fbpx

De MUG-heli, een onbetaalbaar verschil

Een vertrouwd beeld in West-Vlaanderen, de wit-rode MUG-heli van de provincie onderweg naar een situatie waar mensen in nood verkeren. We vinden het evident. Een medische spoeddienst via ons luchtruim met aan boord een spoedarts, verpleegkundige en alle materiaal om de eerste zorgen toe te dienen. Wanneer rukt de heli uit? Wie financiert dit project? Hoeveel betaalt de patiënt hiervoor? SkyMagazine bezocht de thuisbasis van de MUG-heli OO-HSN bij het AZ-Sint-Jan in Brugge en sprak met de crew.

 

Dokter Nicolas Müller is de verantwoordelijke arts bij de urgentiedienst van het AZ-Sint-Jan en is nu ongeveer 20 jaar in dienst. In 1972 blies Dr. Lust, een van zijn voorgangers,dit project leven in. Vandaag, meer dan 40 jaar later, is iedereen vertrouwd met de MUG-heli en vraagt niemand zich nog af of het wel evident is om deze service te kunnen aanbieden aan de bevolking. Dr. Müller weet beter. Als urgentiearts is hij geregeld aan boord van het toestel. Daarnaast neemt hij ook de taak van voorzitter van de vzw op zich met als doel het in stand houden van deze levensreddende, maar toch wel dure medische hulpverlening via de lucht.

De spoedarts vertelt:

‘Deze helikopter wordt uitgebaat door van onze vzw en is uitgerust met alle nodige apparatuur zoals aanwezig in de MUG-auto. We rukken ongeveer 700 keer per jaar uit. Onze MUG-dienst is niet meer weg te slaan uit het Vlaamse MUG-landschap.  Ons werkveld ligt in een straal van zo’n 50 km rond het ziekenhuis. Bij een oproep naar de 112 wordt er aan de hand van een aantal criteria bepaald welke diensten er worden ingezet. Of het nu een MUG-auto of -helikopter wordt, alles is afhankelijk van de snelheid om tot op de interventieplek te komen. Is er een ongeval in een drukke stad, dan kunnen we met onze helikopter niet altijd naast het incident landen en geraken we moeilijk ter plekke. Op minder stedelijke locaties is de helikopter meestal de beste oplossing. Daarom moeten we geregeld uitrukken richting de kust of minder drukbevolkte regio’s. We worden ook vaak ingezet als back-up MUG als de lokale MUG als werd uitgestuurd voor een andere opdracht.

Transport via de lucht kan die levensreddende minuut betekenen. Zo kunnen we jaarlijks ongeveer een 30-tal levens extra redden. Alle mensen op onze spoeddienst worden opgeleid om mee te kunnen aan boord van de heli. Dit kost engagement van het personeel maar uiteraard ook een pak centen. Weet dat deze machine ongeveer 2500 euro per uur kost in vlucht. Onbegrijpelijk dat wij hiervoor geen subsidie krijgen van de federale overheid.  Wij moeten echt rekenen op een bijdrage van de Provincie, samen met een subsidie van de gemeenten.  Helaas is deze som niet toereikend om ons project financieel rond te krijgen. Gelukkig kunnen we rekenen op sponsoring van bedrijven en op de steun van verenigingen die evenementen organiseren ten voordele van onze vzw. Zonder deze bijdragen zouden wij deze dienst niet langer kunnen aanbieden.’

Ook naar het verhaal van Steven Vancoillie, de aanwezige piloot tijdens ons bezoek, zijn we benieuwd. Wat maakt vliegen met de MUG-heli zo speciaal?

De piloot vertelt:

‘Ik maak deel uit van een team van 7 ervaren piloten, die afwisselend de wachtdienst uitvoeren. We vliegen van sunrise tot sunset, aangezien ons toestel niet IFR gekeurd is. Ook bij slechte weersomstandigheden zoals bijvoorbeeld mist kunnen we niet uitrukken.   De zomer is voor ons drukker dan de winterperiode… logisch, er is veel toerisme aan de kust.

