fbpx

Thermiek, de motor voor zweefvliegers

Een toestel van enkele honderden kilo’s met twee personen aan boord landt op het vliegveld van Weelde na een vlucht van ruim 3 uur. De piloten vertellen ons dat ze 200 km hebben afgelegd, een schitterende vlucht waarbij ze geen druppel brandstof nodig hadden. Dit is mogelijk dankzij een wonder van de natuur: thermiek!

Luchtfoto vanuit het zweefvliegtuig
Luchtfoto vanuit het zweefvliegtuig

Wat is thermiek precies?

Eenvoudig gezegd is dit opstijgende lucht. Door in zo’n luchtkolom te cirkelen kunnen we hoogte winnen, soms tot wel 5 m/s in België. Niet iedere dag is geschikt om te zweefvliegen. In onze streek is het weer vaak te slecht en kunnen we geen thermiek vinden. Op mooie zomerdagen staan zweefpiloten met een smile op hun gezicht, want goed weer staat vaak synoniem voor thermiek.

Doordat elk oppervlak een andere warmtecapaciteit heeft, warmen bepaalde grondsoorten (bv. zand of omgeploegde aarde) veel sneller op dan andere (water, bos…). Boven oppervlakken die makkelijk opwarmen kunnen warme luchtbellen gevormd worden en met wat wind lossen de bellen en stijgen ze op als een onzichtbare warme luchtballon. Bij een kolom van opstijgende lucht dankzij deze bellen spreken we dus van sterke thermiek. De zuil kan heel smal zijn, waardoor je zweefvliegtuigen maar ook paragliders vaak heel scherpe bochten ziet maken.

Hoe herkent de piloot thermiek?

Om thermiek te herkennen heb je 2 belangrijke zaken: instrumenten in de cockpit en ervaring. Ieder zweefvliegtuig heeft een VVI of verticale snelheidsmeter aan boord als belangrijkste instrument om thermiek te vinden. Dit toestel geeft aan of de glider stijgt of daalt.

Daarnaast is ervaring belangrijk. Onder mooie cumuluswolken – schaapjeswolken in de volksmond – heb je een grote kans om thermiek te vinden. Op plaatsen waar geen wolken zijn, is er meestal een neerwaartse luchtstroom die we willen vermijden. Ervaring leert je om goede wolken te herkennen en je perfect te positioneren om de beste stijgstromen te vinden.

De cockpit
De cockpit

Zijn er verschillende soorten thermiek?

Er bestaan heel wat verschillende soorten thermiek, maar in het vakjargon wordt vaak de term gewone en blauwe thermiek gebruikt. Bij gewone thermiek zijn er cumuli aanwezig, waardoor we de thermiek makkelijker kunnen vinden. Bij blauwe thermiek is er zo weinig vochtigheid in de lucht dat er geen wolken kunnen gevormd worden wanneer de lucht opstijgt, afkoelt en normaal gezien met voldoende vochtigheid condenseert. Op zo’n moment baseren we ons vooral op de warmtecapaciteiten van het grondsoorten waarboven we vliegen.

Zonder thermiek kan je dus niet vliegen?

Inderdaad, thermiekvliegen is een kunst en kan bij jonge piloten voor veel frustratie zorgen. Zelf staan ze na enkele minuten terug aan de grond, terwijl ervaren piloten enkele uren rond het veld blijven cirkelen. Als beginnend piloot word je gemotiveerd met diploma’s om duurvluchten te maken van 1 en daarna 5 uur. Ervaren rotten nemen het tegen elkaar op tijdens wedstrijden om zo snel mogelijk een bepaald parcours af te leggen. Het is vooral belangrijk dat kennis en ervaring met jonge piloten wordt gedeeld.

