugd om de cultuur op te snuiven, het land te ontdekken. Als we naar Zuid-Amerikaanse bestemmingen of Aziatische bestemmingen vliegen, dan keren we niet met het cargovliegtuig terug, maar zijn we verplicht om een passagiersvlucht te nemen. Ook dan kunnen we er soms van profiteren om eens enkele dagen op de bestemming te blijven.

Zijn er ook mindere kanten?

(lacht) Uiteraard! Stel het je maar allemaal niet té romantisch voor.

Ik ga niet ‘op vakantie’ hé, in de eerste plaats is het werken! Werken als groom brengt ook zware fysieke arbeid met zich mee bij het installeren van de containers. En vermoeidheid door de onregelmatige uren, er zijn vele nachten dat ik op de been ben en mijn bed niet zie. Niet alleen de paarden hebben last van een jetlag hé!

Last van jetlags?

Naar het Oosten vliegen is lastig,

richting Westen valt voor mij beter mee.

Hoeveel Belgen zijn er aan de slag als groom?

Ik denk slechts een stuk op zes. Velen voelen zich geroepen door het avontuurlijke aspect, maar eenmaal in het vak beseffen ze pas hoe zwaar het is.

De andere grooms die ik ken zijn vooral Nederlanders, enkele Fransen en een paar Duitsers. Er zijn ook enkele vrouwen, als is het toch vooral mannenwereld… de fysieke arbeid die erbij komt mag toch niet onderschat worden.

In deze job is het als vrouw

niet evident om je mannetje te staan.

Een kleine wereld dus. Vaak dezelfde mensen aan boord?

Als je tien jaar in het vak zit en met dezelfde maatschappijen vliegt, dan begin je elkaar wel te kennen. Zowel de collega-grooms als de piloten. Iedereen kent zijn job en we respecteren elkaar. Er zijn al vele vriendschappen ontstaan doorheen de jaren. We weten de frigo en de koffiezet staan en als de maatschappij dat toelaat, bedienen we elkaar.

Op zo’n cargovlucht zijn er 8 stoelen beschikbaar. Twee voor de piloten, zes voor passagiers. Naast de grooms zijn er ook vaak mensen aan boord uit de kunst- of muziekwereld. Ook in die branche wordt er meegevlogen bij het transporteren van dure kunstwerken of muziekinstumenten.

Waarom doe je het en hoe lang nog?

Ik vind het een fantastische job. De verdienste is correct, we worden per vlucht betaald. Als je de job op zelfstandige basis in hoofdberoep uitoefent, kan je er zeker deftig van leven en heb je ook wel nog wat vrije tijd beschikbaar tussen de vluchten door. Echter, de meeste grooms combineren deze job met andere activiteiten. Net zoals ik zitten ze vaak in de paardenfokkerij en het is vooral de combinatie die het zwaar maakt.

Op vluchten waar het eens tegenzit, hoor ik vaak collega’s klagen:  “Dit was mijn laatste vlucht, ik stop ermee!”  Als ze dan enkele dagen thuis zijn, begint het weer te kriebelen. (kijkt hoopvol, toch bedenkelijk…) Ik hoop dat ik nog een drietal jaar kan vliegen.

En wat ga je daarna doen? Zelf leren vliegen?

Ik ben altijd gefascineerd geweest door luchtvaart. Ik vind het bijzonder interessant om meer te over de technishe kant van de vliegtuigen waar ik mee meevlieg. Zelf vliegen op een klein toestel zou ik zeker willen doen. (Gino lacht) Ik mag dan misschien wel makkelijk vreemde talen aanleren, in wiskunde was ik nooit een crack. Ik kan het dus beter bij mijn eerste liefde houden: paarden!