Tijdens onze shift zijn we nooit meer dan 50 meter van ons toestel verwijderd. Wanneer er een oproep binnenkomt loop ik meteen naar het toestel en begin ik met het opstarten van de motoren. Binnen de 3 minuten zijn ook de arts en de verpleegkundige in het toestel aanwezig. Het is ons doel om binnen de 4 minuten airborne te zijn.

Het moeilijke aan mijn job is dat ik tijdens de vlucht niet wordt bijgestaan door een copiloot. Ik ben aangewezen op de hulp van de verpleegkundige om me te helpen bij de navigatie en het zoeken naar een geschikte landingsplaats zo dicht mogelijk bij de interventie. Ze krijgen hiervoor een korte opleiding.

Ook al bestaat mijn taak hoofdzakelijk uit vliegen, ik word steeds geconfronteerd met schrijnende beelden van de slachtoffers in vaak bloederige situaties. Het vraagt soms tijd om deze beelden te verwerken, maar dit behoort uiteraard voor een stuk tot mijn job.

Dit werk combineer ik nog met andere opdrachten als commercieel helikopterpiloot. Om MUG-helikopterpiloot te worden moet je minstens 1500 vlieguren op je teller hebben staan.

Als de toestand van de patiënt gestabiliseerd is, kunnen we in samenspraak met de arts beslissen om de patiënt met de helikopter naar het ziekenhuis te brengen. We halen de linker stoel vooraan uit het toestel en kunnen zo de patiënt op een brancard in de heli leggen.”

Finaal betaal je als patiënt niks extra voor hulp door de MUG-heli. De transportfactuur is identiek aan deze die je via de weg zou mogen verwachten.  Het is een service die door de vzw IMDH (Instituut voor Medische Dringende Hulp) wordt aangeboden, maar waarvan het resultaat wel onbetaalbaar kan zijn: het verschil tussen leven en dood. 

Technische specificaties:

Twee-motorige Ecureuil AS 355-F2 met kenteken OO-HSN

Specificaties (AS 355)

  • Bemanning: 1 piloot
  • Capaciteit: tot 6 passagiers
  • Lengte: 12,94 m
  • Rotor diameter: 10,69 m
  • Hoogte: 3,34 m
  • Leeggewicht: 1.220 kg
  • Max takeoff gewicht: 2.250 kg
  • Max snelheid: 287 km/h
  • Plafond: 6.100 m
  • Actieradius: 476 km

 

