OPINIE

Pilotenopleiding: waar loopt het mis?

Het rommelt in het pilotenwereldje. Enerzijds voel je ongenoegen bij de piloten die aan het werk zijn: de werkdruk is te hoog. Anderzijds stellen we vast dat jongeren die als ATPL-piloot afstuderen vaak moeilijk of zelfs helemaal niet aan de bak komen. De lening die hun opleiding financierde moet afbetaald worden. Dan maar een andere job zoeken zeker? Waar loopt het mis? Beantwoorden de huidige opleidingen niet meer aan de verwachtingen van de luchtvaartmaatschappijen?

RateOne zoekt een antwoord en gaat langs bij Pierre Dardenne, sinds 1987 eigenaar en CEO van Alfako, een opleidingscentrum voor piloten in Wevelgem. Pierre, die zelf piloot is en al jaren in de wereld van de opleidingen vertoeft, kan ongetwijfeld een correcte analyse maken van de pijnpunten.

Vanwaar uw motivatie om een vliegschool op te richten in 1987?

Vliegen is mijn leven. Ik begon met zweefvliegen in Gent toen ik 14 jaar oud was. Op mijn zeventiende was ik al zweefvlieginstructeur. Mijn opleiding tot beroepspiloot volgde ik in Genève bij ‘Ecole IFR les Ailes’. In 1974 ging aan de slag als taxipiloot op het vliegveld van Gent. Toen het vliegveld in 1985 werd gesloten, gaf ik mijn carrière een nieuwe wending. Ik startte mijn eigen vliegschool Alfako, toen Cidra, op de luchthaven van Wevelgem.

In die tijd bestond in België alleen de school van Sabena. De plaatsen waren beperkt. Je kon ook wel les volgen bij private instructeurs, maar zonder heldere stuctuur. Er was geen enkele onafhankelijke school waar je voor lijnpiloot kon studeren. Het systeem dat ik had gezien tijdens mij opleiding in Zwitserland vond ik perfect en bracht ik naar België.

Hoe verschillend zijn de opleidingen anno 2018 t.o.v. vroeger?

Volledig anders! Vroeger lag de focus op het vliegen. De competenties van de leerling-piloot waren de prioriteit van de school. Voor je aan de opleiding tot lijnpiloot kon starten, moest je over een PPL-licentie beschikken. Het lessenpakket was ook uitgebreider, zo moest je veel meer vlieguren opbouwen en misschien nog het belangrijkste verschil: het praktijkexamen werden afgenomen door een onafhankelijk examinator van het Bestuur der Luchtvaart. Nu zijn er veel vakken afgeschaft, zijn er minder vlieguren vereist en het praktijkexamen gebeurt bij een ‘door de school te kiezen’ examinator. Moet ik meer vertellen?! (Pierre grijnst en draait de ogen sluw omhoog in zijn ooghoeken. Zijn blik verklaart alles!)

Piere d'ardenne Alfako Rate One

Waardoor is alles veranderd?

Ten eerste werd EASA ingevoerd in het jaar 2000. (European Aviation Safety Agency, de gestandaardiseerde regelgeving voor Europa). Dit bracht veel verandering met zich mee. De focus lag niet langer op de opleiding van de piloot, de scholing werd tot een minimum herleid wat vaak resulteert in onvolwaardige kennis en kunde. Verplichte modules zoals altitude flight, acro, banner towing, simulatortraining… werden uit het lessenpakket geschrapt. Met een minimum aan ervaring voor de leerling-piloot, maar met een maximum aan paperassen moeten ze mensen laten afstuderen. Totaal zinloos! Vliegscholen gebruikten vroeger hun centen om goede instructeurs te betalen, te investeren in het beste materiaal, om extra vlieguren te geven. Nu wordt datzelfde geld gebruikt om mensen te betalen die alle administratieve rompslomp moeten afhandelen. De leerling betaalt evenveel, maar vliegt uiteindelijk veel minder.