Reportage uit: RateOne editie 06

Meer recreatieve berichten

A109 in VLOC naast Sea King
Studiewijzer luchtvaartopleidingen in België
11 juli 2024
Werkzaamheden runway Oostende 2024
Luchthaven Oostende-Brugge gesloten voor cruciale renovatiewerkzaamheden
26 januari 2024
Foto Lochheed Martin, eerste Belgische F-35 roll-out
Eerste Belgische F-35 overhandigd door Lockheed Martin
11 december 2023
Patrouille Tranchant
16 september 2023
Cover RateOne editie 19
Wat lees je in RateOne 19?
2 september 2023
A400M van de 3-ship formatie vliegt onder een helderblauwe hemel richting Brussel voor het luchtdefilé.
Koninklijk luchtdefilé: 10 jaar Koning Filip
25 juli 2023
Luc Fonteyne nog steeds elke dag actief met zijn paramotoren
Van automechanicus tot hoogvliegende innovator
19 juli 2023
Air Traffic Control Officer (ATCO) Samira Moutawakil
Special job: luchtverkeersleider
10 juli 2023
Cover RateOne editie 18
Wat lees je in RateOne 18?
3 juli 2023
Vliegtuigen op tarmac luchthaven Antwerpen
Eeuwfeest Antwerp Airport met Fly-In en Vliegshow
3 mei 2023
Avro Lancaster cockpit
Lancaster boven België
27 april 2023
Cover RateOne editie 17 Striptekenaar Thomas Du Caju
Wat lees je in RateOne 17?
11 maart 2023
Tailwheel Meet niet langer in Geraardsbergen
26 januari 2023
Skywings OO-SKY Fotocredits Skywings
Skywings gaat piloten opleiden voor de Lufthansa Group
26 januari 2023
De Birdman van Florennes
13 december 2022
Van tweedekker naar Space Shuttle
12 december 2022
Frank De Winne, bezieler van het Europese astronautenkorps
12 december 2022
Zo dicht bij mijn vader
9 december 2022
Drie reusachtige Russen
9 december 2022
Falcon Autumn 2022
Falcon Autumn 2022: grootscheepse helikopteroefeningen
7 december 2022
Sinterklaas Belgian Air Force
Sinterklaas maakt 10 RateOne-lezers gelukkig
6 december 2022
Oostende verwelkomt Roadfour bij NSAC
16 november 2022
Win Aircraft of the Belgian Air Force via RateOne
30 oktober 2022
Kunstwerken gemaakt van A380
Een stukje Airbus A380 in je woonkamer?
4 oktober 2022
KSOO Jan Roosen
Jan Roosen, commandant van DTV
18 september 2022
Studeren bij Defensie in Saffraanberg
Zo word je luchtvaarttechnicus!
10 augustus 2022
Vliegen op goede voet
3 augustus 2022
Seaking wordt tijdelijk postkantoor
27 juli 2022
Dakota DC-3
Dakota DC-3 prinses Amalia in Oostende
27 juli 2022
Florian Arndt
Over vliegen, vallen en… opgraven
18 juli 2022
Top Gun Maverick, een eerste recensie
25 mei 2022
Productielijn Sonaca 200
Einde van Sonaca Aircraft productie
23 mei 2022
Vliegtuig Corendon
Wandelen en vliegtuigen spotten
10 mei 2022
Affiche Expo Velzeke
Expo Velzeke: over vliegen, vallen en opgraven
5 mei 2022
Professionele expertise ten dienste van passie
3 mei 2022
Affiche Aalter lezing WOII
Werkgroep B-67 herdenkt start van WOII op 10 mei in Aalter
3 mei 2022
25 jaar NHV Group
Happy Birthday: NHV Group kwarteeuw actief
3 mei 2022
Interieur restaurant Bel Air Deurne
Lunchen met zicht op de landingsbaan kan eindelijk weer
28 april 2022
Thibaut Cappuyns test pilot
Flight Test Engineer
5 april 2022
Dit zijn de piloten van de nieuwe MUG-heli
24 maart 2022
Bier Red Devils
Geproefd en goedgekeurd door de generaal
24 maart 2022
Eerstesteenlegging bij NSAC
Officieel startschot voor bouw van 12 nieuwe vliegtuighangars op Luchthaven Oostende-Brugge
16 februari 2022
Smartlynx luchtvaartmaatschappij
SmartLynx Airlines breidt vloot uit en start aanwervingscampagne
10 februari 2022
F-16's Belgische Luchtmacht
#throwbackthursday 43 jaar geleden
27 januari 2022
Zara Rutherford met Red Devils Pilots
Red Devils verwelkomen Zara Ruhterford in Belgisch luchtruim
20 januari 2022
Zara Rutherford ULM
Breekt 19-jarige Zara Rutherford morgen het wereldrecord?
16 januari 2022
Ontwerp basis Koksijde
Een nieuwe basis voor Koksijde
6 januari 2022
Bij ASL Academy kunnen piloten elektrisch vliegen
19 december 2021
OO-MED vliegtuig ASL
ASL Fly Med
19 december 2021
Philippe Bodson
