De MUG-heli, een onbetaalbaar verschil

Een vertrouwd beeld in West-Vlaanderen, de wit-rode MUG-heli van de provincie onderweg naar een situatie waar mensen in nood verkeren. We vinden het evident. Een medische spoeddienst via ons luchtruim met aan boord een spoedarts, verpleegkundige en alle materiaal om de eerste zorgen toe te dienen. Wanneer rukt de heli uit? Wie financiert dit project? Hoeveel betaalt de patiënt hiervoor? SkyMagazine bezocht de thuisbasis van de MUG-heli OO-HSN bij het AZ-Sint-Jan in Brugge en sprak met de crew.

 

Dokter Nicolas Müller is de verantwoordelijke arts bij de urgentiedienst van het AZ-Sint-Jan en is nu ongeveer 20 jaar in dienst. In 1972 blies Dr. Lust, een van zijn voorgangers,dit project leven in. Vandaag, meer dan 40 jaar later, is iedereen vertrouwd met de MUG-heli en vraagt niemand zich nog af of het wel evident is om deze service te kunnen aanbieden aan de bevolking. Dr. Müller weet beter. Als urgentiearts is hij geregeld aan boord van het toestel. Daarnaast neemt hij ook de taak van voorzitter van de vzw op zich met als doel het in stand houden van deze levensreddende, maar toch wel dure medische hulpverlening via de lucht.

De spoedarts vertelt:

‘Deze helikopter wordt uitgebaat door van onze vzw en is uitgerust met alle nodige apparatuur zoals aanwezig in de MUG-auto. We rukken ongeveer 700 keer per jaar uit. Onze MUG-dienst is niet meer weg te slaan uit het Vlaamse MUG-landschap.  Ons werkveld ligt in een straal van zo’n 50 km rond het ziekenhuis. Bij een oproep naar de 112 wordt er aan de hand van een aantal criteria bepaald welke diensten er worden ingezet. Of het nu een MUG-auto of -helikopter wordt, alles is afhankelijk van de snelheid om tot op de interventieplek te komen. Is er een ongeval in een drukke stad, dan kunnen we met onze helikopter niet altijd naast het incident landen en geraken we moeilijk ter plekke. Op minder stedelijke locaties is de helikopter meestal de beste oplossing. Daarom moeten we geregeld uitrukken richting de kust of minder drukbevolkte regio’s. We worden ook vaak ingezet als back-up MUG als de lokale MUG als werd uitgestuurd voor een andere opdracht.

Transport via de lucht kan die levensreddende minuut betekenen. Zo kunnen we jaarlijks ongeveer een 30-tal levens extra redden. Alle mensen op onze spoeddienst worden opgeleid om mee te kunnen aan boord van de heli. Dit kost engagement van het personeel maar uiteraard ook een pak centen. Weet dat deze machine ongeveer 2500 euro per uur kost in vlucht. Onbegrijpelijk dat wij hiervoor geen subsidie krijgen van de federale overheid.  Wij moeten echt rekenen op een bijdrage van de Provincie, samen met een subsidie van de gemeenten.  Helaas is deze som niet toereikend om ons project financieel rond te krijgen. Gelukkig kunnen we rekenen op sponsoring van bedrijven en op de steun van verenigingen die evenementen organiseren ten voordele van onze vzw. Zonder deze bijdragen zouden wij deze dienst niet langer kunnen aanbieden.’

Ook naar het verhaal van Steven Vancoillie, de aanwezige piloot tijdens ons bezoek, zijn we benieuwd. Wat maakt vliegen met de MUG-heli zo speciaal?

De piloot vertelt:

‘Ik maak deel uit van een team van 7 ervaren piloten, die afwisselend de wachtdienst uitvoeren. We vliegen van sunrise tot sunset, aangezien ons toestel niet IFR gekeurd is. Ook bij slechte weersomstandigheden zoals bijvoorbeeld mist kunnen we niet uitrukken.   De zomer is voor ons drukker dan de winterperiode… logisch, er is veel toerisme aan de kust.

Tijdens onze shift zijn we nooit meer dan 50 meter van ons toestel verwijderd. Wanneer er een oproep binnenkomt loop ik meteen naar het toestel en begin ik met het opstarten van de motoren. Binnen de 3 minuten zijn ook de arts en de verpleegkundige in het toestel aanwezig. Het is ons doel om binnen de 4 minuten airborne te zijn.

Het moeilijke aan mijn job is dat ik tijdens de vlucht niet wordt bijgestaan door een copiloot. Ik ben aangewezen op de hulp van de verpleegkundige om me te helpen bij de navigatie en het zoeken naar een geschikte landingsplaats zo dicht mogelijk bij de interventie. Ze krijgen hiervoor een korte opleiding.

Ook al bestaat mijn taak hoofdzakelijk uit vliegen, ik word steeds geconfronteerd met schrijnende beelden van de slachtoffers in vaak bloederige situaties. Het vraagt soms tijd om deze beelden te verwerken, maar dit behoort uiteraard voor een stuk tot mijn job.