Verder hebben we uiteraard ook nog de belasting op de toegevoegde waarde in België. Een student betaalt 21% btw. U leest het goed, een vijfde van zijn lesgeld gaat naar onze staat. Gevolg van dat alles is dat de leerling veel betaalt, om weinig te vliegen.

Uiteindelijk zijn de jonge piloten het slachtoffer van het vernieuwde systeem?

Niet alleen de piloten. Hun echte examen doen ze in feite pas als ze gaan solliciteren bij vliegtuigmaatschappijen. Daar wordt vastgesteld dat bijna de helft van de afgestudeerde kandidaten niet voldoet aan de eisen. Ze krijgen geen job, moeten de lening afbetalen, zoeken werk in een andere sector en komen uiteindelijk nooit meer aan de bak.

Ook de vliegscholen hebben het niet makkelijk. Het is bikkelharde concurrentie. De hoge kosten en lasten moeten betaald worden, dus elke potentiële student is welkom, ook al beweren ze dat je door een selectie moet. Ze zien iedereen graag komen, zolang de kassa maar rinkelt! De examens gebeuren toch niet meer bij een onafhankelijke examinator, dus slagen zullen ze!

Uiteindelijk zijn ook de vliegtuigmaatschappijen en het grote publiek het slachtoffer. De werkgevers vinden geen  goed geschoold personeel en reizigers vliegen mee met jongeren die opgeleid werden om op automatische piloot te vliegen. Bij het minste incident missen ze de nodige kennis en ervaring.

Als er niet dringend maatregelen worden getroffen, dan vrees ik dat het er niet goed uitziet. Scholen blijven met een pak extra kosten zitten die uiteindelijk toch doorgerekend moeten worden aan de kandidaat-piloten. Opleidingscentra worden ontmoedigd, er wordt lesgegeven om de rekeningen te kunnen betalen en niet om perfect opgeleide jonge piloten af te leveren op de arbeidsmarkt.

Het eerste wat moet veranderen is de examenprocedure. Stel onafhankelijke examinatoren aan van een overheidsinstelling. Zo zal het kaf van het koren gescheiden worden en zullen alleen de jongeren die de vergunning waard zijn afstuderen.  Piloten zullen zich vol zelfvertrouwen kunnen aanbieden en de werkgevers zullen terug vissen in een vijver waar kwaliteit bovendrijft.

Hoe ziet u de toekomst tegemoet?

Verder moeten ze de lesmodules die door EASA geschrapt werden, opnieuw invoeren. Het raakt me als jongeren, die een pak geld geïnvesteerd hebben, nooit de job van hun dromen kunnen uitvoeren. De basis van het vliegen werd honderd jaar geleden gelegd. Het is onverklaarbaar dat alles in deze wereld geëvolueerd en gedigitaliseerd is, terwijl jongeren met de helft van de oorspronkelijke opleiding een volwaardig piloot zouden kunnen worden. Bij Alfako pleiten we voor degelijke opleidingen en collega-vliegscholen zullen, als ze eerlijk willen zijn, ons standpunt alleen maar bekrachtigen. Wil je piloot worden? Kies dan voor een school waar het vliegen primeert in plaats van de show en de administratie rond de job van beroepspiloot. Kies voor de inhoud, niet voor de verpakking!

Dat is mijn opinie!

Pierre DARDENNE

 

Heb je zelf ook een sterke opinie omtrent een problematiek inzake luchtvaart, laat het ons weten, wij zijn uw stem! redactie@rateone.be

