Niky Terzakis, CEO van Air Belgium

Special Jobs

Niky Terzakis, nagenoeg geboren op een Sabenavlucht tussen België en Congo, heeft een heel bijzondere band met de luchtvaart. Twee jaar geleden lanceerde deze voormalige baas van TNT Airways het idee om een nieuwe Belgische luchtvaartmaatschappij op te richten. In juni steeg het eerste vliegtuig van Air Belgium op in Charleroi met bestemming Hongkong. Een volgende stap in het avontuur van deze veelzijdige man die even kosmopolitisch als verknocht aan België is. Al brengt dat heel wat stress, inspanningen en werk met zich mee, deze 57-jarige man blijft even gepassioneerd als op de eerste dag.

Niky terzakis ceo van air belgium

Was het oprichten en leiden van uw eigen vliegtuigmaatschappij een jongensdroom?

Ik droomde ervan om piloot te worden en verder te groeien in de luchtvaart, niet in het bijzonder om een maatschappij op te richten en te leiden. Ik werd piloot en deed veel ervaring op, maar vliegen alleen zou voor mij gewoonweg niet voldoende geweest zijn. Ik wou al altijd een luchtvaartbedrijf runnen. Het is een complexe, snel veranderende en vooral boeiende branche. Vliegen is voor mij een fantastisch moment en telkens een soort van beloning.

Welke opleiding hebt u genoten?

Die is nogal gevarieerd. Gezien zeilen mijn hobby was, ging ik eerst de kant op van de koopvaardij en vervolgens van de handel, de luchtvaart en de logistiek … Heel veelzijdig dus. Ik deed alles met passie en als die doodbloedde, zocht ik iets anders.

En hoe kwam u aan het hoofd van Air Belgium?

Ik heb de sector goed geobserveerd, veel mensen ontmoet, ideeën uitgewisseld en had vooral zin om iets te doen voor mijn land en mijn streek. Na veel onderzoek was ik overtuigd en ben ik ervoor gegaan!

Waarmee houdt u zich dagelijks bezig?

Ik zal u moeten teleurstellen, want het dagelijkse bestuur van een maatschappij is niet echt aanlokkelijk: heel veel vergaderingen en stress. Elke dag zijn er tal van nieuwe problemen die opgelost moeten worden. Ik moet 24 uur beschikbaar zijn, zowel fysiek als mentaal. Ik mag vooral niet met het hoofd in de wolken lopen, maar moet met beide voeten op de grond blijven. Maar ondanks alles ben ik enorm trots en tevreden, zowel voor mezelf als voor het personeel, wanneer ik onze vliegtuigen zie opstijgen en de wereld doorkruisen met een gelukkige bemanning en klanten die tevreden onze diensten ontdekken.

Gezien de ingewikkelde context bij Ryanair en Brussels Airlines, was het lanceren van Air Belgium dan geen onbezonnen plan?

Dat is het ongetwijfeld voor velen. Ik zie me gelukkig niet als onbezonnen (glimlacht), maar wel als ambitieus voor de groep die we vertegenwoordigen. Schrik voorkomt geen gevaar. Als je vooruit wil en dingen realiseren in je leven, dan moet je ondernemend zijn. Ik denk dat mijn medewerkers evenmin onbezonnen zijn en toch zijn ze bij Air Belgium gekomen voor het project zelf, niet voor het comfort of het geld.

U beschrijft uzelf als polyvalent, energiek, met zin voor innovatie en handeldrijven. Er zit belgitude achter dat alles …

Beslist! Al is mijn vader Griek en mijn moeder Belgische, ik hou van België! Hoewel ik trots ben op mijn Griekse roots, voel ik me wel Belg. België is tot het beste in staat. Belgen worden erg gewaardeerd in het buitenland, in het bijzonder voor hun belgitude. Ik heb het altijd moeilijk om het doemdenken van sommigen tegenover ons land te begrijpen, terwijl er een overstelpend aantal bekwame mensen zijn, die elke dag en overal ter wereld haar knowhow en haar kwaliteit verdedigen en verkopen.

Waarom was het zo belangrijk om deze belgitude aan Air Belgium te geven?

Een vliegtuigmaatschappij verbindt niet alleen verschillende landen met elkaar, ze is ook een goede weerspiegeling van haar eigen land. Ze is eveneens één van de eerste visitekaartjes van een land. We zijn een Belgische luchtvaartmaatschappij en het is dan ook vanzelfsprekend dat ons imago en onze dienstverlening een afspiegeling van onze vlag moeten zijn.