Meer civiele berichten

Werkzaamheden runway Oostende 2024
Luchthaven Oostende-Brugge gesloten voor cruciale renovatiewerkzaamheden
26 januari 2024
Foto Lochheed Martin, eerste Belgische F-35 roll-out
Eerste Belgische F-35 overhandigd door Lockheed Martin
11 december 2023
Patrouille Tranchant
16 september 2023
Cover RateOne editie 19
Wat lees je in RateOne 19?
2 september 2023
A400M van de 3-ship formatie vliegt onder een helderblauwe hemel richting Brussel voor het luchtdefilé.
Koninklijk luchtdefilé: 10 jaar Koning Filip
25 juli 2023
Luc Fonteyne nog steeds elke dag actief met zijn paramotoren
Van automechanicus tot hoogvliegende innovator
19 juli 2023
Air Traffic Control Officer (ATCO) Samira Moutawakil
Special job: luchtverkeersleider
10 juli 2023
Cover RateOne editie 18
Wat lees je in RateOne 18?
3 juli 2023
Vliegtuigen op tarmac luchthaven Antwerpen
Eeuwfeest Antwerp Airport met Fly-In en Vliegshow
3 mei 2023
Avro Lancaster cockpit
Lancaster boven België
27 april 2023
Cover RateOne editie 17 Striptekenaar Thomas Du Caju
Wat lees je in RateOne 17?
11 maart 2023
Tailwheel Meet niet langer in Geraardsbergen
26 januari 2023
Skywings OO-SKY Fotocredits Skywings
Skywings gaat piloten opleiden voor de Lufthansa Group
26 januari 2023
De Birdman van Florennes
13 december 2022
Van tweedekker naar Space Shuttle
12 december 2022
Frank De Winne, bezieler van het Europese astronautenkorps
12 december 2022
Zo dicht bij mijn vader
9 december 2022
Drie reusachtige Russen
9 december 2022
Falcon Autumn 2022
Falcon Autumn 2022: grootscheepse helikopteroefeningen
7 december 2022
Sinterklaas Belgian Air Force
Sinterklaas maakt 10 RateOne-lezers gelukkig
6 december 2022
Oostende verwelkomt Roadfour bij NSAC
16 november 2022
Win Aircraft of the Belgian Air Force via RateOne
30 oktober 2022
Kunstwerken gemaakt van A380
Een stukje Airbus A380 in je woonkamer?
4 oktober 2022
KSOO Jan Roosen
Jan Roosen, commandant van DTV
18 september 2022
Studeren bij Defensie in Saffraanberg
Zo word je luchtvaarttechnicus!
10 augustus 2022
Vliegen op goede voet
3 augustus 2022
Seaking wordt tijdelijk postkantoor
27 juli 2022
Dakota DC-3
Dakota DC-3 prinses Amalia in Oostende
27 juli 2022
Florian Arndt
Over vliegen, vallen en… opgraven
18 juli 2022
Top Gun Maverick, een eerste recensie
25 mei 2022
Productielijn Sonaca 200
Einde van Sonaca Aircraft productie
23 mei 2022
Vliegtuig Corendon
Wandelen en vliegtuigen spotten
10 mei 2022
Affiche Expo Velzeke
Expo Velzeke: over vliegen, vallen en opgraven
5 mei 2022
Professionele expertise ten dienste van passie
3 mei 2022
Affiche Aalter lezing WOII
Werkgroep B-67 herdenkt start van WOII op 10 mei in Aalter
3 mei 2022
25 jaar NHV Group
Happy Birthday: NHV Group kwarteeuw actief
3 mei 2022
Interieur restaurant Bel Air Deurne
Lunchen met zicht op de landingsbaan kan eindelijk weer
28 april 2022
Thibaut Cappuyns test pilot
Flight Test Engineer
5 april 2022
Dit zijn de piloten van de nieuwe MUG-heli
24 maart 2022
Bier Red Devils
Geproefd en goedgekeurd door de generaal
24 maart 2022
Eerstesteenlegging bij NSAC
Officieel startschot voor bouw van 12 nieuwe vliegtuighangars op Luchthaven Oostende-Brugge
16 februari 2022
Smartlynx luchtvaartmaatschappij
SmartLynx Airlines breidt vloot uit en start aanwervingscampagne
10 februari 2022
F-16's Belgische Luchtmacht
#throwbackthursday 43 jaar geleden
27 januari 2022
Zara Rutherford met Red Devils Pilots
Red Devils verwelkomen Zara Ruhterford in Belgisch luchtruim
20 januari 2022
Zara Rutherford ULM
Breekt 19-jarige Zara Rutherford morgen het wereldrecord?
16 januari 2022
Ontwerp basis Koksijde
Een nieuwe basis voor Koksijde
6 januari 2022
Bij ASL Academy kunnen piloten elektrisch vliegen
19 december 2021
OO-MED vliegtuig ASL
ASL Fly Med
19 december 2021
Philippe Bodson
Philippe Bodson haalt met ASL slag thuis in Luik
19 december 2021
Luc Coesens
6 december 2021
Primeur Bpost: Vliegtuigen met een missie