Foto’s: Tacha Hoeck

Reportage uit: SkyMagazine

Meer civiele berichten

Werkzaamheden runway Oostende 2024
Luchthaven Oostende-Brugge gesloten voor cruciale renovatiewerkzaamheden
26 januari 2024
Foto Lochheed Martin, eerste Belgische F-35 roll-out
Eerste Belgische F-35 overhandigd door Lockheed Martin
11 december 2023
Patrouille Tranchant
16 september 2023
Cover RateOne editie 19
Wat lees je in RateOne 19?
2 september 2023
A400M van de 3-ship formatie vliegt onder een helderblauwe hemel richting Brussel voor het luchtdefilé.
Koninklijk luchtdefilé: 10 jaar Koning Filip
25 juli 2023
Luc Fonteyne nog steeds elke dag actief met zijn paramotoren
Van automechanicus tot hoogvliegende innovator
19 juli 2023
Air Traffic Control Officer (ATCO) Samira Moutawakil
Special job: luchtverkeersleider
10 juli 2023
Cover RateOne editie 18
Wat lees je in RateOne 18?
3 juli 2023
Vliegtuigen op tarmac luchthaven Antwerpen
Eeuwfeest Antwerp Airport met Fly-In en Vliegshow
3 mei 2023
Avro Lancaster cockpit
Lancaster boven België
27 april 2023
Cover RateOne editie 17 Striptekenaar Thomas Du Caju
Wat lees je in RateOne 17?
11 maart 2023
Tailwheel Meet niet langer in Geraardsbergen
26 januari 2023
Skywings OO-SKY Fotocredits Skywings
Skywings gaat piloten opleiden voor de Lufthansa Group
26 januari 2023
De Birdman van Florennes
13 december 2022
Van tweedekker naar Space Shuttle
12 december 2022
Frank De Winne, bezieler van het Europese astronautenkorps
12 december 2022
Zo dicht bij mijn vader
9 december 2022
Drie reusachtige Russen
9 december 2022
Falcon Autumn 2022
Falcon Autumn 2022: grootscheepse helikopteroefeningen
7 december 2022
Sinterklaas Belgian Air Force
Sinterklaas maakt 10 RateOne-lezers gelukkig
6 december 2022
Oostende verwelkomt Roadfour bij NSAC
16 november 2022
Win Aircraft of the Belgian Air Force via RateOne
30 oktober 2022
Kunstwerken gemaakt van A380
Een stukje Airbus A380 in je woonkamer?
4 oktober 2022
KSOO Jan Roosen
Jan Roosen, commandant van DTV
18 september 2022
Studeren bij Defensie in Saffraanberg
Zo word je luchtvaarttechnicus!
10 augustus 2022
Vliegen op goede voet
3 augustus 2022
Seaking wordt tijdelijk postkantoor
27 juli 2022
Dakota DC-3
Dakota DC-3 prinses Amalia in Oostende
27 juli 2022
Florian Arndt
Over vliegen, vallen en… opgraven
18 juli 2022
Top Gun Maverick, een eerste recensie
25 mei 2022
Productielijn Sonaca 200
Einde van Sonaca Aircraft productie
23 mei 2022
Vliegtuig Corendon
Wandelen en vliegtuigen spotten
10 mei 2022
Affiche Expo Velzeke
Expo Velzeke: over vliegen, vallen en opgraven
5 mei 2022
Professionele expertise ten dienste van passie
3 mei 2022
Affiche Aalter lezing WOII
Werkgroep B-67 herdenkt start van WOII op 10 mei in Aalter
3 mei 2022
25 jaar NHV Group
Happy Birthday: NHV Group kwarteeuw actief
3 mei 2022
Interieur restaurant Bel Air Deurne
Lunchen met zicht op de landingsbaan kan eindelijk weer
28 april 2022
Thibaut Cappuyns test pilot
Flight Test Engineer
5 april 2022
Dit zijn de piloten van de nieuwe MUG-heli
24 maart 2022
Bier Red Devils
Geproefd en goedgekeurd door de generaal
24 maart 2022
Eerstesteenlegging bij NSAC
Officieel startschot voor bouw van 12 nieuwe vliegtuighangars op Luchthaven Oostende-Brugge
16 februari 2022
Smartlynx luchtvaartmaatschappij
SmartLynx Airlines breidt vloot uit en start aanwervingscampagne
10 februari 2022
F-16's Belgische Luchtmacht
#throwbackthursday 43 jaar geleden
27 januari 2022
Zara Rutherford met Red Devils Pilots
Red Devils verwelkomen Zara Ruhterford in Belgisch luchtruim
20 januari 2022
Zara Rutherford ULM
Breekt 19-jarige Zara Rutherford morgen het wereldrecord?
16 januari 2022
Ontwerp basis Koksijde
Een nieuwe basis voor Koksijde
6 januari 2022
Bij ASL Academy kunnen piloten elektrisch vliegen
19 december 2021
OO-MED vliegtuig ASL
ASL Fly Med
19 december 2021
Philippe Bodson
Philippe Bodson haalt met ASL slag thuis in Luik
19 december 2021
Luc Coesens
6 december 2021
Primeur Bpost: Vliegtuigen met een missie