Dit werk combineer ik nog met andere opdrachten als commercieel helikopterpiloot. Om MUG-helikopterpiloot te worden moet je minstens 1500 vlieguren op je teller hebben staan.

Als de toestand van de patiënt gestabiliseerd is, kunnen we in samenspraak met de arts beslissen om de patiënt met de helikopter naar het ziekenhuis te brengen. We halen de linker stoel vooraan uit het toestel en kunnen zo de patiënt op een brancard in de heli leggen.”

Finaal betaal je als patiënt niks extra voor hulp door de MUG-heli. De transportfactuur is identiek aan deze die je via de weg zou mogen verwachten.  Het is een service die door de vzw IMDH (Instituut voor Medische Dringende Hulp) wordt aangeboden, maar waarvan het resultaat wel onbetaalbaar kan zijn: het verschil tussen leven en dood. 

Technische specificaties:

Twee-motorige Ecureuil AS 355-F2 met kenteken OO-HSN

Specificaties (AS 355)

  • Bemanning: 1 piloot
  • Capaciteit: tot 6 passagiers
  • Lengte: 12,94 m
  • Rotor diameter: 10,69 m
  • Hoogte: 3,34 m
  • Leeggewicht: 1.220 kg
  • Max takeoff gewicht: 2.250 kg
  • Max snelheid: 287 km/h
  • Plafond: 6.100 m
  • Actieradius: 476 km

 