Is België volgens u slecht vertegenwoordigd in de lucht? Waarom?

België is gastland van Europese instellingen, geklemd tussen grote naties, en er zijn gewoonweg niet voldoende vliegtuigverbindingen met andere landen buiten de EU. Alle moderne economische centra ter wereld beschikken over goede luchtverbindingen. Ons land moet die ook hebben om al haar kwaliteiten te kunnen tonen.

Waarvan droomt u voor Air Belgium?

Van een maatschappij die erkend en gewaardeerd wordt voor haar kwaliteitsvolle service, haar betrouwbaarheid en haar efficiëntie. Ik droom ervan dat ze een positief en toekomstgericht beeld van België en haar inwoners propageert.

Interview door Michaël Lesent

Reportage uit RateOne Editie 5

Meer civiele berichten

A400M Atlas, wat een beest!
12 oktober 2020
Achter de schermen bij SABCA
100 jaar SABCA
28 september 2020
Flanders Airport klaar voor de toekomst
28 september 2020
Rik Moons vliegt met ULM
Column – Pan Pan Pan
24 september 2020
Toestel crash Coyette
Na de helikoptercrash: nog steeds moeder van drie, maar ook weduwe en ondernemer
24 september 2020
Badge Sabena Piet Van Riet
Toen gouden strepen nog autoriteit konden afdwingen
24 september 2020
Joke van Vooren in VLOC Oostende
Virtual reality
22 september 2020
Captain Ives Belmans 2019
Belgische piloot in het Rijk van de sjeiks
13 september 2020
Piloot Martin Leeuwis
Jachtvliegers doen een boekje open
13 september 2020
Vertrekkende luchtballonnen
Luchtballonen brengen zorgverleners in de wolken
8 september 2020
Cover Het Droneboek
Het droneboek van André Jansens
3 september 2020
Piloten Nils en Stijn
Na de Sea King nu ook Agusta A109 voor studenten van het VLOC
2 september 2020
Screenshot op RateOne website
Luchtvaartgeschiedenis.be en RateOne bundelen de krachten
22 augustus 2020
Piloot Anneleen Smits
Zonnig of niet, laat je nooit verrassen!
23 juni 2020
Sabca vestiging in Charleroi
Eeuweling Sabca terug in Belgische handen
20 juni 2020
Sabena Aerospace en North Sea Aviation Center parkeren vliegtuigen in Oostende
15 juni 2020
Zicht vanuit een helikopter cockpit
Opleiding tot vliegtuig- of helikopterpiloot geschrapt voor subsisies KMO-portefeuille
12 juni 2020
Philippe Bodson
Philippe Bodson lanceert ASL FLY EXECUTIVE: onbezorgd vliegen zoals in de jaren ’70
11 juni 2020
Versoepeling corona-maatregelen voor lichte luchtvaart
31 mei 2020
Partnership tussen The Aviation Factory en North Sea Aviation Center in Oostende
23 mei 2020
In vlucht
Federaties halen slag thuis! Luchtsport terug mogelijk vanaf 11 mei 2020.
10 mei 2020
Ook recreatieve piloten willen zo snel mogelijk opnieuw de lucht in.
5 mei 2020
Sun Air, vanaf september 2020 op Brussels Airport
Brussels Airport verwelkomt Sun-Air vanaf september 2020
23 april 2020
Koninklijke Aeroclub Keiheuvel neemt afscheid van Mon
20 april 2020
A400M MSN104
Eerste vlucht van de Airbus A400M van het Luxemburgse leger
14 april 2020
De sfeervolle opening van de vernieuwde Skyhall, januari 2020.
Skyhall: nieuwe bestemming voor iconisch luchthavengebouw
4 april 2020
Gevolg COVID-19: raken jonge piloten ooit nog aan een job?
2 april 2020
10-12/9/21
Sanicole Airshow
2 april 2020
Air Antwerp logo
Ook Air Antwerp schort vluchten op vanaf 22 maart
18 maart 2020
10/10/20
Brussels Aviation Collectible Show
Zaventem
6 maart 2020
Repatriëring Europeanen uit Wuhan via Melsbroek
31 januari 2020
vliegtuig Brussels Airlines
Schorsing alle vluchten bij Brussels Airlines vanaf zaterdag 21 maart.
29 januari 2020
Piloot en 2 toeschouwers komen om tijdens airshow in Guatemala
18 januari 2020