Reportage uit RateOne Editie 5

Meer civiele berichten

A400M Atlas, wat een beest!
12 oktober 2020
Achter de schermen bij SABCA
100 jaar SABCA
28 september 2020
Flanders Airport klaar voor de toekomst
28 september 2020
Rik Moons vliegt met ULM
Column – Pan Pan Pan
24 september 2020
Toestel crash Coyette
Na de helikoptercrash: nog steeds moeder van drie, maar ook weduwe en ondernemer
24 september 2020
Badge Sabena Piet Van Riet
Toen gouden strepen nog autoriteit konden afdwingen
24 september 2020
Joke van Vooren in VLOC Oostende
Virtual reality
22 september 2020
Captain Ives Belmans 2019
Belgische piloot in het Rijk van de sjeiks
13 september 2020
Piloot Martin Leeuwis
Jachtvliegers doen een boekje open
13 september 2020
Vertrekkende luchtballonnen
Luchtballonen brengen zorgverleners in de wolken
8 september 2020
Cover Het Droneboek
Het droneboek van André Jansens
3 september 2020
Piloten Nils en Stijn
Na de Sea King nu ook Agusta A109 voor studenten van het VLOC
2 september 2020
Screenshot op RateOne website
Luchtvaartgeschiedenis.be en RateOne bundelen de krachten
22 augustus 2020
Piloot Anneleen Smits
Zonnig of niet, laat je nooit verrassen!
23 juni 2020
Sabca vestiging in Charleroi
Eeuweling Sabca terug in Belgische handen
20 juni 2020
Sabena Aerospace en North Sea Aviation Center parkeren vliegtuigen in Oostende
15 juni 2020
Zicht vanuit een helikopter cockpit
Opleiding tot vliegtuig- of helikopterpiloot geschrapt voor subsisies KMO-portefeuille
12 juni 2020
Philippe Bodson
Philippe Bodson lanceert ASL FLY EXECUTIVE: onbezorgd vliegen zoals in de jaren ’70
11 juni 2020
Versoepeling corona-maatregelen voor lichte luchtvaart
31 mei 2020
Partnership tussen The Aviation Factory en North Sea Aviation Center in Oostende
23 mei 2020
In vlucht
Federaties halen slag thuis! Luchtsport terug mogelijk vanaf 11 mei 2020.
10 mei 2020
Ook recreatieve piloten willen zo snel mogelijk opnieuw de lucht in.
5 mei 2020
Sun Air, vanaf september 2020 op Brussels Airport
Brussels Airport verwelkomt Sun-Air vanaf september 2020
23 april 2020
Koninklijke Aeroclub Keiheuvel neemt afscheid van Mon
20 april 2020
A400M MSN104
Eerste vlucht van de Airbus A400M van het Luxemburgse leger
14 april 2020
De sfeervolle opening van de vernieuwde Skyhall, januari 2020.
Skyhall: nieuwe bestemming voor iconisch luchthavengebouw
4 april 2020
Gevolg COVID-19: raken jonge piloten ooit nog aan een job?
2 april 2020
10-12/9/21
Sanicole Airshow
2 april 2020
Air Antwerp logo
Ook Air Antwerp schort vluchten op vanaf 22 maart
18 maart 2020
10/10/20
Brussels Aviation Collectible Show
Zaventem
6 maart 2020
Repatriëring Europeanen uit Wuhan via Melsbroek
31 januari 2020
vliegtuig Brussels Airlines
Schorsing alle vluchten bij Brussels Airlines vanaf zaterdag 21 maart.
29 januari 2020
Piloot en 2 toeschouwers komen om tijdens airshow in Guatemala
18 januari 2020
Sabena, het turbulente verhaal van een pionier
1 januari 2020
Betekenis van de strepen van een piloot
27 december 2019
Een warme actie t.v.v. FONAVIBEL
24 december 2019
Fonavibel, een warme blik achter de schermen van de Belgische Luchtmacht
24 december 2019
Orgaantransport: een race tegen de tijd!
24 december 2019
Eerste editie, valse start