Foto’s: Tacha Hoeck

Reportage uit: SkyMagazine

Meer civiele berichten

A400M Atlas, wat een beest!
12 oktober 2020
Achter de schermen bij SABCA
100 jaar SABCA
28 september 2020
Flanders Airport klaar voor de toekomst
28 september 2020
Rik Moons vliegt met ULM
Column – Pan Pan Pan
24 september 2020
Toestel crash Coyette
Na de helikoptercrash: nog steeds moeder van drie, maar ook weduwe en ondernemer
24 september 2020
Badge Sabena Piet Van Riet
Toen gouden strepen nog autoriteit konden afdwingen
24 september 2020
Joke van Vooren in VLOC Oostende
Virtual reality
22 september 2020
Captain Ives Belmans 2019
Belgische piloot in het Rijk van de sjeiks
13 september 2020
Piloot Martin Leeuwis
Jachtvliegers doen een boekje open
13 september 2020
Vertrekkende luchtballonnen
Luchtballonen brengen zorgverleners in de wolken
8 september 2020
Cover Het Droneboek
Het droneboek van André Jansens
3 september 2020
Piloten Nils en Stijn
Na de Sea King nu ook Agusta A109 voor studenten van het VLOC
2 september 2020
Screenshot op RateOne website
Luchtvaartgeschiedenis.be en RateOne bundelen de krachten
22 augustus 2020
Piloot Anneleen Smits
Zonnig of niet, laat je nooit verrassen!
23 juni 2020
Sabca vestiging in Charleroi
Eeuweling Sabca terug in Belgische handen
20 juni 2020
Sabena Aerospace en North Sea Aviation Center parkeren vliegtuigen in Oostende
15 juni 2020
Zicht vanuit een helikopter cockpit
Opleiding tot vliegtuig- of helikopterpiloot geschrapt voor subsisies KMO-portefeuille
12 juni 2020
Philippe Bodson
Philippe Bodson lanceert ASL FLY EXECUTIVE: onbezorgd vliegen zoals in de jaren ’70
11 juni 2020
Versoepeling corona-maatregelen voor lichte luchtvaart
31 mei 2020
Partnership tussen The Aviation Factory en North Sea Aviation Center in Oostende
23 mei 2020
In vlucht
Federaties halen slag thuis! Luchtsport terug mogelijk vanaf 11 mei 2020.
10 mei 2020
Ook recreatieve piloten willen zo snel mogelijk opnieuw de lucht in.
5 mei 2020
Sun Air, vanaf september 2020 op Brussels Airport
Brussels Airport verwelkomt Sun-Air vanaf september 2020
23 april 2020
Koninklijke Aeroclub Keiheuvel neemt afscheid van Mon
20 april 2020
A400M MSN104
Eerste vlucht van de Airbus A400M van het Luxemburgse leger
14 april 2020
De sfeervolle opening van de vernieuwde Skyhall, januari 2020.
Skyhall: nieuwe bestemming voor iconisch luchthavengebouw
4 april 2020
Gevolg COVID-19: raken jonge piloten ooit nog aan een job?
2 april 2020
10-12/9/21
Sanicole Airshow
2 april 2020
Air Antwerp logo
Ook Air Antwerp schort vluchten op vanaf 22 maart
18 maart 2020
10/10/20
Brussels Aviation Collectible Show
Zaventem
6 maart 2020
Repatriëring Europeanen uit Wuhan via Melsbroek
31 januari 2020
vliegtuig Brussels Airlines
Schorsing alle vluchten bij Brussels Airlines vanaf zaterdag 21 maart.
29 januari 2020
Piloot en 2 toeschouwers komen om tijdens airshow in Guatemala
18 januari 2020
Sabena, het turbulente verhaal van een pionier
1 januari 2020
Betekenis van de strepen van een piloot
27 december 2019
Een warme actie t.v.v. FONAVIBEL
24 december 2019
Fonavibel, een warme blik achter de schermen van de Belgische Luchtmacht
24 december 2019
Orgaantransport: een race tegen de tijd!
24 december 2019
Eerste editie, valse start
24 december 2019
Hoogvliegers: een sterk staaltje ‘Top Gun’ uit Nederland
23 december 2019
Glenn Miller 75 jaar geleden verdwenen tijdens vlucht
16 december 2019
Militaire luchtverkeersleiders definitief verhuisd
3 december 2019
BIV op vliegtuigen? Het aandeel luchtvaart is verwaarloosbaar: slechts 0,02 %
14 november 2019
Jean-Pierre De muyt
Special Job @ BELGOCONTROL
14 november 2019
Marchetti
50 jaar Marchetti
14 november 2019
Jos snor palmers
In het hol van de… Tiger
14 november 2019
CO2 uitstoot vliegtuig
Wat met BIV op vliegtuigen?
10 november 2019
Bram Vermeulen
Wist je dat… de nieuwe weerman luchtcadet was?
8 november 2019
IACE: Belgische luchtcadetten slaan vleugels uit in het buitenland
8 november 2019
Thermiek, de motor voor zweefvliegers
8 november 2019
Nancy Vermeulen
Piloot worden was geen droom, enkel een stap in de goede richting
8 november 2019
Renaud ‘Grat’ Thys Van de Belgische valk naar de Canadese horzel
8 november 2019
F-35, de keuze is gemaakt
8 november 2019
Vleugels, de ultieme beloning voor elke luchtcadet
7 november 2019
meaux airshow 2020
28/06/20
Meaux Airshow
Meaux Esbly Airport, Isles-lès-Villenoy, Frankrijk
4 november 2019
Aankomst eerste F-35 alvast ‘niet onzichtbaar’
3 november 2019
Helikopter kopen of huren?
31 oktober 2019
Belgisch kampioen kunstvliegen 2018
31 oktober 2019
Niky Terzakis, CEO van Air Belgium
31 oktober 2019
Icarus bronsgieterij rate one
Waar dromen versmelten tot kunstwerken
31 oktober 2019
Piere d'ardenne Alfako Rate One
Pilotenopleiding, waar loopt het mis?
31 oktober 2019
info
Air Antwerp biedt via KLM extra diensten aan en mikt op extra omzet
27 oktober 2019
Lady Bush Pilot
10 oktober 2019
International Air Cadet Exchange 2019
10 oktober 2019
Pegasus, is niet het enige paard dat vliegt
10 oktober 2019
Prom 70C Brothers in Arms
10 oktober 2019
Weemoed geïnkt op een gevoelige huid
4 oktober 2019
Op de grond of in de lucht… deze boxers presteren altijd!
4 oktober 2019
Niet alleen gevechtspiloten vliegen met straaljagers!
4 oktober 2019
20/9/20
Flandre Lys Airshow
Merville
19 september 2019
21/7/20
Nationale feestdag
Brussel/Bruxelles
19 september 2019
16-18/7/21
Royal Internationa Air Tattoo
RAF Fairford
19 september 2019
12/6/20
50 jaar Midden-Zeeland Airshow
Arnemuiden
19 september 2019
14-17/4/21
Aero Friedrichshafen
Friedrichshafen
19 september 2019
Sensation flight aan boord van een Mirage M5B
19 september 2019
Euravia Rate One
Zeg niet zomaar ‘studentenclub’ tegen EUROAVIA
19 september 2019
FlyAdvisor: Discover Poland
19 september 2019
FlyAdvisor Knokke EBKW
5 september 2019
De laatste vlucht van koning Boudewijn
5 september 2019
Bruegel siert zesde Belgian Icon-vliegtuig van Brussels Airlines
5 september 2019
‘Musée de l’ALAT et de l’Hélicoptère’, walhalla voor helikopterfanaten
5 september 2019
A(i)rtistic: Liévin d’Ydewalle
14 augustus 2019
RBAC – IACE 2019
23 juli 2019
Air Astrid
9 juli 2019
Achter de schermen bij Airbus in Sevilla: A400M in productie
1 mei 2019
Terugblik: Marc Emonts-Gast
1 mei 2019
RS05 op rust in Oostende
19 januari 2019
Primeur uit Antwerpen: medisch transport via drones
6 december 2018
Vleugels krijg je niet zomaar, je moet ze verdienen
7 november 2018
FlyAdvisor: dagje Midden-Zeeland
14 september 2018