5 december 2021
Drone op luchthaven
Brussels Airport engageert zich als aandeelhouder in het drone-innovatiebedrijf SkeyDrone van skeyes
19 oktober 2021
Cabinepersoneel Air Belgium
Air Belgium: ABsolutely Royal
17 oktober 2021
Dany en zijn collega's bij de Seaking
Eerste piloot op Seaking
26 augustus 2021
Eric en Fréderic Vormezeele
Jagersnest Brasschaat
16 augustus 2021
Filip Vandeputte Axis Insurance
Denk gerust Aviabel, maar zeg voortaan AXIS Insurance
6 augustus 2021
Chef Tim Boury RateOne
Brussels Airlines serveert sterren aan de hemel
2 augustus 2021
Phillipe Bodson 1
Ondernemen NA corona: de visie van topondernemer Philippe Bodson
2 augustus 2021
SafeSky
SafeSky: niet alleen zien, maar ook gezien worden
20 juli 2021
Waarheen met onze Brusselse luchtvaartcollectie ?
14 juli 2021
Boeing VIVES ontmandeld
Het definitieve einde van een vliegtuig
14 juli 2021
Aankomst vliegtuig in Teuge
Guinness World Record: 18-jarige Travis vliegt solo rond de wereld
12 juli 2021
Voorzitter Seviratus Aureus
Seviratus Aureus, een brug tussen leger en natie
11 juli 2021
Erik Vermeersch manager NSAC
NSAC bouwt aan de toekomst
5 juli 2021
Bezoek Koning Filip op Brussels Airport
10 juni 2021
10.8.2 1972 Hijackb
Vliegtuigkaping Sabena met Netanyahu aan boord
3 juni 2021
Dieter maakt nostalgische droomvluchten met Sabena
28 mei 2021
Greta Plas
AIR TERMINUS
26 mei 2021
Jo VD Woestyne
Wat als… een vliegveld plots een Brexitparking wordt?
25 mei 2021
Schatkamer van Sabena
25 mei 2021
A400 M: Nieuwe vloot
25 mei 2021
De 12 werken van Hercules
20 mei 2021
Cartouche in vlucht
Ken jij Cartouche Air Force al?
21 april 2021
JU 52 OO-AUB link koningshuis
De zus van Prince Philip, en de ramp bij Oostende
11 april 2021
Koen Milis DGLV
Nieuwe wind moet storm binnen DGLV luwen
4 april 2021
Patrick De Roeck
Corona zet abrupt een punt achter 42-jarige pilotencarrière
29 maart 2021
Koen Milis DGLV
Nieuwe app SafeSky moet luchtruim veiliger maken
28 maart 2021
Sabena-Fokker OO-AIN in finals boven Haren
Rechtbank verklaart Nederlands kroonjuweel Fokker failliet
17 maart 2021
Unieke beschildering als eresaluut aan de ‘Mighty Hercs’
16 maart 2021
‘JACHTVLIEGERS vertellen hun verhaal’ leest als een spannend jongensboek
16 maart 2021
Laurence bouwt modellen van toestellen waar ze in haar vorig leven mee vloog
9 maart 2021
Ongeval OO-SJB stewerdess Jacqueline Rombout
Zestig Jaar geleden – De dramatische Vlucht 548 van Sabena
13 februari 2021
Qatar Airways op Brussels Airport
Qatar Airways krijgt eresaluut van brandweer voor decennium op Brussels Airport
3 februari 2021
De sfeervolle opening van de vernieuwde Skyhall, januari 2020.
De Skyhall op Brussels Airport wordt een vaccinatiecentrum
15 januari 2021
Opleiding piloot
Kunnen leerling-piloten hun opleiding in dubbele besturing hernemen?
9 januari 2021
4 Marchetti toestellen
Eindejaar met kleurrijke Marchetti’s in de lucht in plaats van vuurwerk
29 december 2020
B-17 Paul Tibbets
Wevelgem en Enola Gay
26 december 2020
Sabena OO-CBQ
Luchtbrug Congo – Zaventem
25 december 2020
CT02 A400M Belgian Air Force
Airbus levert de eerste A400M aan de Belgische Luchtcomponent
23 december 2020
Restanten vliegtuig in tent
Vliegtuigwrak Lancaster verhuist
20 december 2020
Team BD09 Mirage
Mirage Sensation Flight
12 december 2020
Palmer De Vlieger
Palmer De Vlieger
11 december 2020
Dakota vliegtuig
Recensie boek C-47B Dakota
11 december 2020
Diamond Dart-550 opvolger van de Siai SF260 Marchetti bij de Belgische Luchtmacht?
8 november 2020
Oprichter FlyingGroup Bernard Van Milders
FLYINGGROUP investeert fors!
29 oktober 2020
A400M Atlas, wat een beest!
12 oktober 2020
Achter de schermen bij SABCA
100 jaar SABCA
28 september 2020
Flanders Airport klaar voor de toekomst
28 september 2020
Rik Moons vliegt met ULM
Column – Pan Pan Pan
24 september 2020
Toestel crash Coyette
Na de helikoptercrash: nog steeds moeder van drie, maar ook weduwe en ondernemer
24 september 2020