24 december 2019
De MUG-heli, een onbetaalbaar verschil
24 december 2019
Hoogvliegers: een sterk staaltje ‘Top Gun’ uit Nederland
23 december 2019
Glenn Miller 75 jaar geleden verdwenen tijdens vlucht
16 december 2019
Militaire luchtverkeersleiders definitief verhuisd
3 december 2019
BIV op vliegtuigen? Het aandeel luchtvaart is verwaarloosbaar: slechts 0,02 %
14 november 2019
Jean-Pierre De muyt
Special Job @ BELGOCONTROL
14 november 2019
Marchetti
50 jaar Marchetti
14 november 2019
Jos snor palmers
In het hol van de… Tiger
14 november 2019
CO2 uitstoot vliegtuig
Wat met BIV op vliegtuigen?
10 november 2019
Bram Vermeulen
Wist je dat… de nieuwe weerman luchtcadet was?
8 november 2019
IACE: Belgische luchtcadetten slaan vleugels uit in het buitenland
8 november 2019
Thermiek, de motor voor zweefvliegers
8 november 2019
Nancy Vermeulen
Piloot worden was geen droom, enkel een stap in de goede richting
8 november 2019
Renaud ‘Grat’ Thys Van de Belgische valk naar de Canadese horzel
8 november 2019
F-35, de keuze is gemaakt
8 november 2019
Vleugels, de ultieme beloning voor elke luchtcadet
7 november 2019
meaux airshow 2020
28/06/20
Meaux Airshow
Meaux Esbly Airport, Isles-lès-Villenoy, Frankrijk
4 november 2019
Aankomst eerste F-35 alvast ‘niet onzichtbaar’
3 november 2019
Helikopter kopen of huren?
31 oktober 2019
Belgisch kampioen kunstvliegen 2018
31 oktober 2019
Niky Terzakis, CEO van Air Belgium
31 oktober 2019
Icarus bronsgieterij rate one
Waar dromen versmelten tot kunstwerken
31 oktober 2019
info
Air Antwerp biedt via KLM extra diensten aan en mikt op extra omzet
27 oktober 2019
Lady Bush Pilot
10 oktober 2019
International Air Cadet Exchange 2019
10 oktober 2019
Pegasus, is niet het enige paard dat vliegt
10 oktober 2019
Prom 70C Brothers in Arms
10 oktober 2019
Weemoed geïnkt op een gevoelige huid
4 oktober 2019
Op de grond of in de lucht… deze boxers presteren altijd!
4 oktober 2019
Niet alleen gevechtspiloten vliegen met straaljagers!
4 oktober 2019
20/9/20
Flandre Lys Airshow
Merville
19 september 2019
21/7/20
Nationale feestdag
Brussel/Bruxelles
19 september 2019
16-18/7/21
Royal Internationa Air Tattoo
RAF Fairford
19 september 2019
12/6/20
50 jaar Midden-Zeeland Airshow
Arnemuiden
19 september 2019
14-17/4/21
Aero Friedrichshafen
Friedrichshafen
19 september 2019
Sensation flight aan boord van een Mirage M5B
19 september 2019
Euravia Rate One
Zeg niet zomaar ‘studentenclub’ tegen EUROAVIA
19 september 2019
FlyAdvisor: Discover Poland
19 september 2019
FlyAdvisor Knokke EBKW
5 september 2019
De laatste vlucht van koning Boudewijn
5 september 2019
Bruegel siert zesde Belgian Icon-vliegtuig van Brussels Airlines
5 september 2019
‘Musée de l’ALAT et de l’Hélicoptère’, walhalla voor helikopterfanaten
5 september 2019
A(i)rtistic: Liévin d’Ydewalle
14 augustus 2019
RBAC – IACE 2019
23 juli 2019
Air Astrid
9 juli 2019
Achter de schermen bij Airbus in Sevilla: A400M in productie
1 mei 2019
Terugblik: Marc Emonts-Gast
1 mei 2019
RS05 op rust in Oostende
19 januari 2019
Primeur uit Antwerpen: medisch transport via drones
6 december 2018
Vleugels krijg je niet zomaar, je moet ze verdienen
7 november 2018
FlyAdvisor: dagje Midden-Zeeland
14 september 2018