5 december 2021
Drone op luchthaven
Brussels Airport engageert zich als aandeelhouder in het drone-innovatiebedrijf SkeyDrone van skeyes
19 oktober 2021
Cabinepersoneel Air Belgium
Air Belgium: ABsolutely Royal
17 oktober 2021
Dany en zijn collega's bij de Seaking
Eerste piloot op Seaking
26 augustus 2021
Eric en Fréderic Vormezeele
Jagersnest Brasschaat
16 augustus 2021
Filip Vandeputte Axis Insurance
Denk gerust Aviabel, maar zeg voortaan AXIS Insurance
6 augustus 2021
Chef Tim Boury RateOne
Brussels Airlines serveert sterren aan de hemel
2 augustus 2021
Phillipe Bodson 1
Ondernemen NA corona: de visie van topondernemer Philippe Bodson
2 augustus 2021
SafeSky
SafeSky: niet alleen zien, maar ook gezien worden
20 juli 2021
Waarheen met onze Brusselse luchtvaartcollectie ?
14 juli 2021
Boeing VIVES ontmandeld
Het definitieve einde van een vliegtuig
14 juli 2021
Aankomst vliegtuig in Teuge
Guinness World Record: 18-jarige Travis vliegt solo rond de wereld
12 juli 2021
Voorzitter Seviratus Aureus
Seviratus Aureus, een brug tussen leger en natie
11 juli 2021
Erik Vermeersch manager NSAC
NSAC bouwt aan de toekomst
5 juli 2021
Bezoek Koning Filip op Brussels Airport
10 juni 2021
10.8.2 1972 Hijackb
Vliegtuigkaping Sabena met Netanyahu aan boord
3 juni 2021
Dieter maakt nostalgische droomvluchten met Sabena
28 mei 2021
Greta Plas
AIR TERMINUS
26 mei 2021
Jo VD Woestyne
Wat als… een vliegveld plots een Brexitparking wordt?
25 mei 2021
Schatkamer van Sabena
25 mei 2021
A400 M: Nieuwe vloot
25 mei 2021
De 12 werken van Hercules
20 mei 2021
Cartouche in vlucht
Ken jij Cartouche Air Force al?
21 april 2021
JU 52 OO-AUB link koningshuis
De zus van Prince Philip, en de ramp bij Oostende
11 april 2021
Koen Milis DGLV
Nieuwe wind moet storm binnen DGLV luwen
4 april 2021
Patrick De Roeck
Corona zet abrupt een punt achter 42-jarige pilotencarrière
29 maart 2021
Koen Milis DGLV
Nieuwe app SafeSky moet luchtruim veiliger maken
28 maart 2021
Sabena-Fokker OO-AIN in finals boven Haren
Rechtbank verklaart Nederlands kroonjuweel Fokker failliet
17 maart 2021
Unieke beschildering als eresaluut aan de ‘Mighty Hercs’
16 maart 2021
‘JACHTVLIEGERS vertellen hun verhaal’ leest als een spannend jongensboek
16 maart 2021
Laurence bouwt modellen van toestellen waar ze in haar vorig leven mee vloog
9 maart 2021
Ongeval OO-SJB stewerdess Jacqueline Rombout
Zestig Jaar geleden – De dramatische Vlucht 548 van Sabena
13 februari 2021
Qatar Airways op Brussels Airport
Qatar Airways krijgt eresaluut van brandweer voor decennium op Brussels Airport
3 februari 2021
De sfeervolle opening van de vernieuwde Skyhall, januari 2020.
De Skyhall op Brussels Airport wordt een vaccinatiecentrum
15 januari 2021
Opleiding piloot
Kunnen leerling-piloten hun opleiding in dubbele besturing hernemen?
9 januari 2021
4 Marchetti toestellen
Eindejaar met kleurrijke Marchetti’s in de lucht in plaats van vuurwerk
29 december 2020
B-17 Paul Tibbets
Wevelgem en Enola Gay
26 december 2020
Sabena OO-CBQ
Luchtbrug Congo – Zaventem
25 december 2020
CT02 A400M Belgian Air Force
Airbus levert de eerste A400M aan de Belgische Luchtcomponent
23 december 2020
Restanten vliegtuig in tent
Vliegtuigwrak Lancaster verhuist
20 december 2020
Team BD09 Mirage
Mirage Sensation Flight
12 december 2020
Palmer De Vlieger
Palmer De Vlieger
11 december 2020
Dakota vliegtuig
Recensie boek C-47B Dakota
11 december 2020
Diamond Dart-550 opvolger van de Siai SF260 Marchetti bij de Belgische Luchtmacht?
8 november 2020
Oprichter FlyingGroup Bernard Van Milders
FLYINGGROUP investeert fors!
29 oktober 2020
A400M Atlas, wat een beest!
12 oktober 2020
Achter de schermen bij SABCA
100 jaar SABCA
28 september 2020
Flanders Airport klaar voor de toekomst
28 september 2020
Rik Moons vliegt met ULM
Column – Pan Pan Pan
24 september 2020
Toestel crash Coyette
Na de helikoptercrash: nog steeds moeder van drie, maar ook weduwe en ondernemer
24 september 2020