Sabena, het turbulente verhaal van een pionier
1 januari 2020
Betekenis van de strepen van een piloot
27 december 2019
Een warme actie t.v.v. FONAVIBEL
24 december 2019
Fonavibel, een warme blik achter de schermen van de Belgische Luchtmacht
24 december 2019
Orgaantransport: een race tegen de tijd!
24 december 2019
Eerste editie, valse start
24 december 2019
De MUG-heli, een onbetaalbaar verschil
24 december 2019
Hoogvliegers: een sterk staaltje ‘Top Gun’ uit Nederland
23 december 2019
Glenn Miller 75 jaar geleden verdwenen tijdens vlucht
16 december 2019
Militaire luchtverkeersleiders definitief verhuisd
3 december 2019
BIV op vliegtuigen? Het aandeel luchtvaart is verwaarloosbaar: slechts 0,02 %
14 november 2019
Jean-Pierre De muyt
Special Job @ BELGOCONTROL
14 november 2019
Marchetti
50 jaar Marchetti
14 november 2019
Jos snor palmers
In het hol van de… Tiger
14 november 2019
CO2 uitstoot vliegtuig
Wat met BIV op vliegtuigen?
10 november 2019
Bram Vermeulen
Wist je dat… de nieuwe weerman luchtcadet was?
8 november 2019
IACE: Belgische luchtcadetten slaan vleugels uit in het buitenland
8 november 2019
Thermiek, de motor voor zweefvliegers
8 november 2019
Nancy Vermeulen
Piloot worden was geen droom, enkel een stap in de goede richting
8 november 2019
Renaud ‘Grat’ Thys Van de Belgische valk naar de Canadese horzel
8 november 2019
F-35, de keuze is gemaakt
8 november 2019
Vleugels, de ultieme beloning voor elke luchtcadet
7 november 2019
meaux airshow 2020
28/06/20
Meaux Airshow
Meaux Esbly Airport, Isles-lès-Villenoy, Frankrijk
4 november 2019
Aankomst eerste F-35 alvast ‘niet onzichtbaar’
3 november 2019
Helikopter kopen of huren?
31 oktober 2019
Belgisch kampioen kunstvliegen 2018
31 oktober 2019
Icarus bronsgieterij rate one
Waar dromen versmelten tot kunstwerken
31 oktober 2019
Piere d'ardenne Alfako Rate One
Pilotenopleiding, waar loopt het mis?
31 oktober 2019
info
Air Antwerp biedt via KLM extra diensten aan en mikt op extra omzet
27 oktober 2019
Lady Bush Pilot
10 oktober 2019
International Air Cadet Exchange 2019
10 oktober 2019
Pegasus, is niet het enige paard dat vliegt
10 oktober 2019
Prom 70C Brothers in Arms
10 oktober 2019
Weemoed geïnkt op een gevoelige huid
4 oktober 2019
Op de grond of in de lucht… deze boxers presteren altijd!
4 oktober 2019
Niet alleen gevechtspiloten vliegen met straaljagers!
4 oktober 2019
20/9/20
Flandre Lys Airshow
Merville
19 september 2019
21/7/20
Nationale feestdag
Brussel/Bruxelles
19 september 2019
16-18/7/21
Royal Internationa Air Tattoo
RAF Fairford
19 september 2019
12/6/20
50 jaar Midden-Zeeland Airshow
Arnemuiden
19 september 2019
14-17/4/21
Aero Friedrichshafen
Friedrichshafen
19 september 2019
Sensation flight aan boord van een Mirage M5B
19 september 2019
Euravia Rate One
Zeg niet zomaar ‘studentenclub’ tegen EUROAVIA
19 september 2019
FlyAdvisor: Discover Poland
19 september 2019
FlyAdvisor Knokke EBKW
5 september 2019
De laatste vlucht van koning Boudewijn
5 september 2019
Bruegel siert zesde Belgian Icon-vliegtuig van Brussels Airlines
5 september 2019
‘Musée de l’ALAT et de l’Hélicoptère’, walhalla voor helikopterfanaten
5 september 2019
A(i)rtistic: Liévin d’Ydewalle
14 augustus 2019
RBAC – IACE 2019
23 juli 2019
Air Astrid
9 juli 2019
Achter de schermen bij Airbus in Sevilla: A400M in productie
1 mei 2019
Terugblik: Marc Emonts-Gast
1 mei 2019
RS05 op rust in Oostende
19 januari 2019
Primeur uit Antwerpen: medisch transport via drones
6 december 2018
Vleugels krijg je niet zomaar, je moet ze verdienen
7 november 2018
FlyAdvisor: dagje Midden-Zeeland
14 september 2018