Philippe Bodson haalt met ASL slag thuis in Luik
19 december 2021
Luc Coesens
6 december 2021
Primeur Bpost: Vliegtuigen met een missie
5 december 2021
Drone op luchthaven
Brussels Airport engageert zich als aandeelhouder in het drone-innovatiebedrijf SkeyDrone van skeyes
19 oktober 2021
Cabinepersoneel Air Belgium
Air Belgium: ABsolutely Royal
17 oktober 2021
Dany en zijn collega's bij de Seaking
Eerste piloot op Seaking
26 augustus 2021
Eric en Fréderic Vormezeele
Jagersnest Brasschaat
16 augustus 2021
Filip Vandeputte Axis Insurance
Denk gerust Aviabel, maar zeg voortaan AXIS Insurance
6 augustus 2021
Chef Tim Boury RateOne
Brussels Airlines serveert sterren aan de hemel
2 augustus 2021
Phillipe Bodson 1
Ondernemen NA corona: de visie van topondernemer Philippe Bodson
2 augustus 2021
SafeSky
SafeSky: niet alleen zien, maar ook gezien worden
20 juli 2021
Waarheen met onze Brusselse luchtvaartcollectie ?
14 juli 2021
Boeing VIVES ontmandeld
Het definitieve einde van een vliegtuig
14 juli 2021
Aankomst vliegtuig in Teuge
Guinness World Record: 18-jarige Travis vliegt solo rond de wereld
12 juli 2021
Voorzitter Seviratus Aureus
Seviratus Aureus, een brug tussen leger en natie
11 juli 2021
Erik Vermeersch manager NSAC
NSAC bouwt aan de toekomst
5 juli 2021
Bezoek Koning Filip op Brussels Airport
10 juni 2021
10.8.2 1972 Hijackb
Vliegtuigkaping Sabena met Netanyahu aan boord
3 juni 2021
Dieter maakt nostalgische droomvluchten met Sabena
28 mei 2021
Greta Plas
AIR TERMINUS
26 mei 2021
Jo VD Woestyne
Wat als… een vliegveld plots een Brexitparking wordt?
25 mei 2021
Schatkamer van Sabena
25 mei 2021
A400 M: Nieuwe vloot
25 mei 2021
De 12 werken van Hercules
20 mei 2021
Cartouche in vlucht
Ken jij Cartouche Air Force al?
21 april 2021
JU 52 OO-AUB link koningshuis
De zus van Prince Philip, en de ramp bij Oostende
11 april 2021
Koen Milis DGLV
Nieuwe wind moet storm binnen DGLV luwen
4 april 2021
Patrick De Roeck
Corona zet abrupt een punt achter 42-jarige pilotencarrière
29 maart 2021
Koen Milis DGLV
Nieuwe app SafeSky moet luchtruim veiliger maken
28 maart 2021
Sabena-Fokker OO-AIN in finals boven Haren
Rechtbank verklaart Nederlands kroonjuweel Fokker failliet
17 maart 2021
Unieke beschildering als eresaluut aan de ‘Mighty Hercs’
16 maart 2021
‘JACHTVLIEGERS vertellen hun verhaal’ leest als een spannend jongensboek
16 maart 2021
Laurence bouwt modellen van toestellen waar ze in haar vorig leven mee vloog
9 maart 2021
Ongeval OO-SJB stewerdess Jacqueline Rombout
Zestig Jaar geleden – De dramatische Vlucht 548 van Sabena
13 februari 2021
Qatar Airways op Brussels Airport
Qatar Airways krijgt eresaluut van brandweer voor decennium op Brussels Airport
3 februari 2021
De sfeervolle opening van de vernieuwde Skyhall, januari 2020.
De Skyhall op Brussels Airport wordt een vaccinatiecentrum
15 januari 2021
Opleiding piloot
Kunnen leerling-piloten hun opleiding in dubbele besturing hernemen?
9 januari 2021
4 Marchetti toestellen
Eindejaar met kleurrijke Marchetti’s in de lucht in plaats van vuurwerk
29 december 2020
B-17 Paul Tibbets
Wevelgem en Enola Gay
26 december 2020
Sabena OO-CBQ
Luchtbrug Congo – Zaventem
25 december 2020
CT02 A400M Belgian Air Force
Airbus levert de eerste A400M aan de Belgische Luchtcomponent
23 december 2020
Restanten vliegtuig in tent
Vliegtuigwrak Lancaster verhuist
20 december 2020
Team BD09 Mirage
Mirage Sensation Flight
12 december 2020
Palmer De Vlieger
Palmer De Vlieger
11 december 2020
Dakota vliegtuig
Recensie boek C-47B Dakota
11 december 2020
Diamond Dart-550 opvolger van de Siai SF260 Marchetti bij de Belgische Luchtmacht?
8 november 2020
Oprichter FlyingGroup Bernard Van Milders
FLYINGGROUP investeert fors!
29 oktober 2020
A400M Atlas, wat een beest!
12 oktober 2020
Achter de schermen bij SABCA
100 jaar SABCA
28 september 2020
Flanders Airport klaar voor de toekomst
28 september 2020
Rik Moons vliegt met ULM
Column – Pan Pan Pan
24